48
Dofinansowania do termomodernizacji
Polskiej „Monitor Polski” przez ministra właściwego do spraw energii.
Liczba przysługujących certyfikatów uzależniona jest od ilości zaoszczę-
dzonej energii finalnej wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego
1 toe, tj. równoważniku 1 t ropy naftowej o wartości opałowej równej
11,63 MWh. Dodatkowo, zgodnie z ustawą o efektywności energetycz-
nej, przyznawane są na przedsięwzięcia, których realizacja przyczyni
się do oszczędności energii nie mniejszych niż 10 toe w ciągu roku.
Aby otrzymać białe certyfikaty, należy złożyć wniosek wraz z audytem
efektywności energetycznej do Prezesa URE. Czas rozpatrywania
i przyznania świadectw zgodnie z przepisami wynosi 45 dni. Po zakoń-
czeniu realizacji inwestycji składany jest audyt powykonawczy, potwier-
dzający osiągnięcie zakładanych efektów. Wyjątek stanowią przedsię-
wzięcia, w wyniku których oszczędność energii finalnej nie przekracza
równowartości 100 toe średnio w ciągu roku.
Obrót białymi certyfikatami (BC) odbywa się na Towarowej Giełdzie
Energii, a ich cena uzależniona jest od popytu i podaży. Wartość BC
również bezpośrednio koreluje z wartością opłaty zastępczej, którą
zobowiązane są uiszczać podmioty (producenci energii). Wynosi ona
1500 zł (rokrocznie waloryzowana o 5%). Środki ze sprzedaży białych
certyfikatów nie pokryją znacznych kosztów inwestycji, lecz są szansą
na uzyskanie dodatkowych korzyści pieniężnych wynikających z reali-
zacji przedsięwzięcia. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z prawem
nie można starać się o wydanie świadectw efektywności energetycz-
nej w przypadku, gdy na tę samą inwestycję otrzymano premię ter-
momodernizacyjną, zaś gdy uzyskano inne środki (z programów unij-
nych czy krajowych), które stanowiły pomoc publiczną, suma wsparcia
nie może przekroczyć dopuszczalnych limitów wynikających ze stosow-
nych przepisów.
x x x
Podsumowanie
Aby uzyskać dofinansowanie, należy podejść indywidualnie do każdego
przedsięwzięcia. Pierwszym krokiem jest określenie wstępnego zakresu
prac, kosztów i efektów realizacji inwestycji. Następnie trzeba przepro-
wadzić analizę dostępnych źródeł finansowania, przy czym te opisane
powyżej można podzielić na dwie grupy:
• wsparcie w postaci premii termomodernizacyjnej oraz świadectw
efektywności energetycznej – wniosek o przyznanie środków można
złożyć w dowolnym momencie, uwzględniając przedstawione powyżej
wymagania, jednak otrzymana kwota jest jedynie dodatkową korzyścią,
• wsparcie ze środków krajowych i unijnych w ramach naborów –
wniosek należy złożyć w ściśle określonym terminie, a wysokość wspar-
cia pokrywa znaczną kwotę realizacji inwestycji.
Dla drugiej grupy trzeba zidentyfikować ogłoszone nabory i plano-
wane na dany rok konkursy zgodnie z publikowanymi przez instytucje
harmonogramami. Trzeba również pamiętać, że ostateczne wytyczne
dotyczące konkretnego naboru pojawiają się dopiero w momencie
ogłoszenia konkursu. Z uwagi na to przy początkowej analizie należy
kierować się wymaganiami ogólnymi dla poszczególnych instrumentów
oraz dokumentacjami do poprzednich edycji, pamiętając, że warunki
te mogą ulec zmianie. W ramach wstępnej weryfikacji oprócz podsta-
wowych elementów, takich jak grupa beneficjentów czy typy projektów,
trzeba szczególną uwagę poświęcić kryteriom oceny tych ostatnich, aby
móc określić szanse na dofinansowanie i stwierdzić, co można ulepszyć,
by zwiększyć potencjał inwestycji.
Proces uzyskania dofinansowania w przypadku drugiej grupy zazwy-
czaj jest skomplikowany i pracochłonny, choć znaczne korzyści wynika-
jące z pozyskania środków bez wątpienia rekompensują te aspekty. Jeśli
nie mamy doświadczenia w tym zakresie, można skorzystać z pomocy
instytucji udzielających wsparcia, które prowadzą punkty informacyjne,
lub ekspertów zewnętrznych przygotowujących odpowiedni montaż
finansowy i przeprowadzających przez cały proces starania się o środki.
Informacja o autorce
➀
Absolwentka studiów inżynierskich i magisterskich na Wydziale Budow-
nictwa i Inżynierii Środowiska SGGW. Aktualnie kierownik zespołu ds.
pozyskiwania dofinansowań w Dziale Efektywności Energetycznej i OZE
w Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A. Zajmuje się komplekso-
wym wsparciem klientów w uzyskaniu zewnętrznych środków finanso-
wych na realizację inwestycji w zakresie gospodarki niskoemisyjnej, reali-
zowanych zarówno przez podmioty publiczne, jak i prywatne.
Przypisy
1. www.nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/
pomoc-publiczna/#Przes_anki_pomocy_publicznej
fot. Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń
Fot. 2. Na termomodernizację można pozyskać środki z zewnętrznego źródła finansowania; istnieją instytucje udzielające wsparcia w procesie uzyskania dofinansowania