Akustyka - page 15

13
Akustyka 2015
Hotel Bristol Art & Medical SPA
w Busku-Zdroju
W hotelach dźwiękoszczelność pomieszczeń ma szczególne znaczenie. Dotyczy
to zwłaszcza korytarzy, holi, restauracji lub wnętrz rekreacyjnych. W hotelu
Bristol Art & Medical SPA w Busku-Zdroju są 42 gabinety zabiegowe i odnowy
biologicznej, w których zastosowano sufitowe systemy akustyczne z wełny
drzewnej (Heradesign® firmy Knauf AMF) o różnych, odpowiednio dobranych
parametrach – niektóre z elementów odbijają dźwięk, inne go pochłaniają
(nawet do 95%). Ponadto, okładziny te są odporne na wilgoć (do 90%)
i uszkodzenia mechaniczne, co jest równie ważne w tego typu pomieszczeniach.
Mogą być także przemalowywane na inny kolor bez utraty swoich właściwości.
Pozwala to właścicielom hotelu na ewentualną zmianę wystroju bez
konieczności wymiany płyt i pogorszenia warunków akustycznych.
fot. materiały prasowe (2)
Opera w Kantonie w Chinach
Budynek opery projektu Zahy Hadid powstał w 2010 roku. Znajduje się w nim sala koncertowa dla 1800 osób oraz widowiskowa dla 400. W mniejszej zastosowano
standardowe rozwiązania zapewniające dobrą akustykę, większa natomiast wymagała bardziej wyszukanych technologii. Sala koncertowa to żelbetowe„pudełko”
osłonięte„skorupą”krzywoliniowej fasady. Dzięki takiej budowie pomieszczenie jest odizolowane od dźwięków dochodzących z zewnątrz. Wnętrze wykończone
zostało elementami gipsowo-kartonowymi wzmocnionymi włóknem szklanym, które tworzą gładką, bezszwową powierzchnię o miękkich liniach, nawiązujących do
elewacji obiektu. W projektowaniu widowni architektom doradzali specjaliści od akustyki z Marshall Day Acoustics (MDA) z Australii. Opracowany system umożliwia
indywidualne występy orkiestry, a asymetryczny układ przestrzenny widowni pozwolił osiągnąć bardzo dobre parametry akustyczne. Jest to pierwszy w historii
architektury przykład rozwiązania problemu akustyki w asymetrycznym, swobodnie ukształtowanym wnętrzu widowiskowym. Odpowiednio zaprojektowana
faktura ścian widowni oraz ich określona gęstość i głębokość wpływają na rozprzestrzenianie się dźwięku. Na scenie wprowadzono także dodatkową przegrodę
odbijającą dźwięk w danym kierunku.
fot. I. Baan (2), S. Bertrand, Hufton and Crow, C. Richters
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...60
Powered by FlippingBook