dla handlu w Krakowie jest Stare Miasto. Ulice Floriańska i Grodzka
pełnią funkcję głównych ulic handlowych i razem z RynkiemGłów-
nym są najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla sklepów znanych mię-
dzynarodowych marek. Czynsze za najlepsze powierzchnie w cen-
trach handlowych w Krakowie wynoszą 45–50 euro/mkw./miesiąc.
Handel detaliczny w Gdyni rozwija się
najszybciej w Trójmieście
Trójmiasto, z 27 centrami handlowymi o łącznej powierzchni naj-
mu 617 400 mkw., jest trzecim po Warszawie i Śląsku najlepiej
rozwiniętym rynkiem detalicznym w Polsce. Ostatnio oddano do
użytku Galerię Szperk w Gdyni, powiększone zostały także Mor-
ski Park Handlowy i Galeria Rumia. Na każdy 1000 mieszkańców
aglomeracji przypada 490 mkw. nowoczesnej powierzchni han-
dlowej. Wciąż jednak są spore nisze ze względu na jednorodność
istniejących centrów handlowych oraz topografię Trójmiasta,
która ogranicza ich dostępność. Galerie handlowe koncentrują
się wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej i Morskiej (Klif Gdynia, Galeria Bał-
tycka, Wzgórze), w rejonie osiedli mieszkaniowych na Przymorzu
(Galeria Przymorze, Alfa Centrum i Real) oraz wzdłuż obwodnicy
trójmiejskiej (Morski Park Handlowy, Auchan Gdańsk, Matarnia
i Tesco Nowowilczyńska). Czynsze za najlepsze powierzchnie han-
dlowe w Trójmieście wynoszą 40–45 euro/mkw./miesiąc.
Wrocław ma kilka wiodących centrów
handlowych
W ofercie handlowej Wrocławia jest 19 nowoczesnych centrów
o łącznej powierzchni 541 000 mkw. W ostatnim czasie oddano
do użytku Sky Tower z 25 000 mkw. powierzchni handlowych,
a Magnolia Park powiększyła się o dodatkowe 12 000 mkw.
W porównaniu z innymi miastami Polski oferta handlowa Wro-
cławia jest znacznie bardziej zróżnicowana i obejmuje różne-
go typu centra oraz lokale przy dobrze rozwiniętych głównych
ulicach handlowych. W przeciwieństwie do innych ośrodków
regionalnych, we Wrocławiu istnieje wiele dobrze prosperują-
cych centrów handlowych, ulokowanych na obrzeżach centrum,
w tym Galeria Dominikańska, Pasaż Grunwaldzki, a także Reno-
ma i Arkady Wrocławskie. Również Magnolia Park, zlokalizowana
w zachodniej części miasta, należy do głównych centrów handlo-
wych Wrocławia i nie dysponuje prawie żadną wolną powierzch-
nią. Pomimo relatywnie wysokiego nasycenia powierzchnią han-
dlową – ponad 460 mkw. na 1000 mieszkańców – potencjał
Wrocławia dla rozwoju handlu detalicznego jest nadal postrzegany
jako obiecujący. Magnolia Park o powierzchni najmu 76 900 mkw.,
która już obecnie jest największym centrum handlowym w regio-
nie, będzie wkrótce rozbudowana o kolejne 20 000 mkw., a Pasaż
Grunwaldzki rozpocznie rozbudowę o 12 000 mkw. jeszcze przed
końcem tego roku. Czynsze za najlepsze lokale w wiodących gale-
riach handlowych Wrocławia wynoszą 45–50 euro/mkw./miesiąc.
Kraków’s old town remains the city’s major retail zone. Floriańska
and Grodzka Streets are the main high streets, and, together with
the Old Town Square, are a top choice for the leading international
retailers. Prime rental rates in the best shopping centres in Kraków
are at EUR 45–50/sq m/month.
Gdynia sees strongest retail growth
in Tri-City
With 27 schemes that cumulatively offer 617,400 sq m of GLA,
the Tri-City retail market is the third, after Warsaw and Silesia,
most developed in Poland. Latest additions include Szperk in
Gdynia, as well as extensions of Morski Park Handlowy and
Galeria Rumia. The existing retail space stock translates into
a density of 490 sq m per 1000 inhabitants of the agglom-
eration. However, considerable niches persist due to the rela-
tive homogeneity of the existing projects as well as the Tri-City
topography that strongly limits their accessibility. Shopping
centres are concentrated along the Grunwaldzka and Morska
routes (Klif Gdynia, Galeria Bałtycka, Wzgórze), close to the
housing estates of Przymorze (Galeria Przymorze, Alfa Centrum
and Real), and along the Tri-City ring-road (Morski Park Han-
dlowy, Auchan Gdańsk, Matarnia and Tesco Nowowilczyńska).
Prime rental rates in the Tri-City remain at EUR 40–45/sq m/
month.
Wrocław has several prime schemes
Wrocław’s retail offer consists of 19 modern retail schemes
providing 541,000 sq m of GLA. Recent additions include
Sky Tower with 25,000 sq m of GLA of retail space, as well
as Magnolia Park’s extension adding nearly 12,000 sq m of
GLA. Compared to other cities in Poland, Wrocław’s retail of-
fer is considerably more versatile, including various formats
of shopping centres and well developed high street retailing.
Unlike in many other regional markets, in Wrocław there are
several strong shopping centres located at the fringe of city
centre, including Galeria Dominikańska, Pasaż Grunwaldzki,
as well as Renoma and Arkady Wrocławskie. Also Magno-
lia Park, located to the west of the city, is among Wrocław’s
leading schemes with negligible vacancies. Despite relatively
high shopping centre space density, reaching over 460 sq m
per 1000 inhabitants, Wrocław’s retail potential is still per-
ceived as positive. Magnolia Park, already the largest retail
scheme in Wrocław with 76,900 sq m of GLA is soon to see
the construction of further 20,000 sqm of GLA, and Pasaż
Grunwaldzki’s 12,000 sq m of GLA extension is to start by the
end of 2012. Prime rental rates in Wrocław are currently at
EUR 45–50/sq m/month.
raport – rynek powierzchni handlowych
report – retail market
219
inwestycje budowlane
2013