Beton Prefabrykowany - page 12

10
Gimnazjumw gminie Sérignan na południu Francji
Ciekawym zastosowaniem betonu na elewacji może poszczycić się francuskie gimnazjum powstałe, według projektu François Fontes’a, w 2013 roku w gminie
Sérignan. Architekt we współpracy z francuskim oddziałem firmy NOE zaprojektował indywidualny szalunek – matryce do betonu wylewanego na miejscu budowy,
dzięki którym obiekt pokrywa interesująca faktura. Relief powstały na fasadzie, przypominający wiązki trzciny, nawiązuje do 700-letniej tradycji budownictwa
w rejonie Camargue, gdzie wykorzystywano ją jako materiał do krycia dachów i uszczelniania ścian. Co ciekawe, zbieraniem trzciny zwyczajowo zajmowały się
kobiety, wyprawiając się po nią specjalnie na pokrywające okolicę bagna. Matryce strukturalne NOEplast wykorzystane w projekcie szkoły są wielokrotnego użytku
i mogą być stosowane do 100 razy. Za ich pomocą można uwieczniać w betonie teksty, herby, logotypy, motywy graficzne, a nawet zdjęcia. Matryce te przykleja się
do szalunku na budowie bądź wykorzystuje przy tworzeniu paneli w fabryce prefabrykatów. Beton stosowany w tym wypadku musi być wysokiej klasy, wzmocniony
włóknem szklanym.
fot. NOEplast (2)
Inspiracje architektoniczne
Rest Stops
Beton ceniony jest również ze względu na wandaloodporność. Przy budowanej w Gruzji
autostradzie, łączącej Azerbejdżan z Turcją, docelowo ma stanąć 20 betonowych punktów
postojowych nazwanych Rest Stops. Pierwsze dwa przystanki powstały w 2011 roku w pobliżu
Gori, trzeci zrealizowano w 2012 roku w Lochini, kolejne natomiast tworzone będą wraz
z postępem prac przy budowie autostrady. Obiekty te, lokowane w najatrakcyjniejszych
krajobrazowo miejscach Gruzji, pełnić będą wiele funkcji. To nie tylko przestrzenie odpoczynku
dla podróżnych i stacje benzynowe, ale również niewielkie sklepy z lokalną żywnością
i minigalerie, w których wystawiane będą prace miejscowych artystów i rzemieślników.
Rest Stops mają przyczyniać się bowiem do rozwoju okolicznych miast i wsi. Autorem projektu
jest niemieckie studio J. Mayer H. Architects. Przystanki powstały z betonu monolitycznego,
wylewanego na budowie w celu uzyskania gładkiej powierzchni – bez porów czy zacieków.
Ich industrialny, surowy charakter został przełamany oryginalną, ażurową formą. Betonowe
struktury przedzielone są szklanymi taflami, tworzącymi wnętrza sklepów.
fot. J. M. Johnsson-Zahn (3)
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...52
Powered by FlippingBook