Akustyka - page 12

Inspiracje architektoniczne
10
Centrum kongresowe w Krakowie
Obiekt powstał w 2015 roku według projektu pracowni Ingarden & Ewý. Podwyższone wymagania
akustyczne, zdeterminowane przez funkcję centrum, w znacznej mierze wpłynęły na jego formę.
W budynku znajdują się trzy sale: główna audytoryjno-koncertowa i dwie kameralne. Pierwsza ma
kształt niepełnej„winnicy”. Widownia została podzielona na tarasy, które otaczają scenę z trzech
stron, aby zapewnić widzom odpowiednią słyszalność. Balkony pokryto dźwiękochłonną okładziną
z drewna olchowego. Powierzchnie pionowe i poziome ukształtowane zostały łagodnie krzywoliniowo,
co gwarantuje odpowiednie rozproszenie dźwięku. Na wysokości 10–12 metrów nad sceną
zamontowano specjalny zestaw elementów odbijających dźwięk (tzw. reflektor akustyczny), a wzdłuż
ścian rozmieszczono zasłony ograniczające echo, dzięki którym również mówca będzie tu bardzo
dobrze słyszalny. Fotele zostały zaprojektowane w laboratorium akustycznym tak, aby odpowiednio
pochłaniały dźwięki. Jedną z mniejszych sal wyposażono w ruchome podesty widowni i mobilne ścianki,
umożliwiające wydzielenie w niej dwóch akustycznie odrębnych przestrzeni.
fot. Iñigo Bujedo Aguirre (3)
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka
Warunki akustyczne na lotniskach są wyjątkowo trudne, nie tylko ze względu na hałas generowany przez samoloty, lecz także przez pasażerów poruszających się
w gmachu terminalu. Specjalnych rozwiązań w tym zakresie wymaga szczególnie hol główny. Wnętrze terminalu pasażerskiego wykończono tak, aby dźwięki były
odpowiednio rozproszone, pochłaniane i nie zakłócały czytelności komunikatów podawanych przez głośniki. Bryła budynku przypomina czaszę spadochronu,
a oryginalny, łukowy kształt stropu miał wpływ na wykończenie wnętrza holu głównego i zastosowanie w nim precyzyjnie ustawionych paneli sufitowych.
Prostokątne, drewnopochodne płyty Atos Lineaplate firmy Atos poprawiają akustykę obiektu, pełniąc jednocześnie funkcję dekoracyjną. Ze względu na sferyczną
formę sufitu i duże rozmiary elementów, zaprojektowano specjalną podkonstrukcję do ich zawieszenia pod różnymi kątami. Powstały w ten sposób tzw. wyspy
akustyczne. Poprawę komfortu akustycznego osiągnięto również dzięki wykorzystaniu na ścianach okładzin z płyt drewnianych.
fot. materiały prasowe (3)
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...60
Powered by FlippingBook