Magazynowanie i transport w halach przemysłowych
72
znacznie mniejszą powierzchnię magazynu i pozwala na efektywniejsze
wykorzystanie dostępnej przestrzeni przy zachowaniu tej samej kwoty
podatku, która zależy od powierzchni hali.
Jednostki ładunkowe o większej masie, przemieszczane przy pomocy
sprzętu mechanicznego, bywają także składowane w regałach ramo-
wych półkowych (fot. 3). Rozwiązania tego typu stosuje się przy asorty-
mencie transportowanym na paletach, a także przy innych ładunkach
charakteryzujących się zróżnicowanymi wymiarami podstawy, dla któ-
rych nie da się dobrać odpowiedniej konstrukcji bezpółkowej.
Kolejnym rodzajem urządzeń do składowania są regały ramowe bezpół-
kowe. Na ogół magazynuje się w nich paletowe jednostki ładunkowe
(fot. 4), ale występują również rozwiązania przeznaczone do przechowy-
wania skrzynek (pojemników) transportowo-magazynowych.
Regały stałe paletowe mogą mieć wysokość od kilku do ok. 15 m, gdy
są obsługiwane wózkami podnośnikowymi, oraz do ok. 45 m w przy-
padku współpracy z układnicami. Do zalet regałów stałych ramowych
należy ich cena – są one najtańsze wśród regałów, w których mogą być
składowane takie same jednostki ładunkowe, a ponadto zapewniają
łatwy dostęp do wszystkich przechowywanych w nich towarów.
Zaś do wad można zaliczyć to, że wymagają one rozdzielenia drogami
transportowymi (manipulacyjnymi), zajmującymi stosunkowo dużą
powierzchnię magazynu – ich szerokość uzależniona jest od środków
transportu przeznaczonych do obsługi regałów.
W magazynach, w których wydziela się strefę ręcznie prowadzonej
kompletacji asortymentów stosowane bywają regały o mieszanej kon-
figuracji budowy, czyli dolne poziomy składowania mają gniazda pół-
kowe, zaś górne są bezpółkowe. Przechowuje się w nich paletowe
jednostki ładunkowe z zapasem przeznaczonym do uzupełniania niżej
położonych gniazd (półek). Taką konfigurację budowy regałów zaobser-
wować można np. w hipermarketach.
Do grupy regałów ramowych należą także regały przepływowe. Są to
urządzenia o konstrukcji blokowej, w których jednostki ładunkowe
przemieszczają się w gniazdach wzdłuż bieżni nośnych. Wśród nich
wyróżnia się regały:
• grawitacyjne,
• z napędem wymuszonym (obecnie raczej niespotykane),
• z napędem częściowo wymuszonym (z ang.
push-back
).
Najbardziej rozpowszechniony jest pierwszy typ, w którym jednostki
ładunkowe przemieszczają się po bieżni w wyniku oddziaływania sił
grawitacji. Regały mogą być obsługiwane dwojako:
• ręcznie (fot. 5) – mają zastosowanie głównie w strefach składowania
oraz kompletacji asortymentów znajdujących się w opakowaniach trans-
portowych z zawartością lub skrzynek transportowo-magazynowych,
• przy pomocy sprzętu mechanicznego (fot. 6) – wykorzystywane są
głównie w strefach składowania magazynów o dużej rotacji asortymen-
tów uformowanych w paletowe jednostki ładunkowe.
Zalety regałów przepływowych grawitacyjnych:
• pozwalają na dużo efektywniejsze wykorzystanie strefy składowania
niż stałe paletowe czy wspornikowe,
• realizacja czynności związanych z układaniem i pobieraniem pale-
towych jednostek ładunkowych wymaga pokonania niewielkiej
drogi transportowej,
• pozwalają na zachowanie zasady FIFO, czyli „pierwsze weszło –
pierwsze wyszło” (od ang.
first in – first out
), a to oznacza, iż każda
fot. Meta
Fot. 3. Regały stałe ramowe półkowe obsługiwane przy pomocy sprzętu mechanicznego
fot. SSI Schäfer
Fot. 4. Regały stałe ramowe paletowe obsługiwane przy pomocy sprzętu mechanicznego
fot. Macalux
Fot. 5. Regał stały ramowy przepływowy grawitacyjny
obsługiwany ręcznie
fot. Dexion
Fot. 6. Regał stały ramowy przepływowy grawitacyjny
obsługiwany przy pomocy sprzętu mechanicznego
fot. SSI Schäfer
Rys. 5. Regał stały ramowy przepływowy z napędem
częściowo wymuszonym