Obiekty Sakralne - page 10

8
Kościół Niepokalanego Serca
Najświętszej Maryi Panny
w Częstochowie
Projekt kościoła został wybrany drogą konkursu zorganizowanego w 2005
roku przez kurię arcybiskupią i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Jego
zwycięzca – architekt Romuald Loegler – zdecydował się ulokować świątynię
na szczycie wzniesienia. Przez dzielnicę Mirów, gdzie stoi budowla, przebiega
szlak pielgrzymkowy. Kościół to prosta, sześcienna bryła ze szkła i drewna,
kontrastująca z bazyliką jasnogórską, do której zmierzają pielgrzymi.
Przeszklona fasada zaprasza do środka, a w ascetycznym wnętrzu, delikatnie
sączy się światło przez górne, ryzalitowe świetliki. W betonowej ścianie
ołtarza został wycięty krzyż. Dzwon zamocowano na przęśle przebiegającym
wzdłuż frontowej elewacji. Plebania w kształcie podłużnego, leżącego
prostopadłościanu przylega do kościoła od lewej strony, a jej wnętrze otwiera
się na tylny dziedziniec. W uzasadnieniu wyboru projektu czytamy, iż twórczo
wykorzystuje istniejące ukształtowanie terenu. Współczesna, nieskomplikowana
forma nawiązuje jednoznacznie do regionalnej tradycji poprzez konsekwentne
zastosowanie kamienia wapiennego, a proste, bezpretensjonalne wnętrze
wypełnione jest duchem sacrum. Kościół w tym roku będzie wykańczany,
obkładany kamieniem wapiennym.
Ogród różańcowy przy kościele
św. Jacka w Bytomiu
Przebudowę skweru przy kościele św. Jacka rozpoczęto w 2012 roku.
Wokół neoromańskiego kościoła z 1911 roku śląska pracownia – Medusa
Group – zaprojektowała przestrzeń publiczną, służącą lokalnej społeczności
parafialnej jako miejsce wypoczynku, kontemplacji, a także codziennej
rekreacji. Oprócz ogrodu powstały tu też dwa pawilony z wielofunkcyjnymi
pomieszczeniami, przeznaczone do pracy z młodzieżą, organizacji wystaw
i koncertów. Dużą rolę w projekcie odgrywa zieleń i mała architektura.
Przestrzeń z jednogatunkowych nasadzeń, drewniane tarasy i powierzchnie
mineralne, a także proste i minimalistyczne formy kontrastują z gmachem
kościoła. Zachowana została też spora część starodrzewu. Wzdłuż alejek
zaprojektowano elementy sakralne – tablice różańcowe i grotę maryjną
z oczkiem wodnym. Oświetlenie w formie dwudziestu kul to nawiązanie do
paciorków różańca i postaci św. Jacka – nauczyciela modlitwy różańcowej.
Budynek sali prób oraz sceny plenerowej z wielospadowym zielonym dachem
powstał w pobliżu domu parafialnego. Otwiera się przeszkloną fasadą i może
też pełnić funkcję zadaszonej sceny, zaś zlokalizowana naprzeciwko podłużna
ławka sprawdzi się jako widownia. W drugim, parterowym pawilonie znajduje
się niewielka świetlica i miejsca noclegowe. Elewacje wykonano ze szkła oraz
stali kortenowej, nawiązując do poprzemysłowego charakteru okolicy.
fot. i wizualizacje: Atelier Loegler Architekci (3)
fot. T. Zakrzewski (3)
Inspiracje architektoniczne
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...84
Powered by FlippingBook