warsztat architekta
41
drony dla architektów
abc specjalisty
Jaką platformę wybrać?
Podczas podejmowania decyzji o zakupie BSP kluczowym
czynnikiem będzie jego cena. Oczywiście jest to podejście
racjonalne, lecz trzeba też rozważyć kwestię przydatności
platformy do wykonywanych zadań i całkowitego kosztu
realizacji zlecenia.
Drony typu płatowce są przede wszystkim platformami
o dużej wydajności pod względem rejestracji danych
w czasie jednego lotu. Wykonując zdjęcia z dokładnością
co do centymetra, podczas jednej misji automatycznej
(czas, w którym dany statek przy zasilaniu z baterii znaj-
dujących się na pokładzie, unosi się w powietrzu) potrafią
pozyskać materiał dla obszaru kilku kilometrów kwadrato-
wych. W przypadku płatowca przyjmuje się, że jest to ok.
jedna godzina przy prędkości lotu wynoszącej kilkadziesiąt
kilometrów na godzinę. Typ ten sprawdzi się wszędzie
tam, gdzie potrzebne jest wykonanie modelu dużego
obszaru lub długiego obiektu liniowego.
Pierwszą różnicą, którą każdy użytkownik zauważy pomię-
dzy opisywanymi platformami, jest to, że wirnikowiec
może zawisnąć w miejscu i wykonywać ujęcia foto lub
wideo z jednej pozycji. Również sam jego start i lądowanie
kilogramów i rozpiętości skrzydeł rzędu 1–2 metrów.
Bezzałogowe statki powietrzne rozróżnia się m.in. ze
względu na budowę i sposób unoszenia się. Pierwsza
grupa to płatowce – modele przypominające swoim
kształtem klasyczne samoloty wyposażone w skrzydła
(generujące siłę nośną) oraz silnik. Mogą się one różnić
między sobą kształtem – są platformy przypominające
latające skrzydło lub wyglądające jak typowe samoloty,
w których śmigło jest umieszczone z przodu lub z tyłu.
Druga grupa to platformy wielowirnikowe. Zasada lotu
w tego typu modelach jest taka sama jak w helikopte-
rze. Napęd i możliwość lotu zapewniają cztery wirniki
lub więcej. W zależności od ich liczby można mówić
o kopterach (4 silniki), hexakopterach (6 silników) lub
octokopterach (8 silników).
W większości modeli codziennego użytku napęd stano-
wią silniki elektryczne. W przeciwieństwie do spalino-
wych są one prawie bezobsługowe. Operator musi tylko
zmieniać i ładować pakiety akumulatorów. Jednak i ta
czynność, wraz z rozwojem technologii i dzięki wytwa-
rzaniu wydajniejszych baterii, jest wykonywana z coraz
mniejszą częstotliwością.
3
2.
Platformy typu: latające skrzydło
(SenseFly eBee), samolot (Topcon
Sirius), wirnikowiec (DJI Matrice 210
z dwiema kamerami), octokopter –
(Topcon Falcon 8+), fot. TPI
3.
Misja powierzchniowa wykona-
na z oprogramowaniem eMotion
SenseFly, fot. TPI
2