Hale Przemysłowe 2019 - page 120

Inteligentne rozwiązania transportowe w magazynach
118
Ponadto powszechnie wykorzystuje się i uwzględnia w aspekcie
zarządzania zapasami przez dostawcę (z ang.
VMI – Vendor
Managed Inventory
) w ramach wspólnego planowania, progno-
zowanie i uzupełnianie zapasów (z ang.
CPFR – Collaborative
Planning, Forecasting & Replenishment
) oraz kontrolę i sterowanie
powiązanych procesów w łańcuchu dostaw. Dotyczy to w głównej
mierze organizacji i monitorowania dostaw do magazynu, wpływa-
jąc jednak bezpośrednio na efektywność procesów magazynowych.
W łańcuchu dostaw należy zatem wyodrębnić następujące warianty
zaopatrzenia:
• zarządzanie i odpowiedzialność dostawcy za proces zaopatrzenia
odbiorcy, kiedy zapas jest utrzymywany u dostawcy i stanowi jego
własność (opcją może być brak zapasu i dostawy w systemie JiT
z procesu produkcji dostawcy do procesu produkcji odbiorcy),
• zarządzanie i odpowiedzialność dostawcy za proces zaopatrze-
nia odbiorcy, kiedy zapas jest utrzymywany u dostawcy, a stanowi
własność odbiorcy,
• zarządzanie i odpowiedzialność dostawcy za proces zaopatrze-
nia odbiorcy, kiedy zapas jest utrzymywany u odbiorcy, a stanowi
własność dostawcy,
• odpowiedzialność dostawcy za proces zaopatrzenia odbiorcy,
kiedy zapas jest zarządzany oraz utrzymywany przez operatora
logistycznego i stanowi własność dostawcy,
• zarządzanie i odpowiedzialność odbiorcy za własny proces
zaopatrzenia, kiedy zapas jest utrzymywany u dostawcy i stanowi
własność dostawcy (tzw.
consignment stock
),
• zarządzanie i odpowiedzialność odbiorcy za własny proces
zaopatrzenia, kiedy zapas jest utrzymywany u dostawcy, a sta-
nowi własność odbiorcy,
• zarządzanie i odpowiedzialność odbiorcy za własny proces
zaopatrzenia, kiedy zapas jest utrzymywany u odbiorcy i stanowi
własność odbiorcy (tradycyjna forma zaopatrzenia).
Zastosowanie tych wariantów wymaga jednak integracji informa-
cyjnej pomiędzy dostawcą a magazynem, często przy uwzględ-
nieniu integracji z przewoźnikiem czy operatorem logistycznym.
Nowe technologie organizacyjne są więc podstawą rozwoju inteli-
gentnych łańcuchów dostaw.
Innym trendem integrującym przepływ informacji w procesach
magazynowych jest zastosowanie automatycznej identyfikacji
opartej na kodach kreskowych (w tym etykiecie logistycznej) oraz
na technologii EPC/RFID. Umożliwia to nie tylko monitorowanie
lokalizacji towaru w magazynie, ale przede wszystkim ich śledze-
nie w całym łańcuchu dostaw. Ponadto przyspiesza to weryfikację
lokalizacji, minimalizuje błędy wynikające z niepoprawnie skom-
pletowanych wysyłek, a co za tym idzie – ponoszenie dodatko-
wych kosztów obsługi reklamacji i zwrotów. Technologia RFID jest
jednym z popularniejszych narzędzi integrujących przepływ infor-
macji, umożliwia bowiem bezdotykowe zbieranie danych i ich dal-
sze przetwarzanie. Obecnie linią rozwojową w tym zakresie jest
współpraca tego systemu z technologiami sieciowymi oraz rozpo-
znawania pozycji obiektów (np. GPS) i innymi oferującymi funkcje
sensoringu czy bezpieczeństwa i ochrony.
Ostatnim czynnikiem wpływającym na poziom integracji w inteli-
gentnym łańcuchu dostaw jest zastosowanie systemów informa-
tycznych wspomagających procesy logistyczne, tj. WMS (z ang.
Warehouse Management System
), który ma na celu zintegrowa-
nie wszystkich wspomnianych wcześniej czynników – od zarządza-
nia wyposażeniem magazynu przez efektywność wykorzystania
powierzchni po możliwości zastosowania autonomicznego trans-
portu oraz narzędzi służących automatycznej identyfikacji.
x x x
Inteligentne urządzenia transportu wewnętrznego
a efektywność magazynowania
Automatyzacja procesów logistycznych i produkcyjnych jest
obszarem słabo rozwijanym wśród przedsiębiorstw, szczególnie
z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, ze względu na wyso-
kie koszty wdrożenia tych rozwiązań. Zastosowanie urządzeń
autonomicznego transportu wewnętrznego może jednak w dużym
stopniu usprawnić procesy produkcyjne i logistyczne, co należy
uznać za przełomowe, mając na uwadze aktualny stan przygoto-
wania technicznego przedsiębiorstw w Polsce. W większości przy-
padków procedury dotyczące procesów zachodzących wewnątrz
magazynu ulegną drastycznej zmianie, w wielu kwestiach czło-
wiek zostanie zastąpiony przez maszynę. Ma to na celu reduk-
cję pomyłek, niemniej jednak należy mieć na uwadze koniecz-
ność opracowania licznych schematów logicznych i algorytmów
dla programów sterujących automatycznymi urządzeniami. Ich
poziom inteligencji jest bowiem uzależniony od stopnia szcze-
gółowości opracowanych przez planistę schematów, procedur
i wariantów procesowych. Nakład finansowy dotyczy nie tylko
ponoszonych kosztów zakupu czy wdrożenia, lecz także projektów
koncepcyjno-logicznych realizowanych procesów.
Mając świadomość wieloaspektowości poruszanej problematyki,
można skupić się nad analizą efektywności zastosowania inteli-
gentnych urządzeń, której celem jest zbadanie możliwości integra-
cji informacyjnej systemów lub innych narzędzi informatycznych
(np. platform integracyjnych) z autonomicznymi urządzeniami
oraz identyfikacją korzyści wynikających z automatyzacji proce-
sów logistycznych w przedsiębiorstwie i całym łańcuchu dostaw.
Analizując proces transportu wewnętrznego wyrobów gotowych na
stanowiska pakowania/kompletacji, należy pamiętać, że zastoso-
wanie rozwiązań autonomicznych umożliwia dynamiczne buforo-
wanie przepływu ładunków w oparciu o dostępne plany. Pozwala
rys. Shutterstock
Rys. 2. Autonomiczna kompletacja
1...,110,111,112,113,114,115,116,117,118,119 121,122,123,124,125,126,127,128,129,130,...148
Powered by FlippingBook