raport – rynek powierzchni handlowych
report – retail market
218
inwestycje budowlane
2013
o planowanej powierzchni najmu 50 500 mkw., obydwa pla-
nowane na 2013 rok. Zdaniem ekspertów CBRE, oddanie do
użytku Galerii Katowickiej w 2013 r. będzie ważnym wydarze-
niem dla śląskiego handlu detalicznego, jednak zamiast kon-
kurencji z Silesia City Center przewidują oni raczej współistnie-
nie tych dwóch centrów na zasadach podobnych do Złotych
Tarasów i Arkadii w Warszawie. Czynsze za najlepsze lokale
w głównych śląskich centrach handlowych wynoszą obecnie
45–50 euro/mkw./miesiąc.
Ciekawe nisze rynkowe w Krakowie
Nowoczesne powierzchnie handlowe w Krakowie to łącznie
495 200 mkw., jednak średnie nasycenie – 240 mkw. na 1000
mieszkańców – jest niższe niż w innych dużych miastach. Kraków
ma tylko 13 centrów handlowych i jest jednym z najmniej za-
awansowanych ośrodków w Polsce pod względem rozwoju han-
dlu detalicznego. Do najnowszych inwestycji należy Futura Park –
park handlowy i outlet o łącznej powierzchni najmu 39 000 mkw.
W budowie jest obecnie tylko jedno centrum handlowe – Auchan
w Bronowicach o powierzchni 35 000 mkw., natomiast inne pro-
jekty są dopiero na wczesnym etapie planowania. Ważną strefą
According to CBRE experts, the completion of Galeria Kato-
wicka in 2013 will mark a threshold on the Silesia retail mar-
ket, but instead of competition with Silesia City Centre they
expect coexistence between the two schemes similar to that
of Złote Tarasy and Arkadia in Warsaw. Prime rental rates
in the best shopping centres in Silesia are currently at EUR
45–50/sq m/month.
Market niches persist in Kraków
Modern retail stock reached 495,200 sq m of GLA in Kraków, but
with 240 sq m for every 1000 inhabitants of the agglomeration,
stock density remains lower than in other leading retail locations.
With only 13 retail schemes, Kraków agglomeration remains one
of the least provisioned among Poland’s key retail destinations.
Most recent market additions include 39,000 sq m of GLA in Futu-
ra Park – a hybrid concept encompassing both a retail park and
a factory outlet. The current under construction pipeline consists
of only one scheme, Auchan in Bronowice, that is to offer 35,000
sq m of GLA, while other schemes are at an early planning stage.
With tenant’s demand clearly easing, and overall vacancy rates on the increase, the Polish shopping centre
market enters the challenging times of a tenants’ market, when landlords will be forced to fight actively in or-
der to attract new retailers. The need for market intelligence, catchment potential understanding and proper
client targeting becomes ever more important for shopping centres in order to emerge as a winner from the
looming downturn. Shopping centre projects are also becoming increasingly specialized and better adjusted
to their local catchment’s needs. Many existing schemes has already undergone or is to see refurbishments
and extensions, but more symptomatic is the growing number of specialized projects such as retail parks
(complexes of specialty stores such as furniture shops or DIY stores), factory outlet schemes or entertainment
centres. A maturing shopping centre market is forcing developers and asset managers to search better for
genuine market differentiators. This process is well illustrated by the evolution of outlet centres, which have
become not only discount shopping destinations but also increasingly play the role of retail destinations as
places to dine or to spend leisure time as a family. For example, in the recently opened Szczecin Outlet Park
Helios, a cinema chain, is its key leisure attractor.
Wraz ze zmniejszającym się zainteresowaniem najemców i ogólnym wzrostem poziomu pustostanów,
polski rynek centrów handlowych wchodzi w pełen wyzwań nowy okres, gdy wynajmujący będą coraz
bardziej starać się pozyskać nowych najemców. W tych wymagających warunkach rośnie potrzeba wła-
ściwego zrozumienia rynku, potencjału lokalnej strefy wpływów danego obiektu oraz odpowiedniego
dostosowania oferty do potrzeb klienta, tak aby wyjść zwycięsko ze spowolnienia gospodarczego.
Innym wyraźnym trendem na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych będzie w nadchodzą-
cych latach specjalizacja obiektów. Dotychczas w tym kontekście mówiło się głównie o przebudowach
i rozbudowach istniejących centrów handlowych. Jednak zdaniem ekspertów CBRE, ważniejszym
symptomem tego zjawiska jest rosnąca liczba projektów specjalistycznych, takich jak parki handlo-
we (czyli zespoły sklepów specjalistycznych, np. meblowych i budowlanych), centra wyprzedażowe
(tzw. outlety) czy centra rozrywki. Dojrzewanie rynku centrów handlowych powoduje konieczność
rozszerzania dostępnej oferty przez deweloperów i firmy zarządzające. Tę przemianę dobrze ilustruje
ewolucja outletów, które stają się miejscem, gdzie można nie tylko zrobić tanie zakupy, ale także zjeść
posiłek, czy spędzić czas z rodziną. Jest to dowód zmian w wyborach konsumentów, a także wzro-
stu świadomości marek wśród kupujących. Dobrym przykładem jest fakt, że strategicznym najemcą
w otwieranym właśnie Szczecin Outlet Park jest kino Helios.
Karina Kreja
Associate Director, Research
& Consultancy, CBRE