Warsztat Architekta. Programy 2019 - page 32

30
abc specjalisty
warsztat architekta
autora niniejszego artykułu warto wybrać model Intel i7
lub jego odpowiednik od firmy AMD. Drugim ważnym
parametrem jest wielkość pamięci RAM – to ona w zna-
czącym stopniu będzie odpowiadać za komfort pracy przy
dużych i skomplikowanych scenach. Sugerowana dolna
granica to 12–16 GB. Ostatnim strategicznym elemen-
tem jest karta graficzna. Producenci kuszą grafików 3D
bardzo drogimi rozwiązaniami, ale już modele ze środka
stawki kart konsumenckich powinny być wystarczające do
profesjonalnych zastosowań. W przypadku amatorskich
lub edukacyjnych wymagania sprzętowe można potrak-
tować łagodniej i spróbować swoich sił nawet na lapto-
pach i komputerach stacjonarnych średniej klasy. Wraz
z doświadczeniem i kolejnymi projektami każdy twórca
sam oceni, jakiego sprzętu potrzebuje. Zawodowcy mają
też do dyspozycji zewnętrzne farmy renderujące, ale to
już temat na kolejny artykuł.
Przyszłość
Branża arch-wiz w Polsce od kilku lat notuje silny wzrost.
Mamy coraz więcej pracowni oraz indywidualnych wyko-
nawców. Twórca 3D staje się atrakcyjnym zawodem.
Patrząc na te trendy, a także na tendencje widoczne na
rynku globalnym, rola wizualizacji w procesie projek-
towym na pewno nie zmaleje, a raczej konsekwentnie
będzie rosła. Naturalnie pojawiają się kolejne technologie,
które kuszą architektów i deweloperów nowymi możli-
wościami, są to jednak raczej specjalistyczne „wytrychy”
niż realne propozycje nowego języka komunikowania się
z klientami. Tak jak zawsze będzie miejsce dla fotografii,
tak i wizualizacja może czuć się bezpieczna. Powyższe
porównanie nie jest przypadkowe. Przy fotorealistycznej
jakości wizualizacje stają się swoistymi zdjęciami przyszłych
obiektów. Obie techniki korzystają z tej samej kulturowo
przyswojonej formuły oglądania obrazów, która pozwala
nam bez problemu obcować ze zdjęciami w miejscach
prywatnych i publicznych, w samotności lub w towarzy-
stwie. Prawdopodobnie w perspektywie 2–3 lat rozwiną
się nowe technologie renderujące, dzięki czemu dynami-
ka pracy znacząco wzrośnie. Jakość już teraz jest bardzo
wysoka, ale również na tym polu można spodziewać się
zmian. Wszystko wskazuje na to, że wzrośnie zarówno
średni poziom artystyczny prac, jak i otwartość klientów
na nieoczywiste i wrażeniowe prezentacje.
Corona Renderer – Render Legion
Młody, kilkuletni produkt, który bardzo dynamicznie
zdobywa kolejne części rynku arch-wiz. Jeśli opierać się
na opiniach z portali branżowych, już teraz jest drugim
najpopularniejszym rozwiązaniem wśród profesjonalistów
z przestrzeni wizualizacji. Pod względem możliwości
narzędzie jest bliźniaczo podobne do programu V-Ray.
Silnik zaopatrzony jest m.in. w systemy świateł odtwa-
rzające rzeczywiste warunki czy materiały pozwalające
na symulację dowolnych wykończeń. Dzięki doskonałej
komunikacji z użytkownikami produkt bardzo sprawnie
wzbogacany jest o kolejne pomysły i rozwiązania. Szybko
też powiększa swoją społeczność. Dodatkowo prosty
i tani system abonamentowy ułatwia wdrożenie narzę-
dzia, a także wykorzystywanie go w codziennej pracy.
Render Legion postawił na prosty i niemal bezobsługowy
interfejs, dzięki czemu pierwszy kontakt z programem jest
przyjemny i nie wymaga długiego oswajania się. W tym
środowisku nie trzeba ustawiać parametrów technicz-
nych, aby rozpocząć pracę. Po pierwszym uruchomieniu
można od razu zająć się kreowaniem swojej wizji. Na
chwilę obecną silnik jest dostępny tylko dla 3ds Max oraz
Cinema 4D.
Hardware
Mówiąc o profesjonalnej wizualizacji architektonicznej,
nie można zapominać o sprzęcie, na którym powstają
obrazy. To ważny czynnik, który nie tylko wpływa na
komfort pracy, lecz także rzutuje na jej wydajność i kosz-
ty. Niestety wizualizacja 3D należy do tych kilku dziedzin
informatycznych, dla których zbyt duże zasoby nie istnieją.
Skomplikowane procesy obliczeniowe angażują maksy-
malne możliwości pamięci i procesora. Systematyczne
wydatki na komputerowe podzespoły z górnej półki to
stały element rzeczywistości w tej branży. Wyższa jakość,
lepsze i dokładniejsze biblioteki, więcej obiektów – to
wszystko wpływa na podnoszenie jakości wizualizacji, ale
jednocześnie mocniej obciąża komputer. Nie ma górnej
granicy, która określałaby wystarczającą konfigurację, ale
przy zakupie pierwszej jednostki warto zwrócić uwagę
na trzy elementy. Po pierwsze procesor – im szybszy
i wydajniejszy, tym lepiej. To on odpowiada za prędkość
wykonywania operacji, dynamikę pracy oraz czas, którego
potrzebuje komputer, aby przeliczyć finalny obraz. Według
wizualizacja 3D
6
6.
Apartament On Yoga – właści-
wości naturalnych materiałów oraz
wykończeń odtworzone w wirtualnym
świecie 3D, graf. michal-nowak.com,
proj. studioorganic.pl
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...56
Powered by FlippingBook