Informator Budowlany-murator DEMO 2020 - page 7

7
Informator Budowlany-murator 2020
tj. wymagających robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania
pozwolenia na budowę, oraz w przypadku instalacji zbiornikowych na gaz
płynny ze zbiornikiem o pojemności do 7 m
3
, przeznaczonym do zasilania
instalacji gazowych w mieszkalnych budynkach jednorodzinnych.
Sam techniczno-redakcyjny sposób prowadzenia dziennika budowy oraz
dokonywania w nim wpisów szczegółowo reguluje ministerialne rozpo-
rządzenie z 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu
i rozbiórki
1
.
●●
Wpisy W dzienniku budoWy
Jeszcze przed przystąpieniem do robót budowlanych w dzienniku budowy
należy dokonać wpisu wskazującego imiennie osoby, którym powie-
rzono sprawowanie funkcji kierowniczych (kierownik budowy) i kontrol-
nych (inspektorzy nadzoru) na budowie. Oczywistym jest, że powinny one
legitymować się samodzielnymi funkcjami technicznymi w budownictwie
w odpowiedniej specjalności (posiadać tzw. uprawnienia budowlane).
Prawo budowlane surowo sankcjonuje powierzenie funkcji technicz-
nych na budowie osobom, które nie mają stosownych uprawnień. Zgodnie
z art. 91 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego, każdy kto wykonuje samodzielną
funkcję techniczną w budownictwie, nie posiadając odpowiednich upraw-
nień budowlanych lub prawa jej wykonywania, podlega grzywnie, karze
ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Surowa sankcja
karna znajduje zastosowanie w każdej sprawie, w której dowodem będzie
dziennik budowy zawierający wpis o przyjęciu funkcji np. kierownika budowy
przez osobę pozbawioną uprawnień w tym zakresie. Każdy bowiem, komu
inwestor powierzył pełnienie funkcji technicznych na budowie, jest obowią-
zany potwierdzić ten fakt własnoręcznym podpisem złożonym na pierwszej
stronie dziennika budowy. Kolejne wpisy będą w nim dokonywane głównie
przez kierownika budowy (robót) oraz przez inspektorów nadzoru (inwe-
storskiego, autorskiego) jako osób bezpośrednio zaangażowanych na placu
budowy. Prawo budowlane upoważnia również osoby trzecie do oficjal-
nego rejestrowania zdarzeń na budowie w formie wpisu w dziennik budowy,
przede wszystkim projektantów oraz przedstawicieli nadzoru budowlanego,
służb oraz państwowych inspekcji.
●●
dziennik budoWy jako dokument o mocy
urzędowej
Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. posługuje się ustawowym poję-
ciem
dokumentacji budowy
, w ramach której ustawodawca wymienia enu-
meratywnie szereg dokumentów, tworzących dokumentację danej inwesty-
cji budowlanej. Składają się na nią: pozwolenie na budowę wraz z projektem
budowlanym, protokoły odbiorów robót, rysunki oraz opisy służące realizacji
obiektu, operaty geodezyjne, książka obmiarów, dziennik budowy, a w przy-
padku realizacji obiektu metodą montażu – także dziennik montażu.
Oczywiście nie bez powodu dziennik budowy został ustawowo wyodręb-
niony jako integralna część dokumentacji budowlanej. Jego szczególne
znaczenie praktyczne oraz moc dowodowa znajdują wyraz w treści
art. 45 ust. 1 Prawa budowlanego, który nadaje dziennikowi budowy sta-
tus dokumentu urzędowego. Zgodnie z przywołaną regulacją dziennik
budowy (odpowiednio: dziennik rozbiórki) utrwala przebieg robót budow-
lanych, zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku inwestycji. Ze swej
natury zatem jest to swoisty protokół – urzędowy zapis wszystkich istot-
nych zdarzeń, które miały miejsce podczas realizacji danego przedsięwzię-
cia budowlanego. Naturalną konsekwencją jego urzędowego charakteru
jest to, że
wydaje go wyłącznie właściwy organ administracji architekto-
niczno-budowlanej
. Nie istnieją więc w obrocie prawnym prywatne dzien-
niki budowy, choćby były faktycznie prowadzone przez osoby z upraw-
nieniami budowlanymi. Tak więc wszelkie notatki uczestników procesu
budowlanego, zapiski, podpisane protokoły z przeprowadzonych na budo-
wie zebrań stanowią jedynie prywatne oświadczenia osób, które takie
dokumenty podpisały. Nie ma oczywiście przeszkód, aby to samo zdarze-
nie na budowie zostało udokumentowane jednocześnie dokumentem pry-
watnym (np. notatka urzędowa pracownika) i w dzienniku budowy. Należy
jednak pamiętać, że wpisy w dzienniku budowy mogą być dokonywane
wyłącznie przez osoby do tego uprawnione na mocy przepisów prawa
budowlanego. W konsekwencji walor praktyczny i dowodowy zyskują
tylko te informacje z budowy, które zostały formalnie utrwalone wpisem
w dzienniku budowy lub w jego kolejnych tomach. Prowadzenie dzien-
nika budowy jest obowiązkowe tylko przy poważniejszych inwestycjach,
ADW. Bogumił SieczkoWSki
adwokat, prawnik europejski (juriste européen); ukończył prawo na Uniwersytecie Łódzkim, Szkołę Prawa Francuskiego (Université
de Tours) oraz Szkołę Prawa Niemieckiego (Westfälische Wilhelms-Universität Münster); szczególnie interesuje się prawem cywilnym,
prawem umów, prawem spółek i prawem Unii Europejskiej; jako prawnik o profilu międzynarodowym oferuje porady w języku polskim,
niemieckim, francuskim i angielskim; wiedzę fachową i bogate doświadczenie zawodowe wykorzystuje we własnej kancelarii prawnej
Dziennik budowy, jako integralna część dokumentacji
budowlanej, stanowi urzędowy zapis przebiegu realizacji
danej inwestycji. Ma zatem nie tylko znaczenie praktyczne
dla uczestników procesu budowlanego, lecz także może być
dowodem dla sądu.
Dziennik budowy –
znaczenie praktyczne i moc
dowodowa
fot. Shutterstock
Dziennik budowy powinien zawierać wpisy z każdego etapu procesu
budowlanego, tak by można było odtworzyć przebieg realizacji inwestycji
1
Zobacz serwis dla profesj nalistów:
26
Profesjonalista Profesjonaliście
Więcej na ten temat czytaj
w „Informator e Budowlanym-
-mur tor” 2020
zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku inwestycji. Ze swej natury
zatem jest to swoisty protokół – urzędowy zapis wszystkich istotnych
zdarzeń, które miały miejsce podczas realizacji danego przedsięwzię-
cia budowlanego. Naturalną konsekwencją jego urzędowego charakteru
jest to, że
wydaje go wyłącznie właściwy organ administracji architekto-
niczno-budowlanej
. Nie istnieją więc w obrocie prawnym prywatne dzien-
niki budowy, choćby były faktycznie prowadzone przez osoby z upraw-
nieniami budowlanymi. Tak więc wszelkie notatki uczestników procesu
budowlanego, zapiski, podpisane protokoły z przeprowadzonych na budo-
wie zebrań stanowią jedynie prywatne oświadczenia osób, które takie
dokumenty podpisały. Nie ma oczywiście przeszkód, aby to samo zdarze-
nie na budowie zostało udokumentowane jednocześnie dokumentem pry-
watnym (np. notatka urzędowa pracownika) i w dzienniku budowy.
●●
DZIENNIK BUDOWY JAKO DOKUMENT O MOCY
URZĘDOWEJ
Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. posługuje się ustawowym poję-
ciem
dokumentacji budowy
, w ramach której ustawodawca wymienia enu-
meratywnie szereg dokumentów, tworzących dokumentację danej inwesty-
cji budowlanej. Składają się na nią: pozwolenie na budowę wraz z projektem
budowlanym, protokoły odbiorów robót, rysunki oraz opisy służące realizacji
obiektu, operaty geodezyjne, książka obmiarów, dziennik budowy, a w przy-
padku realizacji obiektu metodą montażu – także dziennik montażu.
Oczywiście nie bez powodu dziennik budowy został ustawowo wyodręb-
niony jako integralna część dokumentacji budowlanej. Jego szczególne
znaczenie praktyczne oraz moc dowodowa znajdują wyraz w treści
art. 45 ust. 1 Prawa budowlanego, który nadaje dziennikowi budowy status
dokumentu urzędowego. Zgodnie z przywołaną regulacją dziennik budowy
(odpowiednio: dziennik rozbiórki) utrwala przebieg robót budowlanych,
Dziennik budowy, jako integralna część dokumentacji
budowlanej, stanowi urzędowy zapis przebiegu realizacji
danej inwestycji. Ma zatem nie tylko znaczenie praktyczne
dla uczestników procesu budowlanego, lecz także może być
dowodem dla sądu.
fot. Shutterstock
Dziennik budowy powinien zawierać wpisy z każdego etapu procesu
budowlanego, tak by można było odtworzyć przebieg realizacji inwestycji
1
PROFESJONALISTA PROFESJONALIŚCIE
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...64
Powered by FlippingBook