Sektor Elektroenergetyczny 2019 - page 26

Obecnie udział linii kablowych niskiego napięcia w całkowitej długo-
ści linii wynosi w Polsce 35, zaś średniego napięcia – 26,7%. Przed-
stawiciele podsektora dystrybucji wskazują, że w celu poprawy
bezpieczeństwa dostaw i niezawodności zasilania konieczny jest
znaczny wzrost udziału linii kablowych, szczególnie w przypadku linii
SN. W opracowanym przez PTPiREE „Krajowym planie automatyza-
cji sieci elektroenergetycznej oraz zmiany struktury sieci z technolo-
gii linii napowietrznych na kablowe” przeprowadzono analizy osiągnię-
cia 75-procentowego udziału skablowania sieci średniego napięcia.
Łączny poziom nakładów w skali OSD oszacowano na 47,6 mld zł.
Obecne założenia i możliwości inwestycyjne OSD zakładają prze-
znaczenie na ten cel 12,6 mld zł. Realizacja programu może zostać
zatem osiągnięta jedynie przy uzyskaniu dodatkowych środków finan-
sowych. Przy obecnych nakładach inwestycyjnych w roku 2040 ska-
blowanie osiągnie wartość 43% (wzrost w stosunku do roku 2019
o ok. 16%). Co ważne, aby stopień skablowania sieci wzrósł zgodnie
z założeniami, oprócz znacznych nakładów finansowych, konieczne
jest także wprowadzenie zmian prawnych i administracyjnych uła-
twiających realizację takich projektów.
W ostatnich latach długość linii kablowych średniego napięcia
w Polsce zwiększa się o ok. 2000 km rocznie.
●●
Sieci inteligentne
Jednym z gwarantów bezpieczeństwa energetycznego są sieci inteli-
gentne, które przyczyniają się do równoważenia popytu i podaży ener-
gii, mają wpływ na ograniczenie czasu trwania awarii oraz jej wystą-
pienia, pozwalają również efektywniej wykorzystać odnawialne źródła
energii. Dzięki inteligentnemu opomiarowaniu, zainstalowanemu
u klientów oraz w sieci energetycznej, możliwe jest monitorowanie
zużycia energii w czasie rzeczywistym.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nałożyła też
obowiązki na branżę energetyczną. Operatorzy systemu dystrybucyj-
nego są odpowiedzialni za opracowanie programów budowy ogólno-
dostępnych punktów ładowania, planowanie przedsięwzięć niezbęd-
nych do przyłączenia tych punktów do sieci, a także jej rozbudowę
i modernizację. Będą one tworzone dla gmin (na pięć lat i staną się czę-
ścią ich planu rozwoju), jeśli liczba mieszkańców danej miejscowości
będzie przekraczała 100 000, zostanie w niej zarejestrowanych co naj-
mniej 60 000 pojazdów i 400 przypadnie na minimum 1000 mieszkań-
ców. Programy powinny określać liczbę planowanych ogólnodostęp-
nych punktów ładowania, ich lokalizację i parametry techniczne oraz
moce przyłączeniowe, a także przewidywane zapotrzebowanie na ener-
gię w transporcie drogowym.
W opinii środowiska energetyków dostosowanie infrastruktury siecio-
wej do nowych potrzeb będzie się wiązać z dużymi nakładami inwe-
stycyjnymi. Konieczny stanie się rozwój i modernizacja sieci średniego
i niskiego napięcia w celu przyłączenia punktów ładowania, w szcze-
gólności na potrzeby szybkich ładowarek. Sieci będą wymagały jesz-
cze ściślejszego monitoringu. Niezbędny stanie się też rozwój technik
sterowania odbiorami w sieci energetycznej (np. ładowarki, magazyny
energii) oraz dynamiczne zarządzanie ładowaniem pojazdów.
●●
Sieci energetyczne schodzą pod ziemię
Jak wspomniano wyżej, grupy energetyczne, w tym należące do nich
spółki dystrybucyjne, prowadzą znaczące programy inwestycyjne –
zarówno pod względem skali, jak i kosztów. Jednym z ich elementów
jest wymiana linii napowietrznych na kablowe. Wielkość tego typu reali-
zacji w kolejnych latach będzie zależała m.in. od środków finansowych,
jakimi będą dysponować, zobowiązań, które będą ponosić, a także
regulacji, w tym np. kształtu regulacji jakościowej.
rys. PTPiREE
Długość linii elektroenergetycznych (w przeliczeniu na jeden tor) na koniec 2018 r. [km]
8
Elektroenergetyczne wyzwania dla Polski
Zobacz serwis dla profesjonalistów:
24
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...132
Powered by FlippingBook