Akustyka - page 10

Inspiracje architektoniczne
8
Nowoczesne budownictwo to nie tylko zwiększona funkcjonalność czy walory użytkowe obiektów. Ważne są także atmosfera
i komfort, panujące w poszczególnych pomieszczeniach, co zmusza architektów oraz projektantów do poszukiwania takich
rozwiązań, które zapewnią m.in. odpowiedni stopień izolacyjności akustycznej. By planowany obiekt o podwyższonych
parametrach akustycznych, poza dopracowaną formą i funkcjonalnością, spełniał założone wymagania, konieczna jest, już na
etapie projektu, ścisła współpraca inwestora, projektanta oraz specjalisty od akustyki. Jak świetne efekty jest w stanie przynieść
taka kooperacja, widać na przykładzie budynków zrealizowanych w Polsce i na świecie. Przedstawiamy bliżej kilka nietuzinkowych
inwestycji, w których zastosowano wiele ciekawych rozwiązań akustycznych.
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna
I i II stopnia im. Karola Szymanow-
skiego weWrocławiu
Placówka powstała w 2014 roku. Jej autorami są architekci z wrocławskiego biura
Maćków Pracownia Projektowa, którzy podczas swojej pracy ściśle współdziałali
z akustykami. W budynku mieści się liceum, gimnazjum, podstawówka i oddział
przedszkolny, z ponad sześćdziesięcioma pomieszczeniami do wykonywania
muzyki, m.in. sala koncertowa na 170 osób. Korytarze zlokalizowano po obwodzie
zewnętrznymw celu odseparowania sal od hałasu ulicznego. W poszczególnych
klasach czas pogłosu został indywidualnie zaprojektowany i przystosowany do
rodzaju instrumentów, na jakich grają w nich uczniowie. Wnętrza wyciszono,
chroniąc przed wzajemnym przenikaniem dźwięków, poprzez zaplanowanie
ich jako autonomicznych jednostek z niezależnymi ścianami i stropami,
które wbudowano w kubaturę obiektu. Przegrody oraz sufity pokryte zostały
kasetonami akustycznymi z białej płyty Ecophon i nielakierowanej sklejki
brzozowej. We foyer oraz sali koncertowej ekrany akustyczne wykonano z betonu
ryflowanego. Zastosowane materiały – beton i sklejka – oprócz funkcji izolującej
dźwięk stanowią także o unikalnym charakterze wnętrz.
fot. M. Lulko (2)
Filharmonia w Szczecinie
Budynek został zrealizowany w 2014 roku według projektu pracowni Estudio
Barozzi Veiga z Barcelony. Znajdują się tu: sale symfoniczna, kameralna oraz
prób, sklep muzyczny, kawiarnia, obszerne foyer, a także garderoby dla artystów,
magazyn instrumentów i biura. Architekci, projektując kształt i kubaturę sal
ściśle współpracowali z akustykami. Za akustykę sali symfonicznej (dla 950
osób) odpowiada specjalista w tej dziedzinie – dr Higini Arau. Przestrzeń ta ma
prostopadłościenną formę z pojedynczym balkonem okalającym scenę. Ściany
i sufity, o ekspresyjnie kształtowanej geometrii, pokryte zostały kwadratowymi
panelami z cienką warstwą mosiądzu. Aby jak najlepiej rozprowadzić dźwięk,
wykonano symulację dla każdej powierzchni odbijającej i rozpraszającej.
Dzięki temu rozchodzi się on równomiernie i we wszystkich kierunkach
w kontrolowany sposób. Ponadto zmienne elementy akustyczne w postaci rolet
obniżają czas pogłosu. W sali symfonicznej mogą się również odbywać koncerty
elektroakustyczne z wykorzystaniem mikrofonów.
Sala kameralna (na 190 osób) o neutralnym, czarnym wnętrzu już nazywana jest
„akustyczną perełką”. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na uzyskanie w niej
czasu pogłosu zgodnego z projektowanym co do jednej setnej sekundy.
fot. S. Menges, P. Zieliński (2)
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...60
Powered by FlippingBook