8
PATRON
TEMATU
Mostotstal plast enrgo bis
Hale stalowe – rozwiązanie konstrukcyjne oraz etapy powstawania
się przestrzenny schemat konstrukcji hali. Układy takie mogą
składać się z samostatecznych płaskich ustrojów połączonych ze
sobą dodatkowymi tężnikami poziomymi. Innym rozwiązaniem
są układy przegubowe, usztywnione stężeniami kratowymi lub
tarczami obudowy ścian i dachu (także w halach o typowo prze-
strzennej konstrukcji nośnej).
Układy ram tworzą słupy i wiązary dachowe połączone prze-
gubowo lub na sztywno. W przypadku rygli dachowych słupy
mogą mieć formę kratownic i dwuteowników. Współcześnie
głównie stosuje się jednak rozwiązanie kratownicowych rygli
dachowych.
Układ z połączeniami przegubowymi
Zalety:
• samostateczność ułatwiająca montaż,
• duża sztywność w kierunku poprzecznym, wpływająca na dobrą
efektywność pracy suwnicy,
• możliwość łatwej rozbudowy hali.
Wady:
• przekazywanie na grunt dużych momentów zginających, wynika-
jących z połączenia na sztywno słupów z fundamentami,
• duże różnice wagowe pomiędzy wiązarami a słupami (w halach
o mniejszych rozpiętościach).
Układ z połączeniami na sztywno
Zalety:
• umożliwiają stosowanie suwnic o dużej mocy i ciężarze,
• płynne przekazywanie momentów zginających, wskazujących
miejsca najbardziej obciążone.
Wady:
• bardzo trudny montaż, wymuszający mocne stężenie konstrukcji,
• nierównomierne osiadanie.
❘ ❘ ❘
Kryteria wyboru rozwiązania konstrukcyjnego
Różnorodność rozwiązań geometryczno-konstrukcyjnych pozwala
na wybór z szerokiego wachlarza schematów statycznych ustrojów
poprzecznych. Decyzję należy poprzedzić analizą założeń funk-
cjonalno-technologicznych, wymiarów geometrycznych ustroju
poprzecznego, wielkości obciążeń, warunków gruntowych oraz
wymagań technologiczno-realizacyjnych. Pozwoli to na znalezienie
optymalnego i ekonomicznie uzasadnionego rozwiązania. Należy
zwrócić uwagę, że w kwestii ekonomicznej, kryterium ciężaru
konstrukcji nie jest jednoznaczne i trzeba je skorelować z kosztami
realizacji obiektu, które mogą okazać się korzystniejsze w przy-
padku cięższej konstrukcji.
❘ ❘ ❘
Odporność przeciwogniowa
Najczęściej stosowanymi systemami ochrony przeciwpożarowej są
powłoki malarskie. Jedną z nich jest poliwinylowa farba pęcznieją-
ca. Pierwszą warstwę nakłada się w wytwórni, po oczyszczeniu sta-
li do co najmniej 2. stopnia klasy czystości wg PN-70/H-97050,
drugą – po zamontowaniu konstrukcji. Wszystkie warstwy można
nakładać metodą natryskową bądź za pomocą pędzla, jednakże
większą dokładność uzyskuje się, stosując natrysk.
❘ ❘ ❘
Prefabrykacja
Pierwszą fazą prefabrykacji jest przygotowani
cięcie i tworzenie otworów w blachownicach i
W celu osiągnięcia najlepszych efektów odchodzi się od tradycyj-
nych maszyn i zaczyna stosować numeryczne (CNC). Wykorzy-
stanie takiej technologii pozwala na przyspieszenie produkcji
oraz zminimalizowanie odpadów produkcyjnych. Aby wykonać
blachownice o wymaganych kształtach, można posłużyć się
maszynami do cięcia plazmą, które gwarantują cięcie grubych
przekrojów oraz uzyskanie dowolnych kształtów, zapewniając
jednocześnie powierzchniom dużą gładkość. Jeśli w pociętych
elementach należy wykonać otwory, można w tym celu zasto-
sować wiertarki lub wybijarki. Jednak maszyny numeryczne
zapewniają dokładność pomiarową, ustawiając dany profil w do-
kładnym punkcie cięcia, a następnie przesuwając go w miejsce
wiercenia otworów. Dzięki temu wszystkie prace związane z wy-
twarzaniem kształtowników można wykonać za pomocą jednego
urządzenia.
Kolejna fazą prefabrykacji jest montaż i spawanie pojedynczych
elementów, co wymaga dużej precyzji. Wyspecjalizowani monte-
rzy i spawacze łączą elementy w całość, a Dział Kontroli Jakości
dokonuje odbioru spoin oraz przeprowadza badania w celu uzy-
skania pewności co do prawidłowego wykonania połączeń.
Ostatnim etapem jest oczyszczenie i malowanie złożonych
elementów. Stal poddawana jest śrutowaniu. Dla uzyskania
najlepszych efektów elementy należy oczyścić do klasy czystości
Sa 2,5 bądź 3. Oznacza to, że podczas oględzin (bez powiększe-
nia) powierzchnia powinna być wolna od widocznego zaolejenia,
tłuszczu, zanieczyszczeń i słabo przylegającej zgorzeliny, rdzy,
powłok oraz innych substancji obcych.
Po wyśrutowaniu elementy trafiają do malarni, gdzie nakłada
się powłoki malarskie o różnych właściwościach. Standardowe
składają się z warstwy podkładu i nawierzchni, czasem nakłada
się też międzywarstwę. Do wykonania podkładów najczęściej
stosuje się dwuskładnikową farbę akrylowo-poliuretanową,
tworzącą powłokę o trwałym połysku i kolorze. Farby te cechują
się między innymi możliwością utwardzania w temperaturze do
–10°C. Warstwy wierzchnie można wykonać np. dwuskładni-
kową farbą epoksydową, charakteryzującą się bardzo krótkim
czasem schnięcia.
❘ ❘ ❘
Montaż
Połączenia wykonuje się przy użyciu trzech rodzajów śrub:
• średnio dokładnych – stosowanych do łączenia elementów pod-
danych obciążeniom statycznym i dynamicznym,
• pasowanych – wykorzystywanych w połączeniach o dużych
obciążeniach dynamicznych, są ciasno pasowane,
• rzymskich – prętów z gwintem dwustronnym (z jednej strony
prawym z drugiej lewym), które przy kręceniu w jedną stronę
wydłużają się a w drugą skracają; służą do wstępnego naciągu oraz
podwieszenia o regulowanej długości.
Dokręcanie nakrętek śrub odbywa się zgodnie z siłą przewidzianą
przez projektanta. Klasę oraz wielkość łącznika śrubowego wyzna-
czają rysunki montażowe.
❘ ❘ ❘
Przykład montażu konstrukcji stalowych
Przedstawiony poniżej przykład montażu został zastosowany
znego Przekształcania Odpadów
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...80