Akustyka - page 14

12
Inspiracje architektoniczne
Siedziba Google w Dublinie,
budynek Montevetro
Dobre warunki akustyczne w pomieszczeniach biurowych zwiększają wydajność
pracowników i wpływają na ich samopoczucie. Popularne open space’y
niosą jednak ryzyko nieodpowiedniej akustyki wnętrza. Zastosowanie paneli
akustycznych ściennych bądź sufitowych zapobiega zjawisku tzw. trzepoczącego
echa, czyli odbić dźwięku, zmniejszających jego przejrzystość. Tego typu elementy
dźwiękochłonne wykorzystano np. w biurach firmy Google w Dublinie. Pozwoliło
to na zredukowanie (w półotwartych lub otwartych przestrzeniach) natężenia
dźwięku i ograniczenie jego propagacji, dzięki czemu nie trzeba podnosić głosu,
by się wzajemnie usłyszeć. Na biura irlandzkiego oddziału Google składają się
trzy budynki: One Grand Canal, Gasworks i piętnastopiętrowy Montevetro. W tym
ostatnimwykorzystano ok. 1800 absorberów wolno wiszących firmy Ecophon,
m.in. 34 panele Ecophon Solo Freedom (o różnorodnych kształtach, np. liter)
oraz 9 paneli Ecophon Solo (okrągłych i prostokątnych). Oprócz właściwości
dźwiękoszczelnych ich wyjątkowe formy i kolory tworzą oryginalną przestrzeń
biurową. Zostały zaprojektowane przez pracownię Henry J Lyons Architects
w oparciu o ideę głównego architekta, która zakładała stworzenie różnych,
kreatywnych stref w budynku.
fot. Ecophon (2)
Narodowe ForumMuzyki
weWrocławiu
Budynek został zaprojektowany przez pracownię Kuryłowicz & Associates.
Znajdują się tu cztery sale koncertowe, studio nagrań, pomieszczenia
konferencyjno-biurowe, przestrzeń wystawiennicza, punkty gastronomiczne
oraz sklep muzyczny. Według pomysłu architektów bryła obiektu miała
nawiązywać do pudła rezonansowego instrumentu strunowego. Akustykę sal
opracowała firma Artec Consultants Inc z Nowego Jorku (grupa Arup).
Główna sala koncertowa (dla 1800 osób) jest przeznaczona do wykonywania
muzyki klasycznej, z możliwością dopasowania parametrów akustycznych
m.in. do wielkości orkiestry, stylu itp. W trzech salach kameralnych
można organizować koncerty muzyki współczesnej. Wokół sali głównej
zaprojektowano puste przestrzenie w postaci komór pogłosowych, które
mają wzmacniać i odbijać dźwięk. Dzięki wykorzystaniu specjalnych wrót
z sali koncertowej do komór oraz podwieszanych, zwijanych ekranów,
możliwa jest regulacja charakterystyki akustycznej komór i„sterowanie”
dźwiękiem w zależności od typu prezentacji muzycznej. Masywne ściany sal
to monolityczne skrzynie żelbetowe, izolujące pomieszczenia od wpływu
hałasu z zewnątrz. Okładziny wykonane zostały z dźwiękoszczelnych bloków
betonowych. Pod sufitem (na wyciągarkach) podwieszono specjalnie
zaprojektowane panele akustyczne odbijające dźwięk.
fot. Ł. Rajchert (4)
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...60
Powered by FlippingBook