Sektor Elektroenergetyczny 2015 - page 84

82
Polityka energetyczna Polski do 2030 r.
ono uzasadnić ją, np. warunkami atmosferycznymi lub działaniem innej
siły wyższej, co spowoduje nieprzyznanie bonifikaty.
Wiele elementów określających standard komfortu energetycznego
odbiorców nie jest w ogóle regulowana (np. łatwość przyłączenia do
sieci) lub nie może być egzekwowana przez odbiorcę (np. poziom
napięcia, migotanie, częstotliwość, prądy błądzące). W każdym
przypadku bonifikaty nie są automatyczne i trzeba się o nie starać,
a odszkodowania można wywalczyć jedynie na długotrwałej i żmudnej
drodze sądowej. Jest to najczęściej nieskuteczne – szczególnie w przy-
padku małych odbiorców.
Stosunkowo niewysokie kary pieniężne za naruszenie standardów
jakościowych obsługi odbiorców nie dyscyplinują sprzedawców ener-
gii do skrupulatnego przestrzegania przepisów. Klienci natomiast zbyt
często zniechęcani są demonstracją władzy, brakiem przychylności,
niejasnymi procedurami, piętrzeniem trudności w załatwianiu spraw
administracyjnych. Można to zmienić, biorąc przykład z firm, których
pozycja rynkowa zależy od dobrych relacji z klientami, np. przedsię-
biorstw telekomunikacyjnych. Stosują one umowy z wymagającymi
warunkami SLA (Service Level Agreement), a ich poziom wynika
z walki konkurencyjnej i działań regulatora.
O powyższych kwestiach polityki energetyczne nie wspominają lub
robią to ogólnikowo i deklaratywnie (np. „poprawiony zostanie stan-
dard jakościowy obsługi odbiorców”), bez wskazania wymiernych para-
metrów celu. Pojęcie „komfortu energetycznego odbiorcy” pojawiło
się dopiero niedawno w dokumentach PSL, a także Społecznej Rady
ds. Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej [14]. Niniejsze opracowanie
poświęcono główne polityce energetycznej w obszarze sieci elektro-
energetycznych. Wynika to z faktu, że to właśnie stan sieci decyduje
w pierwszej kolejności o komforcie energetycznym odbiorców i o kon-
kurencyjności gospodarki. Ponadto dlatego, że paradoksalnie media
interesują się tą sferą w znikomym stopniu (chyba że przewody zostaną
zerwane), a to przekłada się na słabą u tzw. przeciętnego odbiorcy orien-
tację w temacie, co wyklucza zainteresowanie mediów.
Niedomiar mocy w źródłach można zrównoważyć importem, nato-
miast jej braku w sieciach nie da się uzupełnić. Chyba że budową włas-
nych prosumenckich źródeł.
Doświadczenie zdobyte z dotychczasowych implementacji polityk
energetycznych, wskazuje, że polityka:
• wymaga wiarygodnych założeń, na które składają się: ocena stanu
początkowego (jak jest) oraz prognoza zmian warunków zewnętrznych
niezależnych od rządu (jak może być); bez nich nie ma ona sensu;
• musi proponować możliwe do osiągnięcia, mierzalne i osadzone
w czasie cele (stopień realizacji potrzeb); inaczej nie ma żadnej wartości;
• powinna prezentować narzędzia, za pomocą których jej cele będą
realizowane; w szczególności dotyczy to nowych narzędzi – prawnych,
finansowych, podatkowych – bez nich nie może być zrealizowana;
• powinna zawierać mechanizmy monitorowania i kontroli stopnia
realizacji celów, bo bez tego nie może być korygowana, co może być
niezwykle niebezpieczne.
Ponieważ tworzący politykę nie zawsze są w stanie przewidzieć przy-
szłe trendy, a w szczególności ich zmiany, dlatego w kwestiach budzą-
cych wątpliwości (np. wydobycie gazu łupkowego w Polsce) trzeba
stosować metodę scenariuszową, tzn. należy analizować kombina-
cje różnych opcji – oczywiście w miarę możliwości. Tego typu dzia-
łanie wymaga zastosowania odpowiednich metod komputerowych.
Niezbędne w tym celu oprogramowanie już istnieje i jest stosowane
w praktyce. Co ciekawe, jest ono powszechnie dostępne i może być
wykorzystywane przez ekspertów niezależnych, np. z różnego rodzaju
organizacji pozarządowych – ekologicznych lub przemysłowych.
Metoda scenariuszowa umożliwia prowadzenie dyskusji merytorycznej
zamiast kłótni „politycznej”. W efekcie rosną szanse na znalezienie roz-
wiązania optymalnego, zwiększa się wiarygodność polityki i zaufanie
do niej wśród obywateli, przedsiębiorców i inwestorów.
Literatura
1. „Polityka energetyczna Polski do 2030 roku”, Warszawa 2009.
2. „Wnioski ze strategicznej Oceny Oddziaływania PE na środowisko”,
Warszawa 2009.
3. „Prognoza zapotrzebowania na paliwa i energię do 2030 roku”,
Warszawa 2009.
4. Informacja Prezesa URE o sposobie obliczania wskaźników SAIDI, SAIFI
i MAIFI.
5. Kusko A., Tompson M. T., „Power Quality in Electrical Systems”
McGraw-Hill 2007.
6. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach
2012–2013, PARP, Warszawa 2014.
7. Rozwałka T. „Budowa struktury inteligentnego pomiaru w PGE Dystrybu-
cja”, XX Forum Teleinformatyki 25–26.09.2014.
8. „42 mld zł na inwestycje sieciowe do 2019 roku”, w:
9. Niewiedział E., Niewiedział R., „Sieć elektroenergetyczna na terenach wiej-
skich. Potrzeby rozwojowe i modernizacyjne”, w: „Energia elektryczna” 04/2012.
10. Rozproszone dane ze spółek, w tym:
,
,
,
,
,
,
11. „CEER Benchmarking Report 5.2 on the Continuity of Electricity Supply”
Benchmark 5.2 CEER 12.02.2015.
12. Rekomendacja „Association of Swiss Electrical Enterprises VSE” z 2008 r.
13. „Monitoring Rynku Energetycznego Energomix”, w: „Rzeczpospolita”
27.11.2014 (275) –
.
14. Żmijewski K., „Standardy obsługi odbiorców energii, Debata 27.09.2013,
Warszawa.
15. „Czy potrzebna jest dywersyfikacja? Potencjalny miks elektroenergetyczny
Polski w 2030 roku w świetle uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych;
E&Y”, sponsor EdF 16.10.2014.
16. Rakowska A., „Konieczność dynamicznego rozwoju sieci kablowej – uwa-
runkowania techniczne i społeczne”, XX Konferencja Szkoleniowo-Techniczna
KABEL, 12–15.03.2013.
17. Sprawozdanie z wyników monitorowania bezpieczeństwa dostaw energii elek-
trycznej za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.
18. Sprawozdanie z wyników monitorowania bezpieczeństwa dostaw energii elek-
trycznej za okres od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.
19. Raport NIK Funkcjonowanie i bezpieczeństwo elektroenergetycznych sieci
przesyłowych (27/2014/P/13/055 31.03.2014).
20. Ordyna P., „Piknik Jakości Energii”, 23.10.2014 Kraków.
21. California Public Utilities Commission; Electric System Reliability
Annual Reports.
Przypisy
1
Dla uporządkowania rozważań w niniejszym opracowaniu wprowa-
dza się to pojęcie jako, w dużej mierze, równoważne bezpieczeństwu
energetycznemu odbiorcy, dla odróżnienia od bezpieczeństwa energe-
tycznego państwa.
1...,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83 85,86,87,88,89,90,91,92
Powered by FlippingBook