Obiekty Mieszkalne 2018 - page 146

144
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Do niedawna rynek motoryzacyjny oraz energii elektrycznej trak-
towane były oddzielnie. Nie istniały pomiędzy nimi synergie ani
powiązania dla klientów. Powód tego stanu rzeczy był oczywisty –
różne rodzaje nośników energii, czyli ropa naftowa oraz węgiel,
który w Polsce stanowi główny surowiec do pozyskiwania energii
elektrycznej. Samochody elektryczne otwierają w tym kontekście
zupełnie nowy etap. Mogą być zasilane zarówno z konwencjonal-
nych, jak i odnawialnych źródeł energii. Dodatkowo można je sto-
sować jako magazyny energii elektrycznej, wykorzystywać w czasie
jej największego zapotrzebowania. Z punktu widzenia użytkow-
nika energia elektryczna staje się więc wspólnym mianownikiem
dla potrzeb przemieszczania się i funkcjonowania gospodarstwa
domowego czy firmy. Jeszcze kilka lat temu taki pomysł na rozwój
rynku motoryzacyjnego był mało realistyczny, głównie ze względu
na wysokie koszty zakupu oraz małą dostępność samochodów elek-
trycznych, tzw. EV (z ang.
Electric Vehicles
). Obecnie wiele firm
motoryzacyjnych oferuje tego typu pojazdy, a praktycznie wszyscy
przedstawiciele tej branży uruchomili programy produkcji modeli
o zasięgach rzędu kilkuset kilometrów. Wejdą one masowo na
rynek w latach 2019–2021. Pojawienie się samochodów elektrycz-
nych na stałe w przestrzeni publicznej oznaczać będzie diametralną
zmianę zachowań konsumentów dzięki zaoferowaniu im nowej
jakości przemieszczania – cichego, dynamicznego i ekologicznego.
Paliwo do samochodu będzie dostępne wszędzie tam, gdzie zain-
stalowane zostaną stacje ładowania – na parkingach prywatnych
i publicznych, w tym podziemnych, a także w biurowcach, hotelach,
firmach czy innych dogodnych lokalizacjach. Ta zmiana w sposobie
„tankowania” paliwa będzie zarówno wyzwaniem dla klientów, jak
i szansą dla właścicieli obiektów mieszkalnych i komercyjnych, aby
zaspokoić tę rodzącą się potrzebę. Ostatecznie stacje ładowania
staną się powszechne, nastąpi demokratyzacja w dostępie do nich,
szczególnie jeśli klienci biznesowi czy indywidualni zainwestują we
własne źródła energii odnawialnej.
x x x
Rodzaje stacji i ich przeznaczenie
W jaki sposób upowszechnić dostępność stacji ładowania w miej-
scu, gdzie będą one niezbędne dla użytkowników samochodów
elektrycznych? Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, potrzebna
jest analiza kilku elementów, które składają się na stworzenie
odpowiedniej infrastruktury ładowania EV, czyli: urządzeń słu-
żących do tego celu, systemów rozliczeń pobieranej energii oraz
aspektów prawnych budowy stacji ładowania.
Stacje ładowania można podzielić na trzy grupy:
• wolne – o prądzie zmiennym o mocy poniżej 11 kW AC,
• średnio szybkie – o prądzie od 11 do 22 kW AC,
• szybkie – o prądzie od ok. 50 kW DC.
W miarę upływu czasu na rynku pojawiać się będą ultraszybkie
stacje na prąd stały, o mocy 100 i 300 kW.
Przeznaczenie powyższych stacji różni się w zależności od miej-
sca ich posadowienia. Na autostradach, drogach ekspresowych,
najczęściej przy hotelach, restauracjach czy miejscach obsługi
podróżnych instalowane będą stacje o dużych mocach, na prąd
stały, gdzie najważniejszym czynnikiem będzie czas, a nie cena
usługi. W takim przypadku klienci będą skłonni zatrzymać się
na 30–45 minut, aby uzupełnić baterię na kolejne 200–300 km,
przy okazji korzystając z udogodnień czy krótkiego odpoczynku.
Instalowanie w takich miejscach stacji wolnych mija się z celem
z powodu zbyt długiego oczekiwania na naładowanie baterii (do
kilku godzin). Oczywiście tego typu stacje mogą powstawać, ale
jako awaryjne uzupełnienie szybkich. Stacje szybkie i ultraszybkie
stanowić będą bazową infrastrukturę szkieletową usługi ładowania
w kraju. Zapewnią one klientom możliwość przemieszczania się
na długie dystanse, pomiędzy miastami w Polsce i innych krajach
Europy. Podkreślić należy, że nawet jeśli będą one należeć do wielu
operatorów ładowania – CPO (z ang.
Charging Point Operators
),
Stacje ładowania pojazdów
elektrycznych
dr Maciej Chmieliński
menedżer odpowiedzialny za rozwój
elektromobilności w innogy Polska S.A.
Fot. 2. Stacja średniego ładowania – wolno stojąca
fot. innogy Polska (3)
Fot. 3. Front stacji ładowania z wtyczką i panelem
umożliwiającym zarządzanie oraz płatności m.in. za
pomocą aplikacji mobilnej czy karty RFID
Fot. 1. Stacja średniego ładowania – wisząca
1...,136,137,138,139,140,141,142,143,144,145 147,148,149,150,151,152
Powered by FlippingBook