Obiekty Mieszkalne 2018 - page 150

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych
148
x x x
Wymagania prawne
Ostatnim aspektem, o którym warto wspomnieć, jest otoczenie
prawne i legislacyjne dla rynku elektromobilności. Od 22 lutego
2018 roku obowiązuje w Polsce Ustawa o elektromobilności
i paliwach alternatywnych, która uporządkowała wiele ważnych
kwestii związanych m.in. z rozwojem infrastruktury ładowania
samochodów elektrycznych w Polsce. Jedną z nich jest możli-
wość sprzedaży przez operatora (CPO) usługi ładowania EV
bez konieczności ubiegania się o koncesję na obrót energią
elektryczną. Ta ważna zmiana otworzyła drogę wielu podmio-
tom na rynku do świadczenia tego typu usług. Kolejnym udogo-
dnieniem jest to, że budowa stacji ładowania na terenach
prywatnych, w garażach podziemnych budynków mieszkalnych
czy komercyjnych nie wymaga pozwolenia na budowę. Za pra-
widłowe funkcjonowanie stacji odpowiada jej właściciel. Ponadto
ładowarki wykorzystywane do celów „domowych” nie podlegają
obowiązkowi nadzoru Urzędu Dozoru Technicznego, w przeci-
wieństwie do tzw. stacji publicznych, czyli podłączonych bezpo-
średnio do sieci lokalnego operatora systemu dystrybucyjnego
(OSD) na danym obszarze. Podsumowując, budowa stacji
ładowania na terenie osiedli mieszkaniowych, hoteli, galerii
handlowych, biurowców lub domów jednorodzinnych z punktu
widzenia administracyjnego jest w miarę prostym przedsięwzię-
ciem, lecz wymaga dobrego zaplanowania inwestycji pod kątem
kosztów.
x x x
Rozwój rynku EV
x x x
Perspektywy rozwoju elektromobilności
Na rynku motoryzacyjnym zachodzą fundamentalne zmiany zwią-
zane z rosnącym znaczeniem ekonomii współdzielenia. Przykła-
dem jest
car-sharing
, czyli usługa współdzielenia samochodów,
która w ostatnim roku rozwija się dynamicznie w dużych miastach
Polski. Na razie bazuje głównie na samochodach z silnikami spa-
linowymi, choć przykłady z Wrocławia i Warszawy pokazują, że
elektryczny
car-sharing
będzie dynamicznie się rozwijał w nie-
długim czasie. Jest to o tyle ważne zjawisko, iż funkcjonowanie
dobrze rozwiniętej usługi tego typu, zwłaszcza w miastach (duża
liczba aut), oznaczać będzie konieczność budowy gęstej sieci
stacji ładowania (docelowo od kilkuset do kilku tysięcy stacji)
o mocach przede wszystkim między 11 a 22 kW. Jest to szansa
głównie dla właścicieli budynków komercyjnych, hoteli, wspólnot
i spółdzielni mieszkaniowych oraz galerii handlowych do udostęp-
niania miejsc i mocy przyłączeniowych potrzebnych do realizacji
tych inwestycji. Korzyści dla najemców będą dwojakie – opłata za
dzierżawę gruntu oraz fizyczna obecność auta, z którego mogą
korzystać klienci lub mieszkańcy.
W świetle trendów panujących na rynku w Polsce został wyzna-
czony dobry kierunek rozwoju rynku samochodów elektrycznych
i stacji ładowania. W perspektywie kilku lat daje to nadzieję na
wniesienie znaczącej wartości dodanej w codziennym przemiesz-
czaniu się głównie dla mieszkańców miast. Samochody elek-
tryczne są bowiem pod wieloma względami atrakcyjniejsze niż
spalinowe, poczynając od lepszych parametrów jezdnych, a na
ekologii kończąc. Parafrazując Ericha Fromma – potrzebne jest
nam nie tylko społeczeństwo zdrowe, lecz także postępujące
odpowiedzialnie w stosunku do środowiska, inteligentne ekolo-
gicznie, czego wyrazem jest inwestowanie w komfortowe, nowo-
czesne i przyjazne środowisku naturalnemu rozwiązania w trans-
porcie kołowym. Oczywiście droga do realizacji celów nie
będzie ani łatwa, ani szybka, jednak nadszedł moment, w któ-
rym wybór nie jest już jedynie ideologiczny, ale także ekonomicz-
nie uzasadniony.
fot. Thinkstockphotos
Fot. 5. Aby zrealizować dobrze funkcjonującą infrastrukturę ładowania EV, konieczna
będzie budowa gęstej sieci stacji ładowania
fot. Thinkstockphotos
Fot. 6. Samochód elektryczny na parkingu podziemnym podczas wolnego ładowania
akumulatora
1...,140,141,142,143,144,145,146,147,148,149 151,152
Powered by FlippingBook