Page 224 - Inwestycje Budowlane-murator 2013

Basic HTML Version

raport – rynek powierzchni handlowych
report – retail market
220
inwestycje budowlane
2013
Powiększy się oferta handlowa w centrum
Poznania
Łączna powierzchnia najmu istniejących w Poznaniu centrów
handlowych wynosi obecnie 536 000 mkw. Choć największym
centrum jest Franowo, to za najbardziej prestiżowy i wyróżniają-
cy się pod względem architektury i oferty kulturalnej obiekt uwa-
żany jest Stary Browar. W ostatnich latach przybyło w Poznaniu
niewiele nowych powierzchni handlowych, a nasycenie już i tak
jest wysokie – około 480 mkw. na 1000 mieszkańców. Obecnie
buduje się jednak 77 800 mkw. powierzchni handlowej w trzech
obiektach: Poznań Główny, Galeria MM i Półwiejska 2. Czynsze
za najlepsze powierzchnie w centrach handlowych w Poznaniu
wynoszą 42–50 euro/m kw./miesiąc.
Rynek łódzki w stanie równowagi
Na ofertę handlową Łodzi składa się 14 centrów oraz trzy obiek-
ty specjalistyczne, co łącznie daje 519 500 mkw. powierzchni
najmu. Na każdy 1000 mieszkańców przypada tu 460 mkw. po-
wierzchni handlowej. W 2012 r. rynek łódzki został powiększony
o specjalistyczny projekt centrum wyprzedażowego Ptak Outlet,
oferującego 21 000 mkw. powierzchni najmu w Rzgowie. Łódz-
ka Manufaktura, o powierzchni najmu 110 000 mkw., jest naj-
większym centrum handlowym w Polsce i należy do najlepszych
tego typu projektów w Europie. Jedynym centrum handlowym
budowanym obecnie w regionie łódzkim jest Fabryka Centrum
w Pabianicach o planowanej powierzchni najmu 6100 mkw., ale
w 2013 r. spodziewamy się rozpoczęcia budowy długo plano-
wanej Sukcesji, która dostarczy prawie 50 000 mkw. powierzch-
ni najmu. Czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe w Łodzi
wynoszą 38–42 euro/mkw./miesiąc i należą do najniższych wśród
dużych miast Polski.
Na zakupy w Szczecinie do centrum miasta
Obecne zasoby powierzchni handlowej w Szczecinie wynoszą
298 900 mkw., co przekłada się na 410 mkw. na 1000 miesz-
kańców. Największą popularnością cieszy się centrum handlo-
we Kaskada o powierzchni 43 000 mkw., otwarte w 2011 r.
W listopadzie 2012 r. otwarto Szczecin Outlet Park, o po-
wierzchni najmu 23 300 mkw. i z kinem Helios w roli najemcy
strategicznego. Czynsz za powierzchnię w jednym z dwóch naj-
lepszych centrów handlowych Szczecina (Galaxy lub Kaskadzie)
wynosi 40–45 euro/mkw./miesiąc.
Trendy
Zmniejszający się z powodu spowolnienia gospodarczego popyt
konsumencki, rosnąca konkurencja i nasycenie wielu lokalnych
rynków decydują o zachodzących na tym rynku zmianach. Dwa
spośród zachodzących zjawisk zasługują naszym zdaniem na
szczególne zainteresowanie deweloperów. Są to dynamiczny, choć
niespodziewany, rozwój ulic handlowych w największych miastach
oraz nowe, specjalistyczne formaty obiektów handlowych.
Poznań’s city centre offer to increase
Poznań’s overall shopping centre provision amounts to
536,000 sq m of GLA. Franowo remains the city’s largest
scheme, however, it is Stary Browar that is considered the city’s
architectural and cultural landmark, as well as one of Europe’s
finest shopping centre concepts. New development has been
scarce in recent years, with retail density already high at about
480 sq m per 1,000 inhabitants. However, 77,800 sq m of new
GLA is now under construction in three new schemes: Poznań
Główny City Centre, Galeria MM and Półwiejska 2. Rental rates
for prime retail space in Poznań are at EUR 42–50/sq m/month.
Łódz market is now in balance
Łódź retail offer consists of 14 shopping centres and three spe-
cialized projects that jointly offer 519,500 sq m of modern
retail space, translating into a density of nearly 445 sq m per
1000 inhabitants. In 2012 the market has seen the opening
of 21,000 sq m of GLA Ptak Outlet. Manufaktura, with over
110,000 sq m of GLA, is the largest shopping centre in Poland
and among the best retail developments in Europe. Offering
versatile leisure options, Manufaktura has established itself as
a shopping and leisure hotspot of Łódź and its region. The
only shopping centre now under construction in the Łódź re-
gion is Fabryka Centrum in Pabianice, with 6100 sq m of GLA,
but long-announced construction of Sukcesja, with further
50,000 sqm of GLA, is to start in 2013. Prime rental rates in
Łódź are at EUR 38–42/sq m/month, among the lowest in Po-
land’s large cities.
Szczecin’s city centre offer dominating
the market
Current shopping centre stock in Szczecin amounts to 298,900
sq m of GLA, which translates into 410 sq m per 1000 in-
habitants. The most prominent centre is Kaskada, with 43,000
sqm of GLA, opened in 2011. The latest addition to the mar-
ket was 23,200 sq m of GLA Szczecin Outlet Park, a special-
ised scheme also encompassing Helios cinema as leisure
anchor. Prime rents for a 100 sq m fashion unit in a high qual-
ity shopping centre, such as Galaxy and Kaskada, remain at
EUR 40–45 sq m/month.
Trends
Changing consumer demand, considerably easing due to the
economy’s slowdown, market maturity and increasing saturation
in the number of markets are the key drivers of the retail market
future change. Two trends in particular at to shape the market in
the forthcoming months: unexpected yet dynamic growth of high
streets in major Polish cities as well as the construction of several