55
Unormowania prawne
Najważniejszymi normami dotyczącymi drzwi z automatycznym
napędem są następujące regulacje:
– PN-EN 16361:2013-12E „Drzwi z napędem. Norma wyrobu, wła-
ściwości eksploatacyjne. Drzwi, inne niż rozwierane, przeznaczone do
zainstalowania z napędem, bez właściwości dotyczących odporności
ogniowej i dymoszczelności”,
– PN-EN 16005:2013-04E „Drzwi z napędem. Bezpieczeństwo
użytkowania. Wymagania i metody badań”,
– PN-EN 12978+A1:2012P „Drzwi i bramy. Urządzenia zabezpie-
czające do drzwi i bram z napędem. Wymagania i metody badań”.
Oprócz powyższych istnieje jeszcze wiele norm dotyczących po-
szczególnych elementów opisywanych rodzajów drzwi: szkła, profili
aluminiowych, zamków, zawiasów itp.
❘ ❘ ❘
Wybór rodzaju napędu
Najważniejszymi elementami drzwi automatycznych są urządzenia do
ich otwierania, montowane najczęściej na belce nośnej nad drzwiami.
Mieści się w niej kompletny mechanizm napędowy, komputer steru-
jący napędem, alarmem i nadzorujący doładowywanie akumulatorów
oraz same akumulatory.
Te inteligentne urządzenia regulują prędkość otwierania, obro-
tu lub przesuwu, mogą np. automatycznie dostosowywać czas
otwarcia do natężenia ruchu czy samoczynnie rozpoznawać ciężar
skrzydła poprzez pomiar przyspieszenia. Istotne są funkcje zabez-
pieczenia drzwi, np. przed najechaniem, przytrzymaniem osoby
w drzwiach lub jej przytrzaśnięciem między drzwiami a słupkiem
(ościeżnicy bądź obudowy), które oparte są na pracy czujników
ruchu, barier podczerwieni oraz wyłączników. Programator może
wyświetlać aktualny tryb pracy, kody usterek i zdarzeń alar-
mowych. Przy jego użyciu można także ustawić wybrane przez
użytkownika parametry pracy.
Decydując się na odpowiedni model automatyki do drzwi, należy
uwzględnić kilka elementów mających wpływ na pracę urządzenia
zgodnie z naszymi założeniami:
Waga i wymiary drzwi
mają szczególne znaczenie dla trwałości
mechanizmu. Każdy model automatyki ma konstrukcję zdolną prze-
nosić trwale obciążenia z zakresu, do których został zaprojektowany.
Przekroczenie dopuszczalnego ciężaru skrzydła drzwi lub ich wielkości
oznacza szybsze zużycie elementów mechanicznych.
Intensywność pracy.
W zależności od konstrukcji automat do drzwi
może być przeznaczony do intensywnego użytkowania (np. drzwi
w supermarkecie) lub do pracy o mniejszej liczbie wykonywanych
cykli (np. modele wejściowe do pomieszczeń biurowych).
Rodzaj sterowania
wpływa na ergonomię użytkowania i ograni-
czenie strat ciepła (efektywniejsze oddzielenie klimatu wewnątrz
obiektu od warunków panujących na zewnątrz dzięki dodatkowemu
uszczelnieniu i opcji inteligentnego dostosowania szerokości otwiera-
nia do natężenia ruchu, a także praca w systemie śluzy powietrznej
pomiędzy drzwiami wewnętrznymi a zewnętrznymi w wiatrołapie
możliwa dzięki synchronizacji pracy napędów). Układ sterowania
ruchem drzwi może stanowić również część składową systemu kon-
troli dostępu do budynku (np. drzwi z dwustronną kontrolą dostępu
mogą być zaprogramowane w sposób pozwalający na wejście i wyjście
osobom upoważnionym przy jednoczesnym uniemożliwieniu dostępu
(obustronnego) osobom bez autoryzacji).
Wymagania ewakuacyjne.
W przypadku budynków o dużej liczbie
przebywających wewnątrz osób konieczne może być stosowanie
systemów antypanikowych, które umożliwiają automatyczne lub
ręczne otwarcie drzwi (poprzez wypchnięcie skrzydła, tzw. break
out) w sytuacjach zagrożenia.
Gabaryty napędu.
Warunkiem decydującym o możliwościach
instalacji automatyki do drzwi jest ilość wolnego miejsca niezbędne-
go do montażu urządzenia. W przypadku najbardziej popularnych
modeli przesuwnych szczególne znaczenie ma wysokość przestrzeni
nad drzwiami (chociaż dostępne są napędy, które można schować
wewnątrz profilu górnej belki nośnej, stanowiącej ramę ościeżnicy).
Możliwość rozbudowy.
Niektórzy producenci oferują napędy, które
mogą być dostosowane nie tylko do funkcjonalności i wydajności
pracy, ale również do budżetu inwestora. W miarę rozwoju firmy me-
chanizm o modułowej strukturze może być, już w trakcie eksploatacji,
modernizowany i uzupełniany o dodatkowe funkcje.
Wymagania specjalne.
Dostępne są napędy zaprojektowane spe-
cjalnie do hermetycznych drzwi przesuwnych, montowanych w celu
zabezpieczenia pomieszczeń czystych, takich jak sale operacyjne,
sterylne działy produkcji w zakładach farmaceutycznych, spożywczych
i laboratoriach.
Napędy do poszczególnych rodzajów drzwi automatycznych
Napędy do drzwi przesuwnych.
Systemy napędowe drzwi automa-
tycznych to nie tylko proste mechanizmy, ale i skomplikowane systemy
zasługujące na miano „inteligentnych”. Najważniejszym ich elementem
jest „samouczący się” mikroprocesor, który gwarantuje bezawaryjne dzia-
łanie oraz umożliwia współpracę z centralami ppoż., kontrolą dostępu
i inteligentnymi systemami zarządzania budynkiem. W drzwiach prze-
suwnych występuje automatyczny układ korekcji, który stale monitoruje
aktualne wartości ustawień i poprawia je w razie potrzeby. Dzięki róż-
nym wersjom napędów możemy dopasować urządzenie do ciężaru drzwi
i warunków pracy, aby zapewnić ciche i bezawaryjne działanie stolarki.
Producenci oferują następujące wersje napędów:
• slim o niskiej wysokości (najniższa ma 7 cm), którą można świetnie
wkomponować w fasadę słupowo-ryglową tak, że napęd staje się nie-
widoczny; w tym wariancie korekta położenia skrzydeł jest możliwa
w bardzo ograniczonym zakresie;
• standardową o wysokości ok. 20 cm, zapewniającą korektę poło-
żenia skrzydeł nawet do 5 cm; w wersji tej możliwe jest stosowanie ro-
lek o większych średnicach, odpowiednio wygłuszonych szyn jezdnych
i większych silników zamocowanych tak, aby nie były przenoszone
drgania, dzięki czemu zapewniona jest cicha praca napędu;
• mocną – to wytrzymały i precyzyjny napęd do dużych, ciężkich
skrzydeł i znacznych szerokości otwarcia, zapewniający niezawodność
działania nawet dla przejść o wysokim natężeniu ruchu pieszego;
• wersje pośrednie łączące wybrane cechy wyżej wymienionych
rozwiązań;
• wersje ekonomiczne, mające niższą cenę kosztem redukcji niektó-
rych funkcji.
Napędy z trybem niskiej energii (low energy)
otwierają drzwi
z mniejszą prędkością, dzięki czemu skrzydło nabiera słabszej energii
kinetycznej – nie jest więc aż tak „groźne” w przypadku ewentu-
alnego uderzenia. Pozwala to zazwyczaj wyeliminować stosowanie
radarów i czujników bezpieczeństwa. Lekkie dotknięcie wystarczy, aby
drzwi zatrzymały się i rozpoczęły ruch w drugą stronę. Napędy z try-
Fasady 2014