NSE nowe okna i drzwi
140
SEGMENTOWE z NAPĘDEM
Sekrety działania
Tekst
MarcinWoźniakowski
K
onstrukcja bramy segmentowej
jest tak pomyślana, by jej elementy
w trakcie pracy i spoczynku nie inge-
rowały w przestrzeń przed garażem
oraz jak najmniej w jego wnętrze.
Podczas otwierania i zamykania poru-
sza się w linii otworu, a nie wychyla
do przodu i tyłu jak uchylna. Otwarte
skrzydło chowa się pod sufitem (lub
na ścianie z boku otworu w przypadku
bram bocznych). Konstrukcja nośna
oraz prowadnice, dostosowane do cię-
żaru skrzydła, wykonane są ze stali
zabezpieczonej przed korozją. Prowad-
nice mają tak wyprofilowany kształt,
żeby uniemożliwić wypadnięcie po-
ruszających się w nich rolek jezdnych.
większa ochrona przed hałasem.
Takie bramy są oczywiście cięższe,
wymagają mocniejszych konstrukcji
i silniejszych napędów. Styk paneli
musi być tak wyprofilowany, żeby pod-
czas prostowania się skrzydła i zacho-
dzenia paneli jeden w drugi nie przy-
trzasnąć palców. Niektóre bramy mają
dodatkowo nakładki lub gumowe usz-
czelnienia po stronie wnętrza garażu,
które osłaniają styk i maskują łączenia
między panelami. Brama jest także wy-
posażona w uszczelki i osłony. Najlepiej,
gdy uszczelki znajdują się na całym
obwodzie. Plastikowe osłony mechani-
zmów przedłużają ich trwałość i popra-
wiają estetykę bramy.
Fot. Mariusz Bykowski, projekt: Marcin Rubik
Brama segmentowa to obecnie
najlepszy sposób zamknięcia
garażu.
Gdy jest automatyczna,
jej otwieranie warto skonfigu-
rować tak, by jednocześnie
otwierała się brama wjazdowa
Należą do najczęściej wybieranych, ponieważ są ładne, funkcjonalne,
proste w obsłudze, a także nie zajmują wiele miejsca wewnątrz garażu.
Wyposażone w automatykę stają się wygodnym, prawie bezobsługowym
urządzeniem.
Warto zwrócić uwagę na to, by rolki
były łożyskowane, ponieważ pracują
lekko i płynnie, a dzięki kulkom
w pierścieniach są bardziej odporne na
wycieranie. Ślizgowe są mniej trwałe
i bardziej podatne na zatarcia oraz
uszkodzenia.
Skrzydło
Panele, z których składa się skrzydło
bramy, różnią się grubością – mogą mieć
22, 40, 42 lub 60 mm. Przeważnie są
wypełnione materiałem termoizolacyj-
nym – utwardzoną pianką. Grubszy
ocieplony panel plus systemy uszczel-
niające skrzydło to lepsze parametry
termoizolacyjne całej bramy oraz
bramy garażowe