44
A RTY KU Ł
8
wskazówek
dla
deweloperów
szukających
najemców z sektora BPO
Kwestie związane z przestrzenią do pracy mają istotny wpływ na wyniki przed-
siębiorstwa, co jest główną przyczyną, dla której od deweloperów specjali-
zujących się w budownictwie biurowym wymaga się tworzenia przyjaznego
środowiska pracy wspierającego przedsiębiorców w osiągnięciu ich celów
strategicznych w ekonomiczny sposób.
Sektor BPO/SSC ma wiele obliczy, poczynając od mniej złożonych usług, do
których należą biura obsługi klienta i centra obsługi telefonicznej, a kończąc
na kompleksowych usługach finansowych, prawnych i księgowych, a także
usług rodzaju KPO (
Knowledge Process Outsourcing
,
czyli outsourcing pro-
cesów opartych na intensywnym wykorzystaniu wiedzy) świadczonych na
rzecz ośrodków ICT (technologie informatyczne i komunikacyjne) w więk-
szym stopniu bazujących w swojej działalności na infrastrukturze. Biorąc pod
uwagę tę różnorodność podsektorów BPO, nie jest możliwym stworzenie
jednego podręcznika dla deweloperów, który odnosiłby się do nich wszyst-
kich. Co więcej, każde przedsiębiorstwo ma własne cele związane ze swoją
działalnością, które przekładają się na ogromnie zróżnicowane wymagania
w zakresie rozwiązań przestrzennych w różnych postaciach.
Istnieje jednakże kilka porównywalnych złotych zasad, które mogą okazać
się pomocne w czasie projektowania, budowy, skutecznego wynajmu oraz
wdrażania płynnego procesu zarządzania nieruchomością ukierunkowanego
konkretnie na najemców z sektora BPO. Zamieszczone poniżej zestawienie
(
gdzie kolejność ich omawiania nie ma związku z ich znaczeniem) obejmuje
podstawowe kwestie, które powinny zostać wzięte pod uwagę przez dewelo-
perów obierających na cel sektor BPO. Najlepszym rozwiązaniem jest połą-
czenie wszystkich czynników, co zwiększa atrakcyjność danego obiektu i daje
przewagę danemu deweloperowi nad resztą.
Lokalizacja
Istnieją trzy ważne elementy gwarantujące sukces obiektu nieruchomościo-
wego –
lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja.
W przypadku sektora BPO nie
mówimy o odpowiedniej lokalizacji jedynie w odniesieniu do topografii miasta
(
przedsiębiorstwa reprezentujące sektor BPO mają tendencję do wybierania
lokalizacji poza centrum miasta z dogodnymi połączeniami komunikacją pu-
bliczną), ale także w odniesieniu do dostępności i kosztów pozyskania i utrzy-
mania spełniającej dane wymagania grupy pracowników oraz wystarczającej
liczby i charakterystyki absolwentów szkół wyższych. Powyższe stanowi głów-
ny powód, dla którego Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań, Katowice oraz
Łódź znajdują się w czołówce jako najbardziej atrakcyjne miejsca lokowania
przedsiębiorstw z sektora BPO. Rynki nieruchomości biurowych w Lublinie,
Olsztynie, Rzeszowie, Opolu, Kielcach, Radomiu i Bydgoszczy również stop-
niowo ujawniają się jako miejsca godne uwagi.
Bądź czujny
Istotnym jest, aby mieć oczy i uszy otwarte na to, co dzieje się wokół, zarów-
no na skalę makro, jak i mikro. Jako że żyjemy w erze globalizacji, gdzie na
porządku dziennym jest współzależność i wzajemne oddziaływanie na sie-
bie, konieczna jest znajomość wyników gospodarczych osiąganych w Europie
i na całym świecie. Sektor BPO ma z zasady wymiar międzynarodowy i osoby
odpowiedzialne za podejmowanie korporacyjnych decyzji w zakresie najmu
powierzchni reagują na fluktuacje na tych rynkach.
Posiadanie odpowiedniej wiedzy w zakresie podstawowych wskaźników ma-
kroekonomicznych dla Polski jest również przydatne, nie wspominając już
o znajomości sytuacji makroekonomicznej w danym mieście, a także sytuacji
na lokalnym rynku pracy i edukacji, poziomu zarobków, itp. Dostępność od-
powiedniej kadry na rynku pracy oraz koszty pozyskania i utrzymania pra-
cowników pozostają głównymi kwestiami do rozważenia przy dokonywaniu
oceny danej lokalizacji.
Ponadto deweloperzy powinni posiadać wiedzę w zakresie strategicznych
planów miasta i pakietów zachęt dostępnych dla pracodawców w konkret-
nych sektorach. Główni inwestorzy powinni pozostawać w bliskim kontak-
cie z PAIiIZ (Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych), a także
uczestniczyć w ukierunkowanych na BPO inicjatywach prowadzonych przez
poszczególne gminy.
Słuchaj
Podstawowym zadaniem, które spełnia budynek biurowy jest stworzenie miejsca
pracy oraz środowiska pracy. Aby deweloperzy mogli realizować ten cel, muszą
oni słuchać uważnie i być świadomi potrzeb swoich potencjalnych klientów. Jak
już zostało to wspomniane wcześniej, potrzeby najemców różnią się w zależno-
ści od charakterystyki ich sektora, dlatego też tak ważnym jest, aby skupiać się
na ich indywidualnych wymaganiach. Deweloperzy powinni rozumieć specyfi-
kę działalności, cele oraz strategię, a także w szczególności potencjał rozwojo-
wy danego klienta. Wiedza w zakresie procesów wewnętrznych, kompetencji,
hierarchii, kultury przedsiębiorstwa, a także oczekiwań kierownictwa i pracow-
ników to zasadnicze elementy pozwalające deweloperom na przygotowanie
lepszej oferty najmu.
W przeciągu ostatnich paru lat na terenie całej Polski rozkwitł sektor BPO/SSC
(
Business Process Outsourcing/Shared Service Centres), w którym, zgodnie z raportem
opracowanym przez ABSL, w 2014 roku zatrudnionych było już blisko 130 000 osób i dla którego
odnotowano roczną stopę wzrostu wynoszącą około 20 proc. Przedsiębiorstwa reprezentujące ten
sektor przyczyniły się niewątpliwie w znacznym stopniu do rozwoju polskich miast regionalnych.
Zgodnie z prognozami trend ten będzie się utrzymywał, co również wpływa na tempo wzrostu
rynku nieruchomości biurowych w dużych i średnich miastach
Istnieją
trzy ważne elementy
gwarantujące sukces obiektu
nieruchomościowego –
lokalizacja,
lokalizacja, lokalizacja