38
Mostotstal plast enrgo bis
wyższe, co najmniej pięcioletnią praktykę i udokumentowane osiąg-
nięcia związane z wybranym działem specjalistycznym. Kandydaci
na specjalistów powinni z kolei mieć wykształcenie wyższe lub
średnie techniczne oraz kwalifikacje stosowane do zakresu specjal-
ności, o którą się ubiegają, potwierdzone świadectwem uprawnień
lub ukończonych kursów specjalistycznych, upoważniających do
wykonywania określonych prac.
Kandydaci na rzeczoznawców i specjalistów składają odpowiednie
wnioski wraz z dokumentami potwierdzającymi wykształcenie w biurze
oddziału SEP, którego są członkami. W przypadku stanowiska rzeczo-
znawcy należy dołączyć autoreferat omawiający przebieg pracy zawodo-
wej, dokonane osiągnięcia, wykaz ważniejszych opracowań, ekspertyz
i publikacji. Ubiegający się o funkcję specjalisty dołączają do wniosku
świadectwa formalne potwierdzające kwalifikacje związane z zakresem
specjalności, o którą się ubiegają.
Wnioski są rozpatrywane przez Radę Ośrodka Rzeczoznawstwa SEP.
W przypadku kandydatów na rzeczoznawców podania zaopiniowane
pozytywnie są przesyłane do Komisji Kwalifikacyjnej SEP, a negatywnie
– zwracane kandydatom z uzasadnieniem.
Upoważniona Rada Ośrodka nadaje uprawnienia specjalisty lub odrzu-
ca wniosek po zasięgnięciu opinii weryfikatora odpowiedniego działu
specjalistycznego.
Kandydaci na rzeczoznawców i specjalistów, których wnioski zostały
ocenione negatywnie, mogą składać podania o nadanie im uprawnień
po upływie jednego roku.
Rzeczoznawcy i specjaliści SEP mają prawo ubiegać się o rozszerzenie
uprawnień, składając pisemne umotywowanie w biurze oddziału.
Opracowania wykonane w ramach izby podlegają weryfikacji przez
uprawnionych weryfikatorów. Na stanowisko to mogą być powołani
rzeczoznawcy o najwyższych kwalifikacjach zawodowych i odpowied-
nim dorobku w działalności Izby Rzeczoznawców SEP. Weryfikatorów
mianuje komisja kwalifikacyjna na wnioski rad ośrodków.
Rzeczoznawcy, specjaliści i weryfikatorzy są zobowiązani do wykony-
wania powierzonych im prac według najlepszej wiedzy oraz zasad ety-
ki zawodowej, a także stosowania obowiązujących przepisów i norm.
Uprawnienia biegłego sądowego
Na podstawie Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów
powszechnych (DzU nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) Minister Sprawied-
liwości wydał Rozporządzenie z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie bie-
głych sądowych (DzU nr 15, poz. 133), które określa aktualne zasady
ustanawiania i obowiązki biegłych sądowych, w szczególności w zakre-
sie nauki i techniki, w tym w specjalnościach związanych z elektryką.
Biegłych sądowych powołuje przy sądzie okręgowym jego prezes.
Pełnią oni swoją funkcję przez 5 lat, przy czym okres ustanowienia
upływa z końcem roku kalendarzowego.
Mianowanie osoby zatrudnionej na biegłego wymaga zasięgnięcia opinii
jego zakładu pracy. W przypadku osób wykonujących wolny zawód
konieczna jest opinia organizacji zawodowej, do której osoba ta należy.
Biegłym może zostać każdy, kto:
• korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
• ukończył 25. rok życia,
• posiada teoretyczne i praktyczne umiejętności niezbędne w danej
gałęzi wiedzy,
• daje rękojmię należytego wykonywania obowiąz
• wyrazi zgodę na ustanowienie go biegłym.
Posiadanie specjalistycznej wiedzy powinno zostać odpowiednio udoku-
mentowane.
Powołanie na biegłego uprawnia, po złożeniu przyrzeczenia, do wyda-
wania opinii na zlecenie sądu lub organu prowadzącego postępowanie
przygotowawcze w sprawach karnych w zakresie tej gałęzi nauki,
techniki, sztuki, rzemiosła, a także innych umiejętności, dla których
ustanowienie nastąpiło. Biegły, wydając opinię, używa tytułu „biegłego
sądowego” z oznaczeniem specjalności oraz sądu okręgowego, przy
którym został powołany.
Za wykonanie czynności biegłemu przysługuje wynagrodzenie w wyso-
kości określonej odrębnymi przepisami sądowymi.
Listy biegłych są dostępne dla zainteresowanych w sekretariatach sądo-
wych. W szczególności wykazy te udostępnia się stronom, uczestnikom
postępowania oraz organom prowadzącym postępowanie przygoto-
wawcze w sprawach karnych.
Przed upływem kadencji osoby zainteresowane winny wystąpić
do prezesa sądu okręgowego z prośbą o przedłużenie ustanowienia
na kolejne 5 lat.
Uprawnienia audytora energetycznego
Ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termo-
modernizacyjnych (DzU nr 162, poz. 1121 z późn. zm.) określa zasady
przyznawania premii termomodernizacyjnych jako pomocy państwa
w procesie zmniejszania zużycia energii cieplnej w budynkach. Podsta-
wą uzyskania dofinansowania jest realizacja zaleceń audytu energetycz-
nego, którego metodologia jest określona w Rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie szczegółowego
zakresu i formy audytu energetycznego (DzU nr 12, poz. 114).
Podstawą wystąpienia przez inwestora o przyznanie ww. premii jest
przedstawienie audytu energetycznego, czyli opracowania określają-
cego zakres i parametry techniczne oraz ekonomiczne przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego,
w szczególności z punktu widzenia jego kosztów oraz oszczędności ener-
gii, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego.
Do sporządzania audytu uprawnione są osoby fizyczne, które po od-
byciu odpowiedniego szkolenia uzyskały licencję zawodową audytora
energetycznego. Obowiązująca w tym zakresie ustawa stosuje zasadę
swobody rynkowej działalności firm szkoleniowych. Kursy mają być
prowadzone przez osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowo-
ści prawnej, które dysponują odpowiednią kadrą, warunkami lokalowy-
mi i materiałami dydaktycznymi oraz są niezależne od zleceniodawców
sporządzania świadectw energetycznych. Szkolenia są przeprowadzane
na koszt osób ubiegających się o nadanie licencji.
Ustawa przewiduje również możliwość uruchomienia rocznych
podyplomowych studiów dotyczących audytu energetycznego
na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynków,
na kierunkach: architektura, budownictwo, inżynieria środowiska,
energetyka lub pokrewnych, których ukończenie będzie równorzęd-
ne z odbyciem szkolenia.
Uprawnienia do sporządzania certyfikatów energetycznych
budynków
Nowym rodzajem uprawnień, o które mogą ubiegać się elektrycy, są
uprawnienia do sporządzania certyfikatów energetycznych budynków
w charakterystyki energetycznej
Uprawnienia zawodowe dla elektryków