50
virtual reality w architekturze
abc specjalisty
warsztat architekta
Korzyści wynikających ze stosowania BIM jest wiele, dlatego nie
ulega wątpliwości, że to jedynie kwestia czasu, kiedy ta tech-
nologia przyjmie się na dobre także w Polsce, ale ma jeszcze
wiele przeszkód do pokonania m.in., podobnie jak w przypadku
VR, kryterium ceny. Koszty wdrożenia są duże, ale zaniechanie
wykorzystania BIM, biorąc pod uwagę rozwijającą się techno-
logię oraz podążające za nią przepisy prawa, może okazać się
dużo droższe.
Podobnie może być z wirtualną rzeczywistością, która od
pewnego towarzyszy BIM-owi. Obecnie, dzięki specjalnym roz-
szerzeniom do programów producentów takich jak Autodesk
czy Graphisoft, można całkiem sprawnie konwertować modele
wykonane w BIM, aby obejrzeć je w VR z perspektywy poten-
cjalnego użytkownika projektowanego budynku.
Jaka będzie przyszłość technologii VR?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto spojrzeć, w którą stronę
kierują się najpotężniejsi gracze na rynku. Gensler, czyli najwięk-
sze biuro architektoniczne świata, chwali się tym, że ich architekci
używają technologii VR w pracy. Można nawet ściągnąć autorską
aplikację Gensler VR z powszechnie dostępnych marketów typu
Google Play czy App Store i mając do dyspozycji zwykły smart-
phone, obejrzeć namiastkę wirtualnej rzeczywistości, jaką są
panoramy 360 w ich wykonaniu. Wiodący producenci oprogra-
mowania dla architektów, np. Autodesk czy Graphisoft, również
wychodzą naprzeciw oczekiwaniom użytkowników i pracują nad
różnymi rozszerzeniami, aby możliwie najsprawniej dało się kon-
wertować modele BIM i oglądać je w VR. Aktualnie za sprawą
specjalnych wtyczek (typu plug-in) modele zbudowane w pro-
gramach Revit lub ArchiCAD można obejrzeć w VR dosłownie
po kilku kliknięciach. Firma Autodesk poszła jeszcze o krok dalej
i w ubiegłym roku w Monachium zostało otwarte jej pierwsze
autorskie laboratorium VR – Autodesk VR Center of Excellence.
To tylko niektóre z przykładów, jest ich znacznie więcej,
a kolejnych będzie pewnie przybywać, ponieważ architektura
to dziedzina, podążająca za technologią. Może i nie śpieszy się
szczególnie w tym wyścigu i zostaje w tyle chociażby za marke-
tingiem, który zawsze sięga po nowe i atrakcyjne rozwiązania,
albo też nie emocjonuje się tak mocno jak różne środowiska
zajmujące się audiowizualnością. Jedno jest pewne – nie jest na
nią obojętna. Nie wiadomo, czy lub kiedy na dobre technologia
VR rozgości się w pracowniach architektonicznych, ponieważ
musi ona pokonać jeszcze kilka przeszkód, chociażby takich jak
cena, ale na pewno nie wolno takiego scenariusza odrzucać.
w centrummiasta. Dostrzegalny jest natomiast duży potencjał do
skrócenia tego dystansu w technologii VR, a przykład z biurem
ustawianym na próbę na placu budowy jest na to najlepszym
dowodem. Może kiedyś termin UX Design zacznie być rów-
nież stosowany w kontekście projektowania architektonicznego,
a niewinne już dzisiaj określenie CAD zostanie zastąpione czymś
w stylu VRAD? Dzięki rozwojowi technologii VR nie jest to
wykluczone.
Warto się dobrze zastanowić, zanim oceni się cokolwiek z nowi-
nek podarowanych nam przez rozwój technologii jako niepo-
trzebny gadżet. Wiedzą o tym ci, którzy swego czasu prowa-
dzili wypożyczalnie kaset VHS. Dzisiaj już ich nie ma, ostała się
tylko jedna – Netflix. On jako jedyny potrafił dostować się do
zmian na rynku i własciwie odpowiedzieć na potrzeby klientów.
W momencie, w którym wszyscy ich konkurenci uważali płyty
DVD za niepotrzebny gadżet, a odtwarzacze DVD za zbyt dro-
gie, firma wprowadziła usługę wysyłania filmów DVD pocztą, co
w przeciwieństwie do dużych kaset VHS było możliwe. Od tej
pory można było bez wychodzenia z domu wypożyczać filmy.
Należy zwrócić uwagę, że konkurencja zniknęła z rynku, a Netflix
wciąż świetnie prosperuje. Co więcej, niektórzy producenci
telewizorów wytwarzają nawet piloty z przyciskiem „Netflix”,
a sama spółka jest obecnie notowana na giełdzie obok takich firm,
jak Facebook, Google czy Amazon. Ten przykład pokazuje, że
warto iść z duchem czasu i sięgać po nowe technologie oraz jest
niezbitym dowodem na to, jak ważną cechą w każdym biznesie
jest umiejętność adaptacji. Dotyczy to także architektury.
Wirtualna rzeczywistość a BIM
Wdrożenie VR w biurach architektonicznych w Polsce odbywa
się znacznie oporniej niż w krajach zachodnich. Ma to związek
m.in. z tym, jak szybko rozwija się w kraju technologia BIM,
dla której VR stanowi rozszerzenie przynoszące wiele korzy-
ści. Technologia, standardowo stosowana w wielu krajach,
a często ustawowo obowiązkowa, w Polsce pozostaje raczej
przedmiotem dyskusji i korzysta się z niej jedynie w niektó-
rych dużych biurach architektonicznych obsługujących bardzo
skomplikowane projekty. W Anglii już od 2016 r. obowiązuje
stosowanie BIM przy realizacji inwestycji finansowanych ze
środków publicznych. Wpływa na to wiele czynników, m. in.
skrócenie czasu powstawania dokumentacji projektowej,
łatwiejsza koordynacja poszczególnych branż biorących udział
w całym procesie inwestycyjnym oraz minimalizacja ryzyka
wystąpienia różnych błędów.
3.
Kartonowa symulacja w skali 1:1
ustawiona na próbę, aby użytkownicy
mogli realnie „odczuć” zaprojektowa-
ną przestrzeń,
fot. Seattle Daily Journal of
Commerce
3