Profesjonalista profesjonaliście
Zobacz serwis dla profesjonalistów:
34
• PN-E-08390/56:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Systemy łączności akustycznej wykorzystujące telefoniczną sieć
komutowaną”.
Podstawową wytyczną dla przedsiębiorcy świadczącego usługi zapew-
nienia bezpieczeństwa osób i mienia był wymóg posiadania koncesji
MSWiA, który obowiązuje do dzisiaj. Zasadniczy wpływ na wymagania
prawne dotyczące usług monitoringu i ochrony fizycznej miała ogło-
szona przez Sejm RP Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób
i mienia (DzU z 1997 r. nr 114, poz. 740), która do chwili obecnej po licz-
nych modyfikacjach stanowi podstawową regulację prawną w tym
zakresie. Jej wprowadzenie i wynikających z jej delegacji aktów wyko-
nawczych i rozporządzeń w dużym stopniu uporządkowało wewnętrzny
rynek usług ochrony osób i mienia, jednak nie wprowadziło obowiązku
stosowania norm branżowych w całym obszarze, jak to ma np. miejsce
w przypadku monitorowania systemów sygnalizacji pożaru, gdzie ist-
nieje konieczność montowania certyfikowanych urządzeń transmisji
alarmu oraz realizacji usług zgodnie z wymaganiami rozporządzenia.
Co prawda ogłoszona w 2010 roku nowelizacja rozporządzenia MSWiA
w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pie-
niężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców
i inne jednostki organizacyjne (DzU nr 166, poz. 1128) w załączniku nr 1
określa wymagania ogólne dla elektronicznych systemów zabezpieczeń
oraz przywołuje normę PN-EN 50131-1 „Systemy sygnalizacji włamania
i napadu. Wymagania systemowe”, jednak nie wprowadza obowiązku
jej stosowania. Należy wyraźnie zaznaczyć, że nie oznacza to dowol-
ności w realizacji usług technicznej ochrony mienia. W przypadku spo-
rów rozstrzyganych przez sądy powszechne to właśnie zapisy norm
są dokumentami odniesienia – jako zbiór przyjętych i zatwierdzonych
przez komitet normalizacyjny dobrych praktyk ujętych w formie wyma-
gań i parametrów dla poszczególnych klas systemów alarmowych oraz
wymogów realizacji usług ich monitorowania.
W efekcie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej zostały przyjęte dyrek-
tywy i normy wspólnotowe CENELEC jako obowiązujące w naszym
kraju, nie były jednak kompletne w zakresie realizacji usług monitoro-
wania obiektów, np. brakowało wymagań w zakresie alarmowego cen-
trum odbiorczego (ACO). Obecnie należy uznać, że regulacje, choć dobro-
wolne, są kompletne i dają wytyczne przedsiębiorcom do organizacji
ACO na właściwym poziomie.
Najważniejsze normy dotyczące realizacji usług monitoringu:
• PN-EN 50131 „Systemy sygnalizacji włamania i napadu”,
• PN-EN 50136 „Urządzenia i systemy transmisji alarmu”,
• PN-EN 50132 „Systemy dozorowe CCTV”,
• PN-EN 50518 „Centrum monitorowania i odbioru alarmu”.
●●
NajważNiejsze parametry
Parametry dotyczące niezawodności działania i ochrony łączy wykorzy-
stywanych w transmisji alarmu pomiędzy lokalnymi systemami alarmo-
wymi (LSA) a alarmowym centrum odbiorczym (ACO) zostały opisane
w normie PN-EN 50136-1-1 „Systemy alarmowe. Systemy i urządzenia
transmisji alarmu. Część 1-1: Wymagania ogólne dotyczące systemów
transmisji alarmu”.
Do kluczowych parametrów należą:
• czas transmisji (D) – wyrażany w sekundach, będący średnią arytme-
tyczną wszystkich czasów transmisji pomiędzy danym nadajnikiem
a ACO; im jest on krótszy, tym wyższa klasa systemu;
●●
moNitorowaNie systemu alarmowego
Artykuł 3. ustawy o ochronie osób i mienia definiuje ten proces jako dzia-
łanie w formie dozoru sygnałów przesyłanych, gromadzonych i prze-
twarzanych w urządzeniach elektronicznych i systemach alarmowych.
Jest on realizowany na podstawie systemu, w skład którego wchodzą:
urządzenie transmisji alarmu (UTA), popularnie nazywane nadajni-
kiem, łącza transmisji danych (telefoniczne, radiowe, GSM, IP) oraz
alarmowe centrum odbiorcze (ACO), najczęściej określane jako cen-
trum monitorowania.
●●
przepisy prawNe
Historia rozwoju tego typu systemów w Polsce sięga lat 80. ubiegłego
wieku i związana jest z powstawaniem pierwszych elektronicznych
rozwiązań alarmowych oraz prywatnych agencji, które świadczyły
usługi monitorowania i ochrony fizycznej głównie dla instytucji oraz
prywatnych osób zamożnych. Instalacje monitorowania były tworzone
na podstawie analogowych i często awaryjnych linii telefonicznych,
a w niewielkim stopniu na bazie dopiero rozwijanych sieci łączności
radiowej.
Pierwsze normy dotyczące systemów sygnalizacji włamania i napadu
(SSWiN), których nierozerwalną częścią są systemy transmisji alarmu,
pojawiły się w 1993 r. i miały charakter dobrowolny:
• PN-E-08390/51:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Ogólne wymagania dotyczące systemów”,
• PN-E-08390/52:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Ogólne wymagania dotyczące urządzeń”,
• PN-E-08390/54:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Systemy transmisji alarmu wykorzystujące specjalizowane tory
transmisji”,
• PN-E-08390/55:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Systemy łączności cyfrowej wykorzystujące telefoniczną publiczną
sieć komutowaną”,
Czesławworoszyło
członek komisji rewizyjnej stowarzyszenia
POLALARM oraz sekcji zabezpieczeń
technicznych Polskiej Izby Ochrony
Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania
to dziś niezbędne działanie polegające na odpowiednim
stosowaniu metod prawnych, organizacyjnych
i technicznych. Niniejszy artykuł związany jest ściśle
z szeroko pojętym bezpieczeństwem osób i mienia
w kontekście realizacji usług monitoringu stanu
bezpieczeństwa lokali mieszkalnych i domów.
Monitorowanie systemów
alarmowych na osiedlach
mieszkaniowych
135
Informator Instalacyjny-murator. Instalacje Elektryczne, Oświetlenie, Zabezpieczenia 2020
profesjoNalista profesjoNaliście
usługi monitorowania i ochrony fizycznej głównie dla instytucji oraz
prywatnych osób zamożnych. Instalacje monitorowania były tworzone
na podstawie analogowych i często awaryjnych linii telefonicznych,
a w niewielkim stopniu na bazie dopiero rozwijanych sieci łączności
radiowej.
Pierwsze normy dotyczące systemów sygnalizacji włamania i napadu
(SSWiN), których nierozerwalną częścią są systemy transmisji alarmu,
pojawiły się w 1993 r. i miały charakter dobrowolny:
• PN-E-08390/51:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Ogólne wymagania dotyczące systemów”,
• PN-E-08390/52:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Ogólne wymagania dotyczące urządzeń”,
• PN-E-08390/54:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Systemy transmisji alarmu wykorzystujące specjalizowane tory
transmisji”,
• PN-E-08390/55:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Systemy łączności cyfrowej wykorzystujące telefoniczną publiczną
sieć komutowaną”,
• PN-E-08390/56:1993 „Systemy alarmowe. Systemy transmisji alarmu.
Systemy łączności akustycznej wykorzystujące telefoniczną sieć
komutowaną”.
Podstawową wytyczną dla przedsiębiorcy świadczącego usługi zapew-
nienia bezpieczeństwa osób i mienia był wymóg posiadania koncesji
MSWiA, który obowiązuje do dzisiaj. Zasadniczy wpływ na wymagania
prawne dotyczące usług monitoringu i ochrony fizycznej miała ogło-
szona przez Sejm RP Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób
i mienia (DzU z 1997 r. nr 114, poz. 740), która do chwili obecnej po licz-
nych modyfikacjach stanowi podstawową regulację prawną w tym
zakresie. Jej wprowadzenie i wynikających z jej delegacji aktów wyko-
nawczych i rozporządzeń w dużym stopniu uporządkowało wewnętrzny
rynek usług ochrony osób i mienia, jednak nie wprowadziło obowiązku
stosowania norm branżowych w całym obszarze, jak to ma np. miejsce
w przypadku monitorowania systemów sygnalizacji pożaru, gdzie istnieje
konieczność montowania certyfikowanych urządzeń transmisji alarmu
oraz realizacji usług zgodnie z wymaganiami rozporządzenia.
●●
Monitorowanie systemu alarmowego
Artykuł 3. ustawy o ochronie osób i mienia definiuje ten proces jako działa-
nie w formie dozoru sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarza-
nych w urządzeniach elektronicznych i systemach alarmowych. Jest on
realizowany na podstawie systemu, w skład którego wchodzą: urządzenie
transmisji alarmu (UTA), popularnie nazywane nadajnikiem, łącza transmi-
sji danych (telefoniczne, radiowe, GSM, IP) oraz alarmowe centrum odbior-
cze (ACO), najczęściej określane jako centrum monitorowania.
●●
Przepisy prawne
Historia rozwoju tego typu systemów w Polsce sięga lat 80. ubiegłego
wieku i związana jest z powstawaniem pierwszych elektronicznych
rozwiązań alarmowych oraz prywatnych agencji, które świadczyły
Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania
to dziś niezbędne działanie polegające na odpowiednim
stosowaniu metod prawnych, organizacyjnych
i technicznych. Niniejszy artykuł związany jest ściśle
z szeroko pojętym bezpieczeństwem osób i mienia
w kontekście realizacji usług monitoringu stanu
bezpieczeństwa lokali mieszkalnych i domów.
Wi cej na ten temat czytaj
w „Informatorze Inst lacyjnym-
- ur to ” 2020