Sektor Elektroenergetyczny 2019 - page 74

• zapewnienie potrzebnej ilości energii elektrycznej do ich zasilania. Mając
na uwadze, że w 2015 roku wprowadzone były stopnie zasilania, czyli
ograniczono dostawy energii do dużych odbiorców, można założyć, że
dodatkowe zasilanie pojazdów elektrycznych nie będzie możliwe bez
odpowiedniej rozbudowy infrastruktury elektroenergetycznej;
• wprowadzenie rozwiązania pojazd-sieć, czyli koncepcji traktowania
pojazdów elektrycznych jako zasobników energii, polegającej na tym, aby
posiadacze takich aut mogli odpłatnie odprowadzać energię elektryczną
do sieci i stanowić znaczące wsparcie dla jej pracy. Takie samochody
mogłyby również być częścią elektrowni wirtualnej lub mikrosieci, aby
zwiększyć stabilność jej działania.
●●
System WAMS
WAMS (z ang.
Wide Area Measurement System
) to wielkoobszarowy,
rozproszony system pomiarowy, składający się z urządzeń rejestru-
jących przesunięcie fazowe PMU (z ang.
Phasor Measurement Unit
),
a każde z nich zbiera i zapisuje od 10 do 30 pomiarów fazorów napięć
i prądów na sekundę (do każdej danej przypisany jest bardzo dokładny
znacznik czasu). Urządzenia tego typu rozmieszcza się w różnych
częściach sieci elektroenergetycznej, szczególnie w węzłach (mają
strategiczne znaczenie), a dane z nich zbierane są przez koncentratory
PDC (z ang.
Phasor Data Concentrator
). Wszystkie elementy systemu
muszą być połączone szybką siecią telekomunikacyjną, aby móc prze-
syłać uzyskane informacje w czasie rzeczywistym z jak najkrótszym
opóźnieniem. Po zgromadzeniu wszystkich danych są one przetwarzane
przez specjalne oprogramowanie, dzięki czemu możliwe staje się przed-
stawienie niektórych interesujących wielkości charakterystycznych dla
pracującego systemu elektroenergetycznego: stabilność napięciowa
i częstotliwościowa (czy zapas stabilności), występujące oscylacje
mocy itp.
●●
Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań
w Polsce
Inteligentne liczniki w zasadzie wdrażane były przez wszystkich więk-
szych operatorów systemów dystrybucyjnych. Oczywiście różniły się mię-
dzy sobą pod względem funkcjonalnym czy wykorzystywanych technolo-
gii komunikacyjnych. Przykładowe realizacje:
• przyłączanie pojazdów do internetu, z możliwością aktualizacji oprogra-
mowania, gromadzenia danych (kontaktowych, charakterystyki stylu jazdy
lub przebytej trasy) czy ich wymiany (np. pojazd – chmura – urządzenia
mobilne). Wiele z nich to dane osobowe, zatem przy sprzedaży auta ich
przechowywanie może być problemem, ale informacje np. o stylu jazdy
osoby, od której pochodzi samochód, rejestr uszkodzeń, awarii czy napraw
mają bardzo dużą wartość;
• pojazdy samojezdne, czyli bez kierowców,
• car-sharing, tzw. współdzielenie aut, zwykle elektrycznych, które polega
na wynajmie pojazdów i płatności jedynie za czas ich użytkowania (rozli-
czanie minutowe).
Główne argumenty za promowaniem pojazdów elektrycznych są dwa:
• wyczerpywanie się zasobów paliw kopalnych, głównie pochodnych
ropy naftowej,
• ekologiczność – nie odprowadzają spalin w miejscu, w którym się poru-
szają, mogą wykorzystywać energię pochodzącą z odnawialnych źródeł
energii lub z elektrowni konwencjonalnych, które muszą spełniać wysokie
wymagania norm dotyczących poziomu emisji pyłów i zanieczyszczeń.
Pojawiające się na ulicach pojazdy elektryczne stanowią wyzwanie
i pociągają konieczność podjęcia działań, m.in. takich jak:
• budowa infrastruktury energetycznej do ich ładowania – co wymusza
rozbudowę sieci dystrybucyjnej. Dodatkowo pojawia się kwestia sterowa-
nia procesem ładowania akumulatorów, ponieważ niekontrolowany może
stanowić zbyt duże zagrożenie dla niezawodnej pracy systemu elektro-
energetycznego. Oznacza to, że nie we wszystkich pojazdach akumula-
tory mogłyby zostać naładowane najszybciej, jak to tylko byłoby moż-
liwe. Ten proces musi być rozciągnięty w czasie albo odłożony – niektóre
pojazdy ładowane będą dopiero po kilku godzinach od ich podłączenia
do sieci. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy można przedstawić proste
obliczenia: jeżeli akumulator pojazdu ma 50 kWh i jest ładowany mocą
10 kW, proces ten, nie licząc strat i części energii zgromadzonej w akumu-
latorze, zajmie ok. 5 godzin. Milion ładujących się akumulatorów to obcią-
żenie systemu elektroenergetycznego na poziomie 10 GW, przy typowym
obciążeniu letnim rzędu 14 (noc) i 23 (dzień – szczyt) GW. Takie zapotrze-
bowanie mogłoby pojawić się w systemie elektroenergetycznym w zbyt
krótkim czasie, aby możliwe było jego pokrycie, problematyczne jest rów-
nież ustanie tego zapotrzebowania w zbyt krótkim czasie;
fot. Shutterstock
W Polskiej elektroenergetyce technologie inteligentnych sieci są stale wdrażane 
2
Zobacz serwis dla profesjonalistów:
72
nowe technologie inteligentnych sieci
1...,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73 75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,...132
Powered by FlippingBook