raport – rynek hotelarski
report – hotel market
234
inwestycje budowlane
2013
Należy wspomnieć, iż polskie sieci hotelowe to w większości
niewielkie zrzeszenia, które nie mają zróżnicowanej oferty. Pro-
fil działalności poszczególnych sieci jest w związku z tym dosyć
jednorodny, w odróżnieniu od sieci międzynarodowych, któ-
rych poszczególne marki hotelowe obsługują różne segmenty
gości. Wśród polskich sieci prym wiodą Hotele Gołębiewski,
które dysponując zaledwie czterema hotelami, oferują ponad
2300 pokoi. Średnia ta zawyżona jest przez największy hotel
w Polsce, hotel w Karpaczu, który ma aż 860 pokoi. Na polskim
rynku zauważalne są również hotele Gromada, Qubus i WAM,
mające kolejno 15, 14 i 16 obiektów. Od połowy 2011 roku
w Polsce nie rozpoczęły działalności żadne nowe międzynaro-
dowe sieci hotelowe, natomiast te obecne na rynku przeżywa-
ły intensywny rozwój. Międzynarodowym sieciom hotelowym
przybyło łącznie 14 obiektów, przy czym największy wzrost za-
notowały sieci: Louvre Hotels Group (3 nowe obiekty – hotele
Campanile i Premiere Classe we Wrocławiu, a także Golden Tu-
lip Międzyzdroje Residence w Międzyzdrojach), Best Western
(3 obiekty) czy Hilton (2 obiekty: Hampton by Hilton w Świno-
ujściu i Hilton Garden Inn w Rzeszowie).
Największą międzynarodową siecią hotelową działającą na
terenie Polski jest Orbis, który zarządza nie tylo hotelami pod
własnymi markami, lecz także wieloma hotelami działającymi
pod brandami międzynarodowej sieci Accor. Ostatnie lata są
okresem dużych zmian dla Orbisu, który wyprzedaje w Polsce
mniej rentowne obiekty (m.in. hotel Neptun w Szczecinie, hotel
in Poland. It should be noted that the Polish hotel chains are
mostly small associations not presenting any diversified offer-
ing. Each chain activity profile is therefore quite homogene-
ous, in contrast to the international chains, where each ho-
tel brand supports different segments of guests. Gołębiewski
Hotels are among the Polish chain leaders, owning only four
hotels, and offering more than 2,300 rooms. This average is in-
flated by the largest hotel in Poland, the Karpacz hotel, which
contains as many as 860 rooms. Gromady, Qubus and WAM
hotels owning respectively 15, 14 and 16 objects, are also vis-
ible on the Polish market. Since mid-2011, no new internation-
al business hotel chains started the business, while the exist-
ing ones experienced rapid development. International hotel
chains came to a total of 14 sites, with the largest increase net
recorded by: Louvre Hotels Group (3 new objects: Campanile
and Premiere Classe in Wrocław, as well as the Golden Tulip
Międzyzdroje Residence in Międzyzdroje), Best Western (3 ob-
jects) and Hilton (2 objects: Hampton by Hilton Świnoujście
and Hilton Garden Inn in Rzeszów).
The largest international hotel chain operating on Polish ter-
ritory is Orbis, which manages hotels not only under its own
brand, but also a number of hotels operating under the inter-
national chain Accor brand. Recent years have been a period
of major change for Orbis, which sells less profitable facilities
(including the Neptune Hotel in Szczecin, Hotel Cracovia Kra-
Największe międzynarodowe sieci hotelowe
Major international hotel chains in Poland
0
Orbis
Rezidor
IHG
Best Western
Starwood
Louvre Hiteks Griyo
Vienna International
Hilton
Marriott Hotels & Resorts
Scandic
B & B
IBB Hotels
NH Hotels
Hyatt
Mamaison
10
20
30
40
50
60
Źródło /
Source:
Hotel Guidebook 2012
56 8
8 16 6 13 5
5
2
2
1
2
2
3
1
10 487
1603
1530
1516
1505
1052 823 754
307 250 247 243 220
93
Liczba pokoi /
Number of rooms
Liczba obiektów /
Number of hotels
-4000
-2000
0
2000
4000
6000
8000
12 000
10 000
1823