44
Odbiorca świadomy, posiadający energooszczędne sprzęty go-
spodarstwa domowego, oszczędza na wysokości rachunków, co
jednak przekłada się na mniejsze wpływy finansowe dla przedsię-
biorstw energetycznych.
Jaka cena energii elektrycznej jest korzystna dla społeczeństwa?
Przykładowo, jeżeli jedna osoba sprzedaje samochód, a dru-
ga kupuje, to nie ma korzyści obustronnej. Jeśli auto zostanie
sprzedane drogo – jest to zysk sprzedającego, jeżeli cena będzie
atrakcyjna – zysk kupującego. Jak zatem dokonać bilansu
ekonomicznego w odniesieniu do społeczeństwa jako całości?
Niska cena energii to mniejsze koszty prowadzenia działalności
gospodarczej i większa konkurencyjność tej gospodarki na arenie
międzynarodowej. Wyższe ceny energii to z kolei ukłon w stronę
producentów energooszczędnych urządzeń, ale i konieczność
płacenia większych rachunków za energię oraz mniejsza ilość
pieniędzy, które można przeznaczyć na inwestycje.
Kiedy pojawiły się smartfony, wiele osób nie umiało korzystać
z ich funkcjonalności. Niektórzy do dzisiaj nie potrafią, co nie
przeszkadza im w zakupie najnowszych markowych urządzeń.
Natomiast znaczna część społeczeństwa bardzo szybko nauczyła
się korzystać ze smartfonów. Podobnie będzie z inteligentnymi
licznikami.
Jednym z problemów i jednocześnie wyzwań towarzyszących
procesowi wdrażania inteligentnych liczników, jest starzenie
się społeczeństw w krajach rozwiniętych. Otóż to właśnie ci
starsi ludzie, nierzadko na emeryturze, będą musieli uczyć się
korzystania z nowych możliwości oraz będą zmuszeni do zmiany
nawyków związanych ze zużyciem energii elektrycznej.
❘ ❘ ❘
Obecna sytuacja Smart Meteringu w Polsce
W naszym kraju dużo mówi się o wdrażaniu zarówno inteli-
gentnych liczników energii, jak i tworzeniu inteligentnych sieci,
których budowa jest jednym z działań związanych z konieczno-
ścią wywiązywania się ze zobowiązań nałożonych na Polskę i inne
państwa członkowskie przez Komisję Europejską. Najważniejsze
dokumenty odnoszące się do tego zagadnienia to:
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/28/WE
z 23 kwietnia 2009 roku w sprawie promowania stosowania energii
ze źródeł odnawialnych – inteligentne liczniki będą umożliwiały roz-
liczanie energii elektrycznej oddawanej do sieci elektroenergetycznej;
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/32/WE
z 5 kwietnia 2006 roku w sprawie efektywności końcowego wyko-
rzystania energii i usług energetycznych, która m.in. w punkcie 2.
określa, że przedsiębiorstwo dystrybucyjne oraz spółka obrotu po-
winny rozliczać odbiorców na podstawie faktycznego zużycia energii;
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE
dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elek-
trycznej, związanych z wdrażaniem inteligentnych liczników.
Dokument ten zalecał krajom UE wdrożenie ww. systemów
pomiarowych i zakładał, że do 3 września 2012 roku każde
państwo członkowskie przeprowadzi analizę bilansu kosztów
i korzyści związanych z tym procesem. Jeżeli ocena zasadności
ekonomicznej jest pozytywna lub nie przeprowadzono takiej ana-
lizy, wtedy kraj musi bezwzględnie zainstalować do 2020 roku
inteligentne liczniki u 80% odbiorców końcowych. W Polsce do
tego dnia nie wykazano nieopłacalności wspomnianej inwestycji.
❘ ❘ ❘
Wytyczne prezesa URE
W maju 2011 roku prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE)
określił minimalne wymagania wobec inteligentnych systemów
pomiarowo-rozliczeniowych wdrażanych w Polsce. Przesłanki do
przygotowania takiego dokumentu były następujące:
• wdrożenie inteligentnych liczników to dość kosztowna inwesty-
cja, która może nie zwrócić się inwestorowi – operatorowi systemu
dystrybucyjnego (OSD), dlatego też konieczne będzie przerzucenia
kosztów operacji na klientów końcowych. Przy prostym szacun-
ku 1000 zł za licznik (obecnie zakończył się przetarg w firmie
Tauron, gdzie koszty wynoszą ok. 680 zł za licznik bez systemów
informatycznych; w przypadku firmy Energa podane są jedynie
ceny zakupu urządzeń, bez uwzględnienia kosztów wymiany
liczników, utylizacji starych urządzeń, dostosowania sieci energe-
tycznej do transmisji danych, uruchomienia samej transmisji, cen
koncentratorów, zakupu, wdrożenia i skonfigurowania systemów
informatycznych) i 8 latach funkcjonowania (na taki okres w Pol-
sce legalizowane są elektroniczne liczniki energii), każdy odbiorca
miesięcznie zapłaci dodatkowo do rachunku za energię ok. 10 zł;
• wdrożenie liczników z określonymi funkcjami spowodu-
je, że nie będzie możliwe stosowanie innych rozwiązań przez
najbliższe 8–16 lat, a szybsze wdrażanie bardziej nowoczesnych
systemów będzie nieopłacalne;
• korzyści z wdrożenia inteligentnych liczników osiągają nie tylko
OSD, ale również klienci, operator systemu przesyłowego (OSP),
sprzedawcy energii oraz całe społeczeństwo. Istnieje jednak ryzy-
ko, że inwestor (OSD) nie będzie zainteresowany dodatkowymi
opłatami za funkcjonalności, które nie przyniosą mu zysku;
• zapotrzebowanie na energię elektryczną ciągle rośnie. Z dru-
giej strony postępuje proces wycofywania zdolności wytwórczych
z powodu ich naturalnego wyeksploatowywania się. Ubytek ten
zapewne nie zostanie zrekompensowany przez nowe inwestycje
w jednostki centralnie dysponowane. Dlatego też już po roku
2015 pojawi się ryzyko deficytu w krajowym bilansie mocy [1].
W przypadku jego wystąpienia automatycznie niektórzy odbior-
cy zostaną pozbawieni dostaw energii.
Prezes URE zakłada, że wdrożenie inteligentnych systemów
pomiarowych można będzie ocenić pozytywnie, jeżeli umożliwi
ono osiągnięcie następujących celów [1]:
• poprawę bezpieczeństwa pracy Krajowego Systemu Elektro-
energetycznego (KSE);
• poprawę konkurencyjności rynku energii (ułatwienie procesu
zmiany sprzedawcy oraz rozliczania zużycia energii przez nowego
sprzedawcę);
• wzrost udziału energii odnawialnej w krajowym bilansie
zużycia energii poprzez upodmiotowienie odbiorcy w relacji ze
sprzedawcą i OSD, co z kolei umożliwi:
– ujawnienie faktycznej elastyczności cenowej popytu,
– otwarcie KSE na generację rozproszoną, ale funkcjonującą w spo-
sób wzajemnie skoordynowany, pozwalający pogodzić jej żywiołowy
rozwój z wymaganiami zachowania równowagi systemowej,
– włączenie odbioru rozproszonego, aktualnie odpowiedzialnego
za kształtowanie szczytów obciążenia, do mechanizmów zarzą-
dzania zapotrzebowaniem na energię elektryczną,
– uruchomienie naturalnych (ekonomicznych, a nie administra-
cyjnych) mechanizmów poszukiwania poprawy efektywności
Sytuacja obecna i perspektywy rozwoju Smart Meteringu w Polsce