14
Inspiracje architektoniczne
Cerkiew pod wezwaniemMądrości
Bożej (Hagia Sophia)
Warszawska cerkiew swoją formą, proporcjami i zasadą konstrukcji nawiązuje
do Hagii Sophii w Konstantynopolu. To budowla na planie centralnym.
Autorami projektu są – Andrzej Markowski z pracowni APA Markowski
Architekci sp. z o.o. oraz Sweco Architekci, działający we współpracy autorskiej
z artystą-plastykiem Michałem Boguckim i architektem Marcinem Krysiakiem.
Prace rozpoczęły się w kwietniu br. To pierwsza od ponad stu lat cerkiew
powstająca wWarszawie, stanie ona na Ursynowie. Proste bryły – sześciany
i kule obiektu będą odnosić się do tradycji greckich, a nie rosyjskich świątyń.
Kopuła zatopiona w sześcianie ma symbolizować zstępujące na ziemię
niebo. Białe ściany i lśniące spłaszczone kopuły, relacje kul i sześcianów
w uproszczonej i zgeometryzowanej formie to współczesna interpretacja
cerkiewnych form. Symbolika i logika konstrukcji oraz układ przestrzenny
będzie taki, jak w najsłynniejszej cerkwi świata – Hagii Sophii. Główna
kopuła oznacza Chrystusa, a boczne – czterech ewangelistów. Wewnątrz pod
główną umieszczony zostanie rząd okien, podkreślający jej niematerialność
i unoszenie się w przestrzeni. Rzut na planie krzyża greckiego będzie miał
36,9/30 m, a powierzchnia użytkowa 775,26 m
2
. Wejścia zaplanowano
w półokrągło zakończonych niszach, w każdym z ramion czteroramiennej
bryły. Cerkiew ma być ozdobiona malowidłami i mozaikami.
wizualizacje: Sweco Architekci
Kościół Katedralny pw. św. św. Jana Apostoła i Jana Chrzciciela wToruniu
Remont konserwatorski elewacji oraz prace konserwatorskie i restauratorskie przy wystroju korpusu nawowego i wnętrz kaplic katedry w Toruniu przeprowadziła
w latach 2006–2013 pracownia Restauro sp. z o.o. Świątynia w Toruniu budowana była w kilku etapach – od drugiej połowy XIII do końca XV w. Ten gotycki, ceglany
kościół to dawna fara toruńskiego Starego Miasta. Do schyłku XX w. określana była jako kościół Świętego Jana, od 1935 roku nosi tytuł bazyliki mniejszej, zaś od
1992 jest katedrą diecezji toruńskiej. Obiekt ma długą i skomplikowaną historię – stąd liczne, cenne nawarstwienia stylistyczne i historyczne. Prace konserwatorskie
wymagały szerokich badań oraz studiów źródeł, które odsłaniały nowe, nieznane dekoracje, co komplikowało proces konserwatorski i wymagało wielkiej uwagi oraz
ostrożności podczas prac. Dążono do uzyskania spójnej koncepcji estetycznej i chronologicznej z uwzględnieniem i ekspozycją ważnych materialnych świadectw
historii obiektu. Stan kościoła przed przystąpieniem do prac remontowych był bardzo zły – popękane tynki sklepień (ze względu na zawilgocenie) zasolone,
przebarwione i wyplamione. Kształt detalu architektonicznego i rzeźbiarskiego, poprzez liczne nawarstwienia farb, stał się nieczytelny. Podczas prac wyeliminowano
żywice syntetyczne i zastąpiono je spoiwem wapiennym, jakie stosowali budowniczowie katedry. Wykonano konserwację polichromii ściennych i sklepiennych,
wypraw tynkarskich, detalu rzeźbiarskiego i sztukatorskiego, ruchomego wyposażenia kaplic, jak również polichromowanych zworników kamiennych, drewnianych
i sztukatorskich. Pracownia Restauro sp. z o.o. w 2012 roku otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w konkursie„Dziedzictwo Wieków”
za prace konserwatorskie i restauratorskie przy elewacji katedry w Toruniu.
fot. Andrzej Skowroński (2)