14
NA TAPECIE
CERAMIKA DLA KLIMATU
tekst:
Tomasz Żylski
Ceramika architektoniczna, wciąż
wytwarzana przede wszystkim
z gliny i wody, należy do najbardziej
ekologicznychmateriałów
w budownictwie. Jest trwała, tania
i prosta w utrzymaniu, a przy tym cechuje
się wysoką inercją ciepła, gromadzi je
w ciągu dnia i uwalnia w nocy.
Współczesne technologie pozwalają
na coraz bardziej ekonomicznemetody
produkcji, ograniczające zużycie
energii i minimalizujące ilość odpadów
pojawiających się w trakcie wypalania.
Przede wszystkimna te aspekty
ceramiki zwracano uwagę podczas
tegorocznych targówCevisama, które
tradycyjnie odbyły się wWalencji na początku lutego. Organizujące
imprezę Hiszpańskie Stowarzyszenie ProducentówPłytek
Ceramicznych (ASCER) opracowuje dodatkowo specjalną deklarację
EPD (
Environmental Product Declaration
) dla całej branży, szczegółowo
opisującą oddziaływanie ceramiki na środowisko na poszczególnych
etapach wytwarzania i cyklu życia: od pozyskania materiałów, przez
proces produkcji, transport, użytkowanie, po utylizację i recykling.
Oodpowiedzialności za zmiany klimatumówił m.in. podczas
otwierającej targi konferencji Vicente Nomdedeu, przewodniczący
ASCER. Wymieniał też wyzwania społeczno-polityczne, jakie stoją dziś
przed producentami: –
Nie możemy zapominać, że żyjemy w globalnym
świecie, w którym niepewność jest na porządku dziennym. Rosnący
protekcjonizm, nierozwiązane spory handlowe, wątpliwości wokół Brexitu
i inne trudności napotykane na głównych rynkach to czynniki ograniczające
naszą zdolność eksportową.
Ekologiczny wymiar ceramiki docenili
również sędziowie towarzyszącego Cevisamie konkursu
Tile of Spain
Awards
na najlepsze realizacje, w których wykorzystano hiszpańskie
płytki. Główną nagrodę w kategorii Architektura zdobyło centrum
badań przy szpitalu św. Pawła wBarcelonie projektu PichArchitects
i 2BMFGArquitectes. 5-kondygnacyjny budynek o powierzchni
9705m² przykryto ażurową powłoką z 45 tys. ceramicznych listew,
mocowanych pod różnym kątem, by w optymalnym stopniu filtrować
wpadające do środka promienie słoneczne i ograniczyć zużycie energii
potrzebnej do oświetlenia i chłodzenia obiektu.
Całą strukturę zrealizowano w systemie suchej zabudowy przy
wykorzystaniu jedynie stalowej konstrukcji, dźwigarów, metalowych
wsporników i płyt warstwowych z dobrą izolacją termiczną. Z zewnątrz
ceramiczne kształtki mają kolor terakoty, nawiązujący do historycznych
pawilonów szpitala i okolicznej zabudowy. Sędziowie podkreślili,
że budynek został zaprojektowany w taki sposób, aby w przyszłości
możliwa była jego łatwa rozbiórka lub adaptacja, a poszczególne
elementy dało się szybko wymienić.
Wtej kategorii jury przyznało też dwa wyróżnienia. Jedno z nich
otrzymał pawilon dziecięcego oddziału onkologicznego przy szpitalu
uniwersyteckimVirgen del Rocio w Sewilli projektu Elisy Valero Ramos,
która do współpracy zaprosiła artystę Eduardo Barco. Obiekt
powstał jako rozbudowa przyszpitalnej szkoły, niewielkiego budynku
na planie ośmiokąta przekrytego kopułą, i otrzymał podobną formę.
3
4
1
Podczas tegorocznych targów Cevisama po raz 18 rozdano
Tile of Spain Awards
dla najlepszych realizacji na świecie,
w których architekci wykorzystali hiszpańską ceramikę. Publikujemy relację z najnowszej edycji międzynarodowych
targów płytek ceramicznych wWalencji.