Warsztat Architekta. Programy 2019 - page 20

18
warsztat architekta
problem – klient musi być niezwykle świadomy swoich
potrzeb oraz trafnie je opisywać, a także wyrażać swoje
wątpliwości. Takie podejście niezmiernie ułatwia sprzedaż.
Projektant musi tylko umieć odpowiedzieć na obiekcje klienta
i rozwiać jego obawy, proponując odpowiednie rozwiązania,
np. duże koszty można rozłożyć na raty, a proponowany
materiał wykończenia zmienić według wytycznych. Niestety
tylko część klientów jest w stanie sprecyzować swoje oczeki-
wania. W większości przypadków architekt trochę po omacku
szuka rozwiązania, które przypadnie do gustu inwestorowi.
Prawdopodobnie każdy architekt usłyszał w swojej karierze
słowa krytyki na temat projektu, które niestety nie zostały
poparte konkretnymi argumentami.
Aby do takich sytuacji dochodziło możliwie jak najrzadziej,
należy przede wszystkim skupić się na tym, czego klient może
się obawiać przez brak zrozumienia koncepcji. Pomocna
może się tutaj okazać wirtualna rzeczywistość. Dzięki tej
technologia
Piotr Greiner
abc specjalisty
VR
Każda ze stron uczestniczących w procesie projek-
towym ma swoje wytyczne i wymagania. To właśnie
w rękach architekta spoczywa znalezienie rozwiązania
spełniającego oczekiwania wszystkich zainteresowa-
nych. Biorąc pod uwagę dynamikę zmian takiej sytu-
acji oraz natłok pracy, nieraz trudno jest odpowiednio
przygotować się do procesu sprzedaży. Właściwie
sformułowanie „proces sprzedaży” rzadko pojawia
się w kontekście zawodu architekta. Z reguły mówi
się o kontakcie projektanta z inwestorem, a przecież
to jest właśnie relacja usługodawcy i klienta.
Architekt, jak każdy sprzedawca, dąży do tego, by skutecznie
sprzedać swój produkt, tzn. projekt. Oznacza to, że musi roz-
wiać wszelkie wątpliwości, które mogą powstrzymać klienta
przed wyborem oferowanego rozwiązania. W teorii wydaje
się to banalne, natomiast w praktyce pojawia się zasadniczy
1
1.
Technologia VR pozwala klientowi
w pełni zrozumieć i przetestować
projekt architektoniczny,
fot. Shutterstock
Piotr Greiner
architekt, grafik 3D,
absolwent WA PW,
współwłaściciel firmy
Pictureworks specjali-
zującej się w produkcji
rozwiązań w technologii
VR i AR; pasjonat
nowych technologii
oraz sposobów ich
kreatywnego stosowania
w projektowaniu
architektonicznym
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...56
Powered by FlippingBook