Sektor Elektroenergetyczny 2017 - page 136

134
Sieć trakcyjna – charakterystyka, budowa, projektowanie
x x x
Wymagania technicznych specyfikacji
interoperacyjności (TSI) podsystemu „Energia”
Podstawowymi parametrami sieci trakcyjnej systemów prądu sta-
łego, ocenianymi w procesie weryfikacji według wymagań TSI pod-
systemu „Energia”, są: napięcie i częstotliwość, wydajność systemu
zasilania, obciążalność prądowa dla pociągów na postoju, hamo-
wanie odzyskowe, organizacja koordynacji zabezpieczeń elektrycz-
nych, geometria sieci trakcyjnej (wysokość zawieszenia przewodów
jezdnych, wywianie wiatrowe), skrajnia pantografu, średnia siła
nacisku, charakterystyka dynamiczna i jakość odbioru prądu, prze-
strzeń na uniesienie przewodu jezdnego i rozstaw pantografów na
potrzeby konstrukcji sieci trakcyjnej, materiał przewodu jezdnego,
sekcje separacji systemów, środki ochrony przed porażeniem
elektrycznym, zasady utrzymania. Jeżeli projekt wykonawczy
jest oceniany pod względem zgodności z TSI „Energia”, powi-
nien odnosić się do wszystkich wymagań za wyjątkiem organiza-
cji koordynacji zabezpieczeń elektrycznych, gdyż jest ona brana
pod uwagę, gdy projekt obejmuje sieć trakcyjną i system zasilania
począwszy od GPZ Energetyki Przemysłowej.
Sieć trakcyjna podlega ocenie za pomocą programu do symulacji
średniej siły stykowej i jej odchylenia standardowego. Symulacja
musi być zgodna z normą EN 50318:2002 i walidowana przez
pomiar wykonany według EN 50317:2012. Jeżeli istniejąca sieć
trakcyjna jest eksploatowana przez co najmniej 20 lat, to ww. czyn-
ności nie są obowiązkowe. Następny etap sprawdzenia sieci stano-
wią badania dynamiczne na reprezentatywnym odcinku (nie są obo-
wiązkowe dla systemów prądu stałego o prędkości do 160 km/h;
w takim przypadku należy wprowadzić alternatywną metodę identy-
fikacji błędów konstrukcji – pomiar geometrii sieci trakcyjnej).
Zasady projektowania
Jeśli projekt wykonawczy realizowany jest dla PKP zgodnie z przepi-
sami krajowymi, to należy stosować wymagania podane w aktach
prawnych PKP PLK S.A. (pozycje bibliograficzne od [3] do [18]).
Przygotowany zaś w oparciu o przepisy europejskie, obliguje do
przestrzegania wytycznych TSI podsystemu „Energia”: Rozporzą-
dzenia Komisji (UE) nr 1301/2014 [21] i 1302/2014 [22].
W projektach sieci trakcyjnej na szlaku wykorzystuje się sieć
z jedną liną nośną i dwoma przewodami jezdnymi lub sieć
z dwiema linami nośnymi i dwoma przewodami jezdnymi. Suma-
ryczny przekrój poprzeczny tych sieci to 320 i 420/450 mm
2
.
Na stacjach stosowana jest jedna lina nośna i jeden przewód
jezdny. Ze względu na wymaganą przez TSI podsystemu „Energia”
wydajność systemu zasilania i wartość napięcia na pantografie, na
torach głównych będzie budowana sieć typu YC120-2CS150 lub
YC150-2CS150.
Dla sieci trakcyjnych o maksymalnej prędkości jazdy: 120 km/h
stosuje się uelastycznienie o długości 14 m, dla 160 km/h – 16 m,
natomiast dla 250 km/h – 22 m oraz sieć ze scalonym układem
lin nośnych.
Słupy trakcyjne dobiera się na podstawie wielkości momentu
zginającego w miejscu mocowania słupa w fundamencie
przez siły pochodzące od ciężaru liny nośnej, przewodu jezd-
nego i wieszaków, lin uszynienia grupowego lub uszynienia
i wysięgnika. Do obliczeń przyjmuje się ciężary przewodów
powiększone o sadź, a także siły parcia wiatru na elementy
sieci trakcyjnej i słup oraz siły od załomów. Wybrane rozwią-
zanie powinno być również sprawdzone na wyboczenie od siły
zastępczej pionowej działającej na słup, będącej sumą wszyst-
kich składowych pionowych sił.
Obliczając obciążenie fundamentu, bierze się pod uwagę
wpływ sił pionowych i poziomych, jak przy obliczeniu obcią-
żenia słupa, powiększone o jego ciężar, a także parametry
geotechniczne gruntu (konieczne są badania), w jakim będą
posadowione fundamenty.
Według katalogu sieci trakcyjnej [3] można stosować funda-
menty prefabrykowane betonowe o numerach: 1422 (cztery
wersje) i 1462.
W tablicy 7. dokumentu normatywnego Iet-112 [12] okre-
ślono dopuszczalne momenty zginające i siłę zastępcza pio-
nową dla fundamentów palowych o numerach katalogowych:
1491–1495 i 1497.
fot. M. Kaniewski
Fot. 5. Połowa sześciosłupowego przęsła naprężenia sieci trakcyjnej łańcuchowej
o sumarycznym przekroju poprzecznym 320 mm
2
, uelastyczniona, z ciężarowym
urządzeniem naprężającym, zawieszeniem rurowym, uszynieniem grupowym oraz
słupami indywidualnymi o nr 1611 posadowionymi na palach
fot. M. Kaniewski
Fot. 6. Po prawej stronie zdjęcia – czterosłupowe przęsła naprężenia sieci trakcyjnej
łańcuchowej o sumarycznym przekroju poprzecznym 320 mm
2
, bez uelastycznienia,
z ciężarowym urządzeniem naprężającym, zawieszeniem rurowym, uszynieniem grupo-
wym oraz słupami indywidualnymi posadowionymi na palach
1...,126,127,128,129,130,131,132,133,134,135 137,138,139,140
Powered by FlippingBook