szającego hotele, członkostwo przynosi im korzyści, głównie w
postaci możliwości korzystania ze wspólnego systemu rezerwa-
cyjnego) i sieci hotelowych (są to organizacje, które mają własną
markę lub marki, które mogą być zarządzane przez tego samego
właściciela lub korporację). Jest to grupa hoteli zrzeszonych, któ-
re stawiają przede wszystkim na pewne lokalizacje, często są to
największe miasta. Przewidujemy, że w roku 2013 kontynuowany
będzie trend większej dynamiki wzrostu liczby hoteli w miastach
wojewódzkich, w porównaniu z innymi obszarami.
Najwięcej hoteli ma Kraków, ale...
Kraków szczyci się największą liczbą hoteli wśród polskich
miast, co związane jest z jego dominującym znaczeniem na
polskiej mapie turystyki. Co więcej, Kraków i jego okolice są
uważane za bardzo atrakcyjne miejsca do lokowania cen-
trów BPO. Liczba hoteli w Krakowie nie przekłada się jednak
na ich wielkość, a dominującą pozycję pod względem liczby
pokoi hotelowych ma Warszawa (w roku 2011 było tu ponad
2000 pokoi hotelowych więcej niż w Krakowie). Warszawa
jest ewenementem na skalę kraju, mając na uwadze fakt, że
hotele sieciowe mają ponad 82-procentowy udział w stołecz-
nym rynku (pod względem liczby posiadanych pokoi). Na taki
wynik wpływ w dużej mierze mają bardzo duże obiekty, takie
jak: Novotel Warszawa Centrum z 733 pokojami, hotel Marriott
z 518 pokojami, Radisson Blu Sobieski Hotel z 435 pokojami,
czy hotel Intercontinental z ponad 400 pokojami. Na tle bada-
nych miast uwidacznia się także potencjał Łodzi, już zauważo-
ny przez inwestorów. Miasto to, trzecie pod względem wielko-
ści w Polsce, ma relatywnie niewiele obiektów hotelowych (26
hoteli na 725 tys. osób). Jego potencjał potwierdzają trwające
i planowane inwestycje hotelowe, wśród których najważniej-
szymi są: 4* hotel DoubleTree by Hilton z prawie 200 pokoja-
mi, 4* hotel Novotel z ponad 150 pokojami czy 2* hotel B&B
ze 140 pokojami. Niestety, pojawienie się w krótkim odstępie
czasu tylu wysokiej klasy obiektów (w 2012 roku otwarty zo-
stał również hotel Holiday Inn) może spowodować, że w latach
2013–2014 będziemy świadkami wojny cenowej, zwłaszcza
w segmencie hoteli 3-4-gwiazdkowych. Pod względem plano-
er, where the membership brings benefits for them, mainly in
the form of using the common reservation system) and hotel
chains (organizations that operate under their own brand or
brands and may be managed by the same owner or corpo-
ration). This is a group of affiliated hotels that bet on some
particular locations, often the largest cities. We anticipate that
the trend of higher growth rate of the number of hotels in the
capital cities of voivodeships will continue in 2013, compared
with other areas.
Most hotels are located in Cracow, but...
Krakow prides itself of the largest number of hotels among
Polish cities, which is associated with its dominant meaning
on the Polish tourism map. What’s more, Krakow and its sur-
roundings are considered to be very attractive place to locate
BPO. Number of hotels in Krakow, however, does not translate
to their size and dominant position in terms of the number of
hotel rooms to Warsaw (in 2011 there were over 2,000 hotel
rooms more than in Cracow). Warsaw is unique in the country,
bearing in mind that the chain hotels constitute more than
82-percent share in the Warsaw market (in terms of number
of rooms). This result largely follows from the fact that are very
large objects, such as the Novotel Warszawa Centrum with 733
rooms, Marriott Hotel with 518 rooms, Radisson Blu Sobieski
Hotel with 435 rooms, the Intercontinental with more than
400-no rooms located in the city. In the background, the po-
tential of Lodz, already noticed by investors, also reveals. The
third largest city in Poland feature relatively few hotels (26 ho-
tels per 725 thousand inhabitants). Its potential is confirmed
by ongoing and planned hotel investments, among which the
most important are: 4* hotel DoubleTree by Hilton with al-
most 200 rooms, 4* Novotel hotel with over 150 rooms and
2* B & B hotel with 140 rooms. Unfortunately, the appearance
many high-end facilities in a short period of time (in 2012 also
opened the Holiday Inn) can cause that a price war will take
place in the years 2013–2014, especially in the segment of 3–4
stars hotels. In terms of planned hotel investments, Gdańsk
may be positively distinguished too. Despite of the seasonality,
raport – rynek hotelarski
report – hotel market
231
inwestycje budowlane
2013
Liczba hoteli w największych miastach Polski
Number of hotels in major Polish cities
0
Katowice
Poznań
Wrocław
Łódź
Kraków
Warszawa
20
40
60
80
100
120
140
Źródło /
Source:
Hotel Guidebook 2012 *Prognozy Horwath HTL/
Horwath HTL forecasts
Trójmiasto /
Tri-City
62
23
53
40
47
15
126
62
24
54
42
46
16
129
67
25
59
44
47
17
132
2010
2011
2012*