Warsztat Architekta. Programy 2019 - page 31

29
abc specjalisty
warsztat architekta
wizualizacja 3D
Silniki renderujące
Narzędzia wizualizatora nie kończą się na programach do gra-
fiki 3D – ich niezbędnym uzupełnieniem są silniki renderujące.
Wbrew skomplikowanej nazwie jest to po prostu program współ-
pracujący z głównym narzędziem. To on w znaczącym stopniu
odpowiada za finalną jakość obrazów. W uproszczeniu programy
3ds Max, SketchUp, Cinema 4d i Blender stanowią bazę, która
pozwala stworzyć bryłę 3D, materiały i całą wirtualną przestrzeń
trójwymiarowej rzeczywistości. Z kolei program renderujący to
silnik odpowiadający za to, jak komputer wygeneruje światło,
kolory, klimat i ogólną poetykę obrazu. Wtym zakresie jest również
bardzo dużo rozwiązań, dlatego tutaj zostaną poruszone tylko dwa
najpopularniejsze: V-Ray oraz Corona Renderer. W ocenie autora
oba dają bardzo dobre wrażeniowe i realistyczne efekty.
V-Ray – Chaos Group
W zastosowaniach arch-wiz V-Ray to jeden z największych
i najbardziej znanych produktów renderujących. Jego producent,
Chaos Group, buduje swoją pozycję od 2002 roku, kiedy to
został wydany pierwszy V-Ray. Jak do tej pory marka cały czas
rośnie, zdobywając nowe rynki i powiększając grono użytkow-
ników. V-Ray jest silnikiem uniwersalnym, przygotowanym, aby
wykonać praktycznie każdy pomysł dotyczący klimatu obrazu,
oświetlenia lub aury pogodowej. Systemy świateł odtwarzające
rzeczywiste warunki, materiały symulujące prawdziwe wykończe-
nia i zeskanowane próbki, a także szeroki wachlarz edytowalnych
parametrów pozwalają tworzyć prace na najwyższym poziomie.
Narzędzie spisuje się tak dobrze, że sięgają po nie specjaliści
z Hollywood. Znaczna część komputerowych efektów wykorzy-
stywanych w reklamach i filmach renderowana jest właśnie w pro-
gramie V-Ray. Mnogość rozwiązań i parametrów w pierwszym
kontakcie może jednak zniechęcić początkującego użytkownika.
Ugruntowana pozycja pozwala Chaos Group budować silną
społeczność wokół programu, dzięki czemu dostęp do wiedzy
i materiałów edukacyjnych jest ułatwiony. Mimo że jest to jeden
z największych graczy na rynku, nigdy nie stracił kontaktu ze
swoimi klientami. Przeciwnie, w polityce i praktyce firmy da się
odczuć stałą łączność z użytkownikami. Dzięki temu produkt stale
się rozwija, wyznaczając nowe trendy w swojej kategorii. Kolejną
istotną wartością programu Chaos Group jest jego elastyczność.
Narzędzie pozwala na szybką pracę, co ma niebagatelne zna-
czenie, gdy w krótkim czasie trzeba wygenerować poglądowe
ilustracje dla klienta. Z drugiej strony, jeśli poświęci się więcej czasu,
V-Ray wygeneruje bezkompromisowy obraz najwyższej jakości.
indywidualnych preferencji użytkownika, dlatego trudno oceniać
je w odniesieniu do konkurenta – firmy Autodesk. Ktoś szybciej
odnajdzie się w pracy z 3ds Max, ktoś inny uzna, że to Cinema
4D oferuje bardziej intuicyjny
workflow.
Wydaje się, że na percepcję
obu programów silnie wpływa ich sprzedażowa otoczka. Nawet
sama nazwa lokuje produkt firmy Maxon bliżej animacji i zasto-
sowań z zakresu komputerowych efektów specjalnych – CGI.
Funkcjonalnie takie wrażenie nie znajduje jednak uzasadnienia.
Choć funkcje dostępne na obu platformach nie są identyczne,
różnice w kontekście omawianych zastosowań są nieistotne.
Blender – Blender Foundation
Kolejnym programem, o którym trzeba wspomnieć w niniejszym
zestawieniu, jest Blender. Jako jedyny z pośród wymienionych
jest dostępny za darmo. Ma on duże możliwości i wystarcza-
jący zestaw narzędzi do realizacji najróżniejszych pomysłów.
Społeczność użytkowników chętnie dzieli się swoją wiedzą,
a także podpowiada najlepsze rozwiązania. To wszystko spra-
wia, że próg wejścia w środowisko Blendera jest bardzo niski.
Jedynym ograniczeniem, które może być odczuwalne w profe-
sjonalnych zastosowaniach, jest mała liczba bibliotek.
Inne programy
Wymienione wyżej programy to w subiektywnym odczuciu
autora optymalne wybory, gdy mowa o profesjonalnej wizualizacji
komercyjnej, a nie zastosowaniach amatorskich. Nie są to jednak
wszystkie dostępne możliwości. Jak już zostało powiedziane,
rynek oferuje całe mnóstwo narzędzi pomocnych w tworzeniu
wizualizacji. Niektóre nie znalazły się w niniejszym zestawieniu,
ponieważ nie zdążyły zaskarbić sobie sympatii w światku 3D, co
nie znaczy, że nie zadomowią się w nim w przyszłości. Osobną
kategorię tworzą programy wspomagające, w tym do grafiki 2D
ze sztandarowym Adobe Photoshopem na czele. Te aplikacje
świetnie sprawdzają się w specjalistycznych zadaniach i pracach
wykończeniowych, ale nie mogą być samodzielnym narzę-
dziem w warsztacie wizualizatora. Nie aspirują zresztą do takiej
roli. Pominięto też programy do grafiki 3D, które po prostu nie
spełniają wyśrubowanych wymagań technicznych i tworzenie
najwyższej jakości wizualizacji jest w ich przypadku utrudnione lub
niemożliwe. Warto pamiętać, że wybór narzędzi wiąże się ściśle
z indywidualną metodyką pracy i poszukiwaną estetyką. To, co dla
jednego będzie narzędziem wspomagającym, dla innego może
być kluczowym instrumentem w budowaniu własnego, rozpo-
znawalnego stylu.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...56
Powered by FlippingBook