Page 221 - Inwestycje Budowlane-murator 2013

Basic HTML Version

W Warszawie dominuje popyt
Warszawa ma 1,33 mln mkw. nowoczesnych powierzchni han-
dlowych, co daje jej pozycję największego ośrodka handlu de-
talicznego w Polsce. Jednocześnie stolica cierpi na wyraźny nie-
dobór powierzchni handlowych. W 2012 r. oddano do użytku
43 000 mkw. nowej powierzchni, a w 2013 r. oczekujemy,
że warszawski rynek powiększy się o kolejne 63 000 mkw.
W budowie są: drugi etap Auchan Łomianki, Factory Annopol,
Plac Unii, Multishop w Sochaczewie, trwa także rozbudowa
o 5000 mkw. Galerii Mokotów. Dalsze plany obejmują powsta-
nie nowych centrów handlowych w dzielnicach Białołęka i Wi-
lanów. W Warszawie nadal dominuje popyt, a odsetek wolnych
powierzchni wynosi tylko 1,6%. Najemcy zabiegają o lokale
w najlepszych galeriach handlowych, takich jak Złote Tarasy, Ga-
leria Mokotów czy Arkadia. Popyt w ulokowanych dalej od cen-
trum galeriach jest już niższy, co skutkuje obniżeniem średnich
stawek czynszu. Warszawa jest najdroższą w Polsce lokalizacją
handlową – stawki czynszu za najwyższej jakości powierzchnie
osiągają w stolicy 75–90 euro/mkw./miesiąc, natomiast średnie
stawki wynoszą 30–40 euro/mkw./miesiąc.
Coraz większa różnorodność
obiektów handlowych na Śląsku
Aglomeracja śląska dysponuje obecnie łączną powierzchnią
951 000 mkw. w nowoczesnych obiektach handlowych, w tym
oddanych ostatnio do użytku: dobudowanej części Silesia City
Center – 19 000 mkw., w nowym etapie M1 Zabrze – prawie
8000 mkw., a także w Centrum Handlowym Tarnowskie Góry
– 6000 mkw. W budowie jest kolejnych 133 000 mkw. w dwóch
dużych projektach: centrum handlowe Europa Centralna
w Gliwicach o powierzchni 67 000 mkw. oraz Galeria Katowicka
Podaż powierzchni handlowych na rynkach regionalnych (m
2
)
Shopping centre supply in 8 leading cities (sq m)
0
Szczecin
Kraków
Łódź
Wrocław Poznań
Trójmiasto
Śląsk
Warszawa
200
400
600
800
1000
1200
1400
1600
istniejące /
existing
w budowie /
under construction
planowane do 2014 /
planned till 2014
Źródło /
Source:
CBRE
Warsaw’s retail market remains demand
driven
With 1,33 million sq m of modern retail space, the Warsaw retail
market is the largest in Poland but shows clear symptoms of un-
dersupply. 2012 has seen the completion of 42,000 sq m of new
retail space, while 63,000 sq m of new GLA is expected in 2013,
including: Auchan Łomianki’s second phase, Factory Annopol
outlet centre and Plac Unii completions, 5000 sq m of GLA Ga-
leria Mokotów’s extension and delivery of Multishop in Sochac-
zew, located to the west of Warsaw agglomeration. Further de-
velopment plans include new shopping centres in the districts
of Białołęka and Wilanów. The Warsaw retail market remains
demand driven, with vacancy rates currently at 1,6%. However,
demand is strongest in the leading city centre schemes includ-
ing Złote Tarasy, Galeria Mokotów and Arkadia, while in many
schemes at the fringe of the city demand is easing, resulting in
a decline of average rental levels. Warsaw is the most expensive
location in Poland, with prime rents at about EUR 75–90/sq m/
month, while average rents are at EUR 30–40/sq m/month.
Range of retail formats in Silesia
is expanding
The Silesia agglomeration currently offers 951,000 sq m of
modern retail stock, including the latest additions: Silesia City
Center 19,000 sq m of GLA extension, nearly 8000 sq m of
GLA in M1 Zabrze new phase and 6000 sq m GLA in Tarnow-
skie Góry Shopping Centre. 133,000 sq m of GLA is current-
ly under construction, including two large schemes: Europa
Centralna shopping centre in Gliwice with 67,000 sq m of
GLA and Galeria Katowicka, both to be completed in 2013.
raport – rynek powierzchni handlowych
report – retail market
217
inwestycje budowlane
2013