6
Inspiracje architektoniczne
Pawilon obserwacyjny w Norwegii
Obiekt powstał w parku narodowym Dovrefjell w 2011 roku na wysokości
1250mn.p.m. jako punkt widokowy do obserwacji reniferów. Aby nawiązać
domalowniczego krajobrazu, projektanci (z pracowni Snøhetta) postanowili
wybudować tu prosty, przeszklony prostopadłościan z pofałdowanym, drewnianym
rdzeniemw środku, przechodzącymw szeregwygietych ławek. Drewniany trzon
wycięto z belek sosnowychwoparciu o trójwymiarowymodel cyfrowy. Precyzyjnym
wykonaniem tej obłej rzeźby zajęła się firma budująca statki. Całość została
przygotowana w jej fabryce i połączona w jedną formę za pomocą drewnianych
kołków, a następnie przetransportowana wdocelowemiejsce. Od strony południowej
ten drewniany trzon tworzy fasadę. Nie jest przeszklony, dlatego pokryto go
naturalnym impregnatem – smołą drzewną. Od północy elewację stanowią
przeszklenia, które zamontowano przy użyciu jedynie stalowychwsporników
owysokości 80 cm. Szyby połączono fugami silikonowymi po obwodzie ze stalową
częścią konstrukcyjną. Zastosowane szkło jest niskożelazowe owysokim stopniu
przejrzystości. Krótsze elewacje wykonano zaś ze skorodowanej, rdzawej stali.
Fasady we współczesnej architekturze sprawiają, że obiekt nie jest już tylko oryginalną rzeźbą. W myśl idei zrównoważonego
rozwoju i dzięki możliwościom technologicznym stają się manifestacją sił natury. Obecnie można wykorzystywać wtórne
podmuchy wiatru, które przy użyciu elastycznych pasów polimerowych, pełniących rolę żaluzji ścian budynku, mogą
być zamieniane na energię elektryczną. Wysokiej jakości okładziny sprawiają, że elewacje nawiązują do podstawowych
żywiołów przyrody, np. blacha miedziana – ogień, srebrzysta stal – woda, elastyczny kompozyt polimerowy – wiatr,
antracytowa cegła – ziemia. Natomiast projektowanie parametryczne pozwala kontrolować jakość i koszty powstawania
obiektu oraz zoptymalizować energooszczędność przyszłej budowli – przenikalność ciepła czy ilość światła słonecznego
napływającego do wnętrz.
fot.
©
Diephotodesigner.de OHG 2010
fot.
©
Ketil Jacobsen
fot.
©
Ketil Jacobsen