14
Inspiracje architektoniczne
Hala Targowa w Rotterdamie
Budynek Markthall przypomina tunel. Ma 120 m długości, 40 wysokości
i 70 szerokości. Znajduje się w historycznej części Rotterdamu. Inicjatorami
inwestycji byli lokalni kupcy, którzy w związku z możliwym wprowadzeniem
przez Unię Europejską zakazu handlu żywnością na wolnym powietrzu,
zgłosili potrzebę projektu zadaszonej hali targowej. Aby zwiększyć potencjał
inwestycji, program funkcjonalny miał przewidywać zespół mieszkaniowy
w obiekcie. Tak też się stało. Przeszklony ścianami kurtynowymi budynek
w przyziemiu pełni funkcje targowe (zapewniając dostęp naturalnego światła),
a sama bryła tunelu mieszkaniowe. Uwagę przykuwa wewnętrzna strona
elewacji łuku. Pokryta została trójwymiarowymi grafikami z produktami
spożywczymi. Nadrukowano je na 4,5 tys. aluminiowych, perforowanych
paneli, o wymiarach 152/152 cm. Grafiki mają rozdzielczość 400 tys. pikseli.
Fasadę wykonano z szarego kamienia, takiego jak na chodnikach, aby uwaga
przechodnia kierowała się do wnętrza. Autorem projektu jest pracownia
MVRDV, obiekt realizowano w latach 2009–2013.
fot. D. Scagliola & S. Brakkee (3)
Filharmonia Szczecińska
Budynek został zrealizowany według projektu pracowni Estudio Barozzi
Veiga z Barcelony, wyłonionego drogą konkursu w 2007 roku. Obiekt
stanął w miejscu dawnej filharmonii Konzerthaus poważnie uszkodzonej
w 1944 roku. Kontynuuje on linię zabudowy i układ przestrzenny sąsia-
dującego z nim neogotyckiego budynku komendy policji. Do gotyku
nawiązują również strzeliste, łamane dachy. Obiekt ten wyróżnia kolorystyka
i minimalistyczny detal elewacji. Proste, cienkie, aluminiowe, białe profile
ułożone zostały w pionowe rytmiczne pasy, nadające strzelistości fasadzie,
którą tworzą ryzalitowe układy płaszczyzn zakończonych trójspadowym
dachem. Od zewnątrz budynek sprawia wrażenie jakby był złożony z kilku
połączonych brył. Również wnętrze filharmonii zostało zaprojektowane
w sposób purystyczny. Przestrzenne foyer także pokryto pionowymi profilami
z aluminium. Z wystrojem tym kontrastują wnętrza sal koncertowych
–
kameralna (na 190 osób) jest czarna, zaś główną pokryto mosiądzem
oraz ekspresyjnie ukształtowanymi kwadratowymi panelami. Obiekt jest
tegorocznym laureatem konkursu„Życie w Achitekturze”.
fot. (c) S. Menges