Warsztat architekta. Prefabrykacja 2018 - page 26

warsztat architekta
abc specjalisty
24
sprawdzone rozwiązania
oraz system prefabrykacji. Pomysł jest taki, by wnioski z budowy
prototypowego osiedla mogły zwrotnie wpłynąć na zalecenia
przy budowie kolejnych. Da to szansę, że system będzie
jednocześnie i powtarzalny i dobrze zaprojektowany, bo złe
elementy zostaną po drodze wyeliminowane. Właśnie mieliśmy
spotkanie z BGK, na którym przekonywaliśmy, że podziemne
garaże, choć zapisane w warunkach konkursu, nie mają sensu.
Dlaczego?
WK:
Budynki prefabrykowane mają układy ścianowe, nie
słupowe. I te ściany powinny schodzić do samych funda-
mentów. Tymczasem garaż nie lubi ścian. Można na systemie
słupowym zrobić układ ścianowy, ale ma to ogromny wpływ
na koszty, a przecież chodzi nam o to, by budować tanio.
Oglądaliśmy niedawno mieszkaniówki w Kopenhadze, chyba
ze sto przepięknych budynków, wszystkie z prefabrykatów
i wszystkie różne. I garaże wszędzie stały osobno. W krajach
4.
Prefabrykaty elewacyjne
Sprzecznej 4 wykonano z wodo-
szczelnego, mrozoodpornego beto-
nu towarowego barwionego w masie
przy wykorzystaniu pigmentów
proszkowych, o maksymalnym
uziarnieniu do 16 mm
5.
Relief warszawskiej syreny autor-
stwa artysty Dawida Ryskiego wid-
niejący na fasadzie Sprzecznej;
fot. 1, 5 – BBGK Architekci;
2-4 – Marcin Czechowicz
skandynawskich to powszechne. Służy optymalizacji, bo
mamy idealną konstrukcję garażu i idealną konstrukcję budyn-
ku mieszkalnego. Poza tym dzięki temu rozwiązaniu pro-
mowana jest komunikacja publiczna – jeśli, aby wsiąść do
samochodu, muszę się ubrać i wyjść na dwór, a potem
przejść do garażu mijając po drodze przystanek autobusowy,
to chętniej wybiorę autobus. Poruszanie się po mieście jest
dobrem wspólnym i moim zdaniem Skandynawowie całkiem
świadomie stawiają garaże w osobnych budynkach. To jest
u nich element polityki mobilności.
Podchwycona przez samorząd Twoja inicjatywa
stworzenia Warszawskiej Dzielnicy Społecznej też
zakłada budowanie z prefabrykatów.
WK:
Działka przy ul. Górczewskiej, gdzie ta dzielnica byłaby
zlokalizowana, ma wszelkie atuty: znajdują się tam bocz-
nica kolejowa oraz dawny zakład prefabrykacji. Transport
4
5
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...68
Powered by FlippingBook