19
        
        
          
            abc specjalisty
          
        
        
          warsztat architekta
        
        
          
            technologia VR
          
        
        
          z lęku przed nimi. Paradoksalnie bardzo często rozwojowi
        
        
          najbardziej opierają się instytucje i branże mające szanse być
        
        
          bezpośrednimi beneficjentami korzyści z nich płynących.
        
        
          Doskonałym przykładem mogą tutaj być banki, które kiedyś
        
        
          broniły się przed wdrożeniem kart kredytowych, twierdząc,
        
        
          że to będzie zbyt niebezpieczne rozwiązanie. Kolejnym są
        
        
          producenci telefonów komórkowych wzbraniający się przed
        
        
          rozwojem ekranów dotykowych i wbudowywaniem aparatów
        
        
          fotograficznych w swoje produktu z lęku, że będą one zbyt
        
        
          drogie dla przeciętnego konsumenta. Podobnie sytuacja wyglą-
        
        
          da wśród wielu architektów, którzy wirtualną rzeczywistość
        
        
          sprowadzają do rangi niepotrzebnego gadżetu – zabawki.
        
        
          W przypadku banków i telefonii ostrożność była w pewnym
        
        
          stopniu zasadna, w biznesie należy jednak patrzeć na sprawy
        
        
          dalekosiężnie. Niektóre firmy długo i  skutecznie broniły się
        
        
          przed wspomnianymi innowacjami, przez co zostały wyparte
        
        
          z rynku. To bardzo bolesna lekcja zarządzania ryzykiem w prak-
        
        
          tyce i przy okazji świetny przykład tego, jak mało liczy się to,
        
        
          czego chce sprzedawca, w stosunku do tego, czego oczekuje
        
        
          jego klient.
        
        
          
            Narzędzie marketingowe
          
        
        
          Jednym z obszarów, które wirtualna rzeczywistość może
        
        
          poprawić, jest wspomniana już wcześniej komunikacja z klien-
        
        
          tem, będąca formą działaniamarketingowego. Niejednokrotnie
        
        
          ma to strategiczne znaczenie w sprzedaży i przekłada się na
        
        
          kondycję wielu firm.
        
        
          Należy spojrzeć na sprawę trochę inaczej niż z reguły patrzy
        
        
          się na branżę architektoniczną, czyli od strony relacji klienta
        
        
          i sprzedawcy. Obecnie życie toczy się w konsumenckim
        
        
          dobrobycie, w którym zabiegi marketingowe są jednym
        
        
          z najważniejszych aspektów zwiększajacych efektywność
        
        
          sprzedaży. Ich wpływ najłatwiej dostrzec w działaniach firm
        
        
          wytwarzających artykuły dla sektora FMCG (ang.
        
        
          
            Fast Moving
          
        
        
          
            Consumer Goods
          
        
        
          – produkty szybko zbywalne). W branżach
        
        
          o innej specyfice narzędzia te są często pomijane. Warto
        
        
          jednak zastanowić się, które z nich mogą okazać się przydatne
        
        
          w pracy architekta. W jego przypadku działaniem marketingo-
        
        
          wym będzie zbudowanie obrazu marki jako solidnej i przez to
        
        
          zaistnienie w świadomości klienta jako firma oferująca usługi na
        
        
          najwyższym poziomie. Stosowanie wirtualnej rzeczywistości
        
        
          jako skutecznego i nowoczesnego narzędzia do prezentacji
        
        
          projektów będzie tutaj bardzo pomocne. Jeżeli istnieje moż-
        
        
          liwość zaoferować coś więcej niż inni projektanci, to łatwiej
        
        
          technologii możliwe staje się pokazanie projektu w znacznie
        
        
          bardziej klarowny, naturalny dla klienta sposób. Oglądając
        
        
          budynek, potencjalny inwestor może realnie odczuć jego skalę
        
        
          i przez to dużo łatwiej zrozumieć sens rozwiązań przestrzen-
        
        
          nych proponowanych przez architekta. Jest to narzędzie bar-
        
        
          dzo pomocne w obustronnym porozumieniu, ponieważ uła-
        
        
          twia sprecyzowanie uwag, które podczas prezentacji projektu
        
        
          w tradycyjny sposób są trudne, a czasami wręcz niemożliwe
        
        
          do sformułowania.
        
        
          Używanie wirtualnej rzeczywistości zmniejsza dystans dzielący
        
        
          architekta i inwestora w rozumieniu rozwiązań projektowych.
        
        
          Odpowiednio przygotowany wirtualny spacer poprawia kom-
        
        
          fort klienta, pozwala mu na doświadczenie rozwiązań propo-
        
        
          nowanych przez architekta, ułatwia zadawanie ewentualnych
        
        
          pytań i nazywanie dostrzeżonych problemów. Technologia
        
        
          VR może w wielu przypadkach bardzo korzystnie wpłynąć na
        
        
          skuteczność całego procesu sprzedaży. Co więcej, przyczynia
        
        
          się ona często w istotny sposób do zmniejszenia liczby słabych
        
        
          punktów w projekcie, których klient nie dostrzegłby, mając do
        
        
          dyspozycji jedynie rzuty lub przekroje.
        
        
          
            Obawy przed zmianą
          
        
        
          Obecnie podejście architektów do wdrażania technologii VR
        
        
          idealnie odzwierciedla cytat Alexandra Osterwaldera:
        
        
          
            Wszyscy
          
        
        
          
            kochają innowacje, dopóki to nie o nich chodzi
          
        
        
          („Business Model
        
        
          Generation”, Wiley 2010). Mimo to wirtualna rzeczywistość,
        
        
          jako stosunkowo nowa technologia, coraz śmielej wkracza
        
        
          w różne branże, także do świata architektury. Coraz więcej
        
        
          biur projektowych w Polsce w nią inwestuje. Nie ma szczegó-
        
        
          łowych danych na ten temat, ale w kuluarach branży znacznie
        
        
          częściej słyszy się o biurach decydujących się na współpracę
        
        
          z firmami zajmującymi się zawodowo tworzeniem doświad-
        
        
          czeń wirtualnej rzeczywistości. Dużo więcej z nich zdecydo-
        
        
          wało się również na zakup sprzętu niezbędnego do korzystania
        
        
          z immersyjnych doświadczeń VR. Obecnie nie jest to jeszcze
        
        
          zbyt popularne rozwiązanie i dotyczy głównie pracowni obsłu-
        
        
          gujących duże projekty, przy których technologia BIM staje się
        
        
          standardem, a wirtualna rzeczywistość stanowi dla niej dość
        
        
          łatwo osiągalne rozszerzenie.
        
        
          Doświadczenie pokazuje, że największą przeszkodą we wdra-
        
        
          żaniu innowacyjnych rozwiązań nie są wcale braki technologicz-
        
        
          ne ani cena, lecz ludzie, konsekwentnie opierający się wszelkim
        
        
          eksperymentom i nowym rozwiązaniom. Najczęściej nie chcą
        
        
          oni przystosować się do zmian, jakie zachodzą w danej branży,