54
Automatyczne wejścia do budynków
• zamknięcie sklepowe „wyjście” – drzwi otwierają się, gdy ktoś
chce wyjść na zewnątrz, zewnętrzny czujnik ruchu jest nieaktywny,
wewnętrzny – aktywny;
• drzwi zamknięte (i zaryglowane – jeśli mają zamek) – nie działają
czujki, możliwość otwarcia tylko przy użyciu impulsu z klucza lub
sygnału z centrali.
Drzwi przesuwne teleskopowe
(także dostępne w wersji pojedynczej
lub podwójnej) mają jedną lub dwie pary skrzydeł, które zachodzą na
siebie, a następnie na naświetla boczne. Stosowane są przy ograniczonej
szerokości otworu (drzwi teleskopowe dają przejście do
2
⁄
3
szerokości
otworu, gdy w standardowych przesuwnych przejście stanowi do ½ sze-
rokości, przy braku możliwości przesuwania skrzydeł na ściany boczne).
Drzwi przesuwne narożne (pryzmatyczne)
złożone są z pary
drzwi przesuwnych ustawionych względem siebie pod kątem równym
lub większym niż 90°. Umożliwiają wstawienie modeli przesuwnych
w wieloboczną konstrukcję przestrzenną.
Drzwi przesuwne łukowe
mają kształt wycinka koła. Skrzydła
wykonane są z profili i szkieł łukowo giętych, przez co są one droższe
od modeli przesuwnych standardowych, ale jednocześnie bardziej
efektowne – ze względu na swoje walory estetyczne stosuje się je
w obiektach, gdzie ważne jest podkreślenie prestiżu wejścia, np.
w biurowcach lub hotelach. Można także stosować dwie pary drzwi
łukowych w celu uzyskania wiatrołapu w obrysie pełnego koła, co
gwarantuje ograniczenie strat ciepła przy zachowaniu reprezentacyj-
nego wyglądu wejścia. Drzwi łukowe mogą stanowić tzw. zamknięcie
nocne przy drzwiach karuzelowych.
Drzwi rozwierane (uchylne, przymykowe)
mogą mieć napęd
popychający, ciągnący lub ślizgowy. Ze względu na swój ciężar mecha-
nizm ten powinien być mocowany na nadprożu, a ponad skrzydłem
drzwiowym należy pozostawić wolną przestrzeń (80–140 mm).
Napęd do drzwi uchylnych może je otwierać tylko w jednym kierunku,
dlatego rozwiązanie to najlepiej sprawdza się w przejściach z ruchem
kierowanym (aby drzwi otwierały się zgodnie z kierunkiem ruchu, a nie
w stronę osoby wchodzącej). Przy ruchu dwukierunkowym należy tak
ustawić urządzenia, aby odpowiednio wcześnie otwierać drzwi. Kąt otwar-
cia jest regulowany – dochodzi do 120°. Jeśli drzwi stanowią jedyne wyj-
ście, to ze względów bezpieczeństwa powinny otwierać się na zewnątrz.
Drzwi balansowe (przesuwno-uchylne)
mają skrzydła, które przy
otwieraniu i zamykaniu obracają się w całości (podobnie jak rozwie-
rane), ale wokół płaszczyzny przesuniętej do środka osi. Dzięki temu
skrzydło potrzebuje mniej miejsca do obrotu, a po otwarciu prawie całe
światło otworu jest dostępne dla ruchu. Ponadto drzwi te są mniej wraż-
liwe na podmuchy wiatru wzdłuż elewacji niż modele rozwierane.
Drzwi harmonijkowe (składane)
mają skrzydła podzielone na
równe części, połączone specjalnymi zawiasami. Podczas otwierania
jednocześnie składają się one i rozsuwają na boki. Potrzebują wyjąt-
kowo mało przestrzeni, dlatego doskonale sprawdzają się w obiektach
istniejących (mogą być montowane w starych nadprożach), przy in-
tensywnym ruchu wzdłuż elewacji (w warunkach takich nie mogą być
stosowane np. modele rozwierane). Drzwi harmonijkowe nie mogą
być jednak montowane na drogach ewakuacyjnych, co ogranicza ich
wykorzystanie jako wyjść z większych budynków.
Drzwi obrotowe (karuzelowe)
mają dwa, trzy lub cztery skrzydła
połączone promieniście. Stosowane są do wejść o dużej przepusto-
wości. Stanowią jednocześnie wiatrołap ograniczający napływ do
budynku powietrza z zewnątrz, dzięki czemu pozwalają utrzymać
stałą temperaturę wewnątrz pomieszczenia, a tym samym – obniżyć
koszty energii. Mogą być wyposażone dodatkowo w system awaryj-
ny, w którego skład wchodzą m.in. specjalne, wyłamywane skrzydła
ułatwiające ewakuację. Zastosowanie wspomnianego systemu
pozwala na swobodne, bezkolizyjne przejście przez drzwi obrotowe.
Złożenie skrzydeł umożliwia również intensywne wietrzenie w lecie,
jak i większą przepustowość w czasie intensywnego ruchu.
Drzwi dwuskrzydłowe mają największe gabaryty przedziałów w sto-
sunku do średnicy, umożliwiają więc swobodny przejazd wózków
inwalidzkich. Stosowane są także na lotniskach, w hotelach i super-
marketach, a więc wszędzie tam, gdzie występuje intensywny ruch
osób z wózkami bagażowymi i sklepowymi.
Drzwi obrotowe mogą mieć zamknięcia nocne w postaci dodatko-
wych zewnętrznych lub wewnętrznych drzwi przesuwnych łukowych
bądź odpinanego jednego skrzydła.
W opisywanym rozwiązaniu mogą być zaprogramowane następujące
funkcje:
• automatyczny start z położenia „otwarte” lub „zamknięte” – aktywa-
cja za pomocą czujek ruchu; drzwi przyspieszają i obracają się z prędko-
ścią ustawioną dla ruchu automatycznego (jako wyposażenie opcjonalne
przycisk dla osób niepełnosprawnych redukujący prędkość obrotową);
• push & go – aktywacja przez niewielkie popchnięcie skrzydeł;
drzwi przyspieszają i obracają się z prędkością ustawioną dla ruchu
automatycznego;
• obrót ciągły (stały);
• obrót ręczny, do przodu lub do tyłu;
• ruch jednokierunkowy;
• zamknięte (zaryglowane).
fot. Geze
Fot. 2. Drzwi automatyczne rozwierane mogą otwierać się tylko w jednym kierunku, dlatego też przy
ruchu dwukierunkowym urządzenie musi być tak ustawione, aby odpowiednio wcześnie otwierać drzwi