Hale Przemysłowe 2019 - page 122

120
Inteligentne rozwiązania transportowe w magazynach
Analiza efektywności zastosowania autonomicznego transportu
wewnętrznego wymaga określenia zestawu wskaźników KPI.
Powinny one dotyczyć zarówno analizy efektywności integracji
systemowej z automatycznymi urządzeniami oraz wpływu wdroże-
nia na procesy logistyczne przedsiębiorstwa:
• analiza skuteczności integracji:
– efektywność operacyjna (wpływ zarządzania informacją na
wzrost produktywności),
– sprawność monitorowania procesu (wpływ wizualizacji roz-
mieszczenia palet z towarem na efektywność organizacji pracy
transportu autonomicznego);
• analiza wpływu wdrożenia na procesy logistyczne:
– wydajność kosztowa i operacyjna transportu autonomicznego
(koszty generowane w procesie oraz czas ich realizacji z wykorzy-
staniem automatycznych urządzeń),
– efektywność zagospodarowania powierzchni magazynowej,
– sprawność realizacji procesów logistycznych (liczba błędów).
x x x
Perspektywa rozwoju inteligentnych magazynów
w inteligentne łańcuchy dostaw
Autonomiczny transport wewnętrzny stanowi ważny krok w kie-
runku rozwoju obecnie realizowanych procesów w inteligentny
łańcuch dostaw. Wymaga to jednak ustandaryzowania, szcze-
gólnie w zakresie przepływu informacji i komunikatów pomiędzy
partnerami biznesowymi. Obecnie kwestia takiej integracji jest
mocno wątpliwa, głównie ze względu na korzystanie z systemów
informatycznych od różnych dostawców oraz liczne standardy
komunikacyjne możliwe do praktycznego zastosowania. Mno-
gość rozwiązań z jednej strony wpływa pozytywnie na ich rozwój,
ale z drugiej generuje poważne ryzyko niedopasowania komuni-
kacyjnego w łańcuchu dostaw. Jest to kluczowy problem zarówno
z punktu widzenia operacyjnego, jak i ekonomicznego realizowa-
nych procesów logistycznych.
Zastosowanie standardów komunikacyjnych w procesach logistycz-
nych jest zjawiskiem coraz częściej pojawiającym się w praktyce
gospodarczej na skalę nie tylko europejską, lecz także światową.
Wymusza to specyfika ich realizacji, w której kluczową rolę odgry-
wają wymagania stawiane przez klienta końcowego, a więc bezpo-
średnio wpływające na poziom obsługi.
Potrzeba wspomnianej już integracji informacyjnej wydaje się
konieczna – właśnie z tego powodu zastosowanie standardów
informacyjnych wpływa pozytywnie na efektywność inteligen-
tnego łańcucha dostaw. Pomimo różnych standardów informacyj-
nych nie można jej postrzegać z perspektywy celów osiągniętych,
lecz przyszłościowego kierunku poprawy pozycji konkurencyjnej
w dynamicznie zmieniającym się rynku.
Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) w Poznaniu
Prowadzi szeroko zakrojone prace badawczo-rozwojowe w zakresie:
• automatyzacji procesów logistycznych
1
,
• integracji informacyjnej partnerów biznesowych w łańcuchu
dostaw
2
,
• współdzielenia zasobów przez poszczególnych partnerów
biznesowych
3
,
• wdrożeń standardów GS1 w branży TSL
4
,
• rozwiązań optymalizacyjnych wykorzystujących chmurę danych
5
.
Wdrażane inicjatywy praktyki gospodarczej w zakresie cyfryzacji
i koncentracji na inteligentnych procesach logistycznych oraz
całych łańcuchach dostaw świadczą o innowacyjności propono-
wanych rozwiązań. Poszukiwanie możliwości zwiększenia prze-
wagi konkurencyjnej pojedynczych przedsiębiorstw, ale również
całych łańcuchów dostaw powoduje, że Przemysł 4.0 nabiera
coraz większego znaczenia, również z punktu widzenia obsługi
klienta. Nie tylko partnerzy biznesowi w łańcuchu dostaw, lecz
także klienci ostateczni chcą mieć możliwość dostępu do bieżą-
cych informacji o produkcie oraz historii przebytej przez niego
drogi od producenta do odbiorcy. Te wymagania wspomagają
dalszy rozwój technologiczny dotychczas stosowanych rozwiązań
i narzędzi.
Doświadczenia badawcze i optymalizacyjne ILiM skłaniają jed-
nocześnie do przypuszczenia, że badane i walidowane techno-
logie mogą zostać rozwinięte pod względem funkcjonalności
i branż gospodarczych, w których mogłyby znaleźć zastosowanie.
Na podstawie innych projektów badawczo-rozwojowych współ-
realizowanych przez ILiM można szacować, że potencjalne zain-
teresowanie automatyzacją procesów logistycznych np. w śro-
dowisku portowym (intermodalny łańcuch dostaw) mogłoby
znacząco wzrosnąć poprzez skoncentrowanie na procesie inte-
gracji informacyjnej partnerów biznesowych w portach. Uwzględ-
niając możliwości integracji międzysystemowej, takie rozwiązanie
stanowiłoby klucz do sukcesu w różnych branżach czy specyficz-
nych procesach logistycznych bez angażowania dużych nakła-
dów finansowych.
Przypisy
1
www.l4ms.eu
2
www.eimpactproject.eu
3
www.project-cloud.org
4
www.gs1pl.org
5
www.modulushca.eu
fot. Shutterstock
Fot. 1. Autonomiczne pakowanie
1...,112,113,114,115,116,117,118,119,120,121 123,124,125,126,127,128,129,130,131,132,...148
Powered by FlippingBook