Warsztat Architekta. Programy 2019 - page 21

19
abc specjalisty
warsztat architekta
technologia VR
z lęku przed nimi. Paradoksalnie bardzo często rozwojowi
najbardziej opierają się instytucje i branże mające szanse być
bezpośrednimi beneficjentami korzyści z nich płynących.
Doskonałym przykładem mogą tutaj być banki, które kiedyś
broniły się przed wdrożeniem kart kredytowych, twierdząc,
że to będzie zbyt niebezpieczne rozwiązanie. Kolejnym są
producenci telefonów komórkowych wzbraniający się przed
rozwojem ekranów dotykowych i wbudowywaniem aparatów
fotograficznych w swoje produktu z lęku, że będą one zbyt
drogie dla przeciętnego konsumenta. Podobnie sytuacja wyglą-
da wśród wielu architektów, którzy wirtualną rzeczywistość
sprowadzają do rangi niepotrzebnego gadżetu – zabawki.
W przypadku banków i telefonii ostrożność była w pewnym
stopniu zasadna, w biznesie należy jednak patrzeć na sprawy
dalekosiężnie. Niektóre firmy długo i  skutecznie broniły się
przed wspomnianymi innowacjami, przez co zostały wyparte
z rynku. To bardzo bolesna lekcja zarządzania ryzykiem w prak-
tyce i przy okazji świetny przykład tego, jak mało liczy się to,
czego chce sprzedawca, w stosunku do tego, czego oczekuje
jego klient.
Narzędzie marketingowe
Jednym z obszarów, które wirtualna rzeczywistość może
poprawić, jest wspomniana już wcześniej komunikacja z klien-
tem, będąca formą działaniamarketingowego. Niejednokrotnie
ma to strategiczne znaczenie w sprzedaży i przekłada się na
kondycję wielu firm.
Należy spojrzeć na sprawę trochę inaczej niż z reguły patrzy
się na branżę architektoniczną, czyli od strony relacji klienta
i sprzedawcy. Obecnie życie toczy się w konsumenckim
dobrobycie, w którym zabiegi marketingowe są jednym
z najważniejszych aspektów zwiększajacych efektywność
sprzedaży. Ich wpływ najłatwiej dostrzec w działaniach firm
wytwarzających artykuły dla sektora FMCG (ang.
Fast Moving
Consumer Goods
– produkty szybko zbywalne). W branżach
o innej specyfice narzędzia te są często pomijane. Warto
jednak zastanowić się, które z nich mogą okazać się przydatne
w pracy architekta. W jego przypadku działaniem marketingo-
wym będzie zbudowanie obrazu marki jako solidnej i przez to
zaistnienie w świadomości klienta jako firma oferująca usługi na
najwyższym poziomie. Stosowanie wirtualnej rzeczywistości
jako skutecznego i nowoczesnego narzędzia do prezentacji
projektów będzie tutaj bardzo pomocne. Jeżeli istnieje moż-
liwość zaoferować coś więcej niż inni projektanci, to łatwiej
technologii możliwe staje się pokazanie projektu w znacznie
bardziej klarowny, naturalny dla klienta sposób. Oglądając
budynek, potencjalny inwestor może realnie odczuć jego skalę
i przez to dużo łatwiej zrozumieć sens rozwiązań przestrzen-
nych proponowanych przez architekta. Jest to narzędzie bar-
dzo pomocne w obustronnym porozumieniu, ponieważ uła-
twia sprecyzowanie uwag, które podczas prezentacji projektu
w tradycyjny sposób są trudne, a czasami wręcz niemożliwe
do sformułowania.
Używanie wirtualnej rzeczywistości zmniejsza dystans dzielący
architekta i inwestora w rozumieniu rozwiązań projektowych.
Odpowiednio przygotowany wirtualny spacer poprawia kom-
fort klienta, pozwala mu na doświadczenie rozwiązań propo-
nowanych przez architekta, ułatwia zadawanie ewentualnych
pytań i nazywanie dostrzeżonych problemów. Technologia
VR może w wielu przypadkach bardzo korzystnie wpłynąć na
skuteczność całego procesu sprzedaży. Co więcej, przyczynia
się ona często w istotny sposób do zmniejszenia liczby słabych
punktów w projekcie, których klient nie dostrzegłby, mając do
dyspozycji jedynie rzuty lub przekroje.
Obawy przed zmianą
Obecnie podejście architektów do wdrażania technologii VR
idealnie odzwierciedla cytat Alexandra Osterwaldera:
Wszyscy
kochają innowacje, dopóki to nie o nich chodzi
(„Business Model
Generation”, Wiley 2010). Mimo to wirtualna rzeczywistość,
jako stosunkowo nowa technologia, coraz śmielej wkracza
w różne branże, także do świata architektury. Coraz więcej
biur projektowych w Polsce w nią inwestuje. Nie ma szczegó-
łowych danych na ten temat, ale w kuluarach branży znacznie
częściej słyszy się o biurach decydujących się na współpracę
z firmami zajmującymi się zawodowo tworzeniem doświad-
czeń wirtualnej rzeczywistości. Dużo więcej z nich zdecydo-
wało się również na zakup sprzętu niezbędnego do korzystania
z immersyjnych doświadczeń VR. Obecnie nie jest to jeszcze
zbyt popularne rozwiązanie i dotyczy głównie pracowni obsłu-
gujących duże projekty, przy których technologia BIM staje się
standardem, a wirtualna rzeczywistość stanowi dla niej dość
łatwo osiągalne rozszerzenie.
Doświadczenie pokazuje, że największą przeszkodą we wdra-
żaniu innowacyjnych rozwiązań nie są wcale braki technologicz-
ne ani cena, lecz ludzie, konsekwentnie opierający się wszelkim
eksperymentom i nowym rozwiązaniom. Najczęściej nie chcą
oni przystosować się do zmian, jakie zachodzą w danej branży,
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...56
Powered by FlippingBook