136
Sieć trakcyjna – charakterystyka, budowa, projektowanie
Podstawową częścią składową sieci trakcyjnej jest odcinek naprę-
żenia zakończony z obu stron przęsłami naprężenia (przewody
są w nich naciągane za pomocą odpowiednich urządzeń i moco-
wane na słupach). Długość przęsła nie powinna być większa od
1400 m. W połowie odcinka należy zastosować kotwienie środ-
kowe (składające się ze słupa kotwowego i lin nośnych moco-
wanych na sąsiednich słupach) oraz połączenie dodatkową liną
przewodu jezdnego z liną nośną (jak pokazano w karcie katalogo-
wej 0408).
Przewód jezdny w procesie przekazywania energii elektrycznej do
pojazdu szynowego współpracuje z pantografem. Aby zużycie śliz-
gacza pantografu było w miarę równomierne, przewód jezdny jest
pod słupami przesunięty w stosunku do osi toru w sposób naprze-
mienny o wartość odsuwu przewodu jezdnego.
Według instrukcji Iet-2 [4] dla sieci do prędkości jazdy mniejszej
bądź równej 160 km/h odsuw wynosi:
• na prostej: 300 mm (±20 mm),
• na łuku: 400 mm (+20 mm na zewnątrz łuku i 60 mm do
wewnątrz łuku, przy czym oś symetrii przewodu musi być styczna
do osi toru w środku przęsła zawieszenia, w stanie bez wywiania
wiatrowego),
• pod słupem krzyżowym: 150 mm.
Dla prędkości jazdy większej od 160 km/h odsuw wynosi:
• na prostej: 200 mm (±30 mm),
• na łuku: 300 mm (±30 mm).
Dla sieci trakcyjnej na łukach o dużym promieniu odsuw nie musi
się zamykać w obszarze jednego przęsła.
Maksymalne odległości posadowienia konstrukcji wsporczych
zależą od typów sieci trakcyjnych i prędkości jady. Są one podane
w katologu [3]. Projektując sieć trakcyjną, należy dbać o to, żeby
odległość między sąsiednimi słupami nie była większa niż 18 m
(zalecenie UIC 799-1 [26]).
Odległość między słupami na łuku można określić na podstawie
wykresu podanego w katalogu [3] w karcie nr 0008.
Literatura
1. BN-75 8939-08 „Sieć trakcyjna kolejowa. Podział, nazwy
i określenia”.
2. PN-EN 50119:2012 (wersja angielska) „Zastosowania kolejowe.
Urządzenia stacjonarne. Sieć jezdna górna trakcji elektrycznej”.
3. „Katalog sieci trakcyjnej PKP PLK S.A.”, opracowanie
Kolprojekt sp. z o.o., Warszawa 2004.
4. Iet-2 „Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej”, PKP PLK S.A.,
9.08.2010 r.
5. Iet-107 „Wytyczne projektowania i warunki odbioru sieci trakcyj-
nej z uwzględnieniem standardów i wymogów dla linii interopera-
cyjnych”, PKP PLK S.A., 19.02.2007 r.
6. Iet-105 „Wytyczne odbioru i eksploatacji fundamentów palo-
wych stosowanych na liniach kolejowych dla ustawienia konstrukcji
wsporczych sieci trakcyjnej”, PKP PLK S.A., 13.07.2005 r.
7. Iet-106 „Wytyczne projektowania i eksploatacji systemu ochrony
ziemnozwarciowej i przeciwporażeniowej z uszynieniami grupo-
wymi w układzie otwartym na liniach kolejowych”, PKP PLK S.A.,
9.02.2006 r.
8. Iet-110 „Dokument Normatywny 01-1/ET/2008. Osprzęt sieci
trakcyjnej”, PKP PLK S.A., 2.03.2009 r.
9. Iet-111 „Dokument Normatywny 01-2/ET/2008. Konstrukcje
wsporcze sieci trakcyjnych”, PKP PLK S.A., 2.03.2009 r.
10. Iet-113 „Dokument Normatywny 01-3/ET/2008. Przewody
jezdne profilowane”, PKP PLK S.A., 2.03.2009 r.
11. Iet-114 „Dokument Normatywny 01-4/ET/2008. Liny (prze-
wody wielodrutowe gołe)”, PKP PLK S.A., 2.03.2009 r.
12. Iet-112 „Dokument Normatywny 01-2-1/ET/2008 Fundamenty
konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej”, PKP PLK S.A., 5.10.2009 r.
13. EBH-1 „Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy urzą-
dzeniach elektroenergetyki kolejowej. Postanowienia ogólne”,
PKP PLK S.A., 27.12.2004 r.
14. EBH-1a „Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy urzą-
dzeniach elektroenergetyki kolejowej. Prace przy i w pobliżu urzą-
dzeń sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nietrakcyjnych zbudowanych
na konstrukcjach sieci jezdnej”, PKP PLK S.A., 27.12.2004 r.
15. EBH-1b „Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy urzą-
dzeniach elektroenergetyki kolejowej. Prace przy i w pobliżu
urządzeń rozdzielczych prądu przemiennego”, PKP PLK S.A.,
27.12.2004 r. (uchwała nr 366/2004).
16. EBH-1c „Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy urzą-
dzeniach elektroenergetyki kolejowej. Prace przy i w pobliżu urzą-
dzeń rozdzielczych prądu stałego”, PKP PLK S.A., 27.12.2004 r.
(uchwała nr 366/2004).
17. Iet-108 „Wytyczne techniczne usuwania fundamentów kon-
strukcji wsporczych sieci trakcyjnej metodą minerską na liniach
kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”,
PKP PLK S.A., 11.05.2009 r.
18. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy
linii kolejowych do prędkości V
max
≤
200 km/h (dla taboru konwen-
cjonalnego)/250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem), t. IV:
„Urządzenia trakcji elektrycznej/elektroenergetyki trakcyjnej”,
PKP PLK S.A.,14.06.2010 r.
19. PN-E-90090:1996 (wersja polska) „Przewody jezdne z miedzi
i miedzi modyfikowanej”.
20. PN-EN 50149:2012 (wersja angielska) „Zastosowania kole-
jowe. Urządzenia stacjonarne. Trakcja elektryczna. Profilowane
przewody jezdne z miedzi i jej stopów”.
21. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1301/2014 z dnia 18 listopada
2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności pod-
systemu „Energia” systemu kolei w Unii.
22. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada
2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odno-
szącej się do podsystemu „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski”
systemu kolei w Unii Europejskiej.
23. PN-E-90081:1974 (wersja polska) „Elektroenergetyczne prze-
wody gołe. Przewody miedziane”.
24. „Katalog sieci trakcyjnej”, Torprojekt sp. z o.o. i PKP PLK S.A.,
Warszawa 2012.
25. Lista Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie właści-
wych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normaliza-
cyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, Warszawa,
19.01.2017 r.
26. Karta UIC 799-1 „Characteristics of direct-current overhead
contact system for lines worked at speeds of over 160 km/h and up
to 250 km/h”, wydanie pierwsze, 06.2000 r.