Sektor Elektroenergetyczny 2019 - page 80

Wytwarzanie energii zostanie wówczas przeniesione na poziom sieci
dystrybucyjnej, co umożliwi lokalne bilansowanie odbiorców końcowych.
Ww. czynniki z pewnością poprawią niezawodność zasilania odbiorców
oraz będą w stanie pokryć zapotrzebowanie wynikające chociażby
z rozwoju elektromobilności. Jednak przy obecnej infrastrukturze elektro-
energetycznej na poziomie sieci dystrybucyjnej i rozdzielczej, a także
uwzględniając sytuację w podsektorze wytwórczym, nie da się zapewnić
odpowiedniego poziomu niezawodności dostaw energii elektrycznej przy
jednoczesnym dynamicznym rozwoju elektromobilności w Polsce.
●●
Rozwój elektromobilności – prognoza
wzrostu zapotrzebowania na energię
Rozwój elektromobilności w naszym kraju został opisany przez Mini-
sterstwo Energii w Planie Rozwoju Elektromobilności z 2016 r. [4].
Oszacowano w nim, że w 2025 r. po polskich drogach, będzie poru-
szać się 1 milion pojazdów elektrycznych. W związku z tym jednym
z ważniejszych problemów jest obliczenie zapotrzebowania na ener-
gię (w skali roku) oraz wymaganą moc (chwilowo). Należy tutaj jed-
nak zaznaczyć, że ME w swoich planach nie dokonało podziału na typy
pojazdów elektrycznych. Jest to o tyle istotne, że jednostkowe zużycie
energii przez pojazd będzie w dużej mierze uzależnione od jego wielko-
ści i sposobu jazdy, temperatury otoczenia czy też sposobu używania
dodatkowych odbiorników energii. Różnice są wyraźnie zauważalne –
w przypadku samochodów osobowych można przyjąć jednostkowe
zużycie energii na poziomie 0,2 kWh/km, natomiast dla autobusów
i ciężarówek ok. 1,5–2 kWh/km. Zakładając, że ok. 86% wszyst-
kich pojazdów elektrycznych będą stanowiły samochody osobowe,
a pozostałe 14% – ciężkie (autobusy, ciężarówki), łatwo jest oszaco-
wać zużycie energii generowane przez 1 mln pojazdów elektrycznych
w 2025 roku. Wyniki przedstawiono w tab. 1., z której wynika, że zapo-
trzebowanie roczne na energię elektryczną przez pojazdy elektryczne
wynosi 4,23 TWh, co stanowi ok. 2,5% obecnej wartości produkcji ener-
gii elektrycznej w Polsce. Należy jednak pamiętać, że 1 mln pojazdów
to ok. 5% wszystkich poruszających się w tym momencie po kraju. Jed-
nak gdyby uwzględnić całkowitą wymianę pojazdów spalinowych na
elektryczne, to szacowane zapotrzebowanie na energię wynosiłoby już
ok. 50% obecnej wartości produkcji energii elektrycznej. Niezależnie
od tego zapotrzebowanie na energię dla 1 mln pojazdów elektrycznych
jest znaczące i wymaga podjęcia działań mających na celu moderniza-
cję oraz budowę nowych źródeł wytwórczych.
Warto także zwrócić uwagę, że wraz z postępującą liczbą ładowań pojaz-
dów swój kształt będzie zmieniał również profil zapotrzebowania na moc
w KSE, na co wpłynie zachowanie kierowców. Duża liczba ładowań noc-
nych spowoduje zniwelowanie doliny zapotrzebowania na moc (między
godziną 23:00 a 6:00), co z jednej strony jest efektem pozytywnym
(ponieważ spłaszczenie krzywej zapotrzebowania na moc ułatwi OSP
dyspozycję jednostek wytwórczych), z drugiej jednak wymusi na elek-
trowniach węglowych zwiększenie czasu eksploatacji, co może przyczy-
nić się do częstszych awarii oraz przestojów.
rys. PSE
Prognozy deficytu mocy dostępnego dla OSP w przypadku wycofań jednostek ze względu na konkluzje BAT [1]
1
Typ pojazdu
Średni roczny
przebieg
[km/rok]
Liczba
pojazdów
elektrycznych
[szt.]
Ruch drogowy
[mln km]
Zapotrzebowanie
roczne na
energię
elektryczną
[TWh]
Samochody osobowe
8 300
860 000
7 138,00
1,42
Pojazdy ciężarowe
10 000
138 612
1 386,12
2,77
Autobusy
16 000
1 388
22,20
0,04
Suma
1 000 000
8 546,32
4,23
Tab. 1. Prognozowane zapotrzebowanie na energię
w ciągu roku przez 1 mln samochodów elektrycznych
Zobacz serwis dla profesjonalistów:
78
infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych
1...,70,71,72,73,74,75,76,77,78,79 81,82,83,84,85,86,87,88,89,90,...132
Powered by FlippingBook