Page 92 - baezhaslaBIUROWCE_wiosna_2015_pojedyncze

90
A RTY KU Ł
Łódź to miasto ulegające w chwili obecnej znacznym zmianom i przeobrażeniom. Jak ocenia
Pani w kontekście tego, co dzieje się w mieście, jego potencjał?
Łódź jest miastem dynamicznie rozwijającym się, zmieniającym swój wizerunek, miastem,
w którym walczymy z utartymi stereotypami. Naszym niewątpliwym atutem jest centralne
położenie w sercu Polski i Europy, ale też bliskość stolicy, do której można dotrzeć au-
tostradą w jedyne 60 minut, czy dogodne połączenie z innymi dużymi miastami Polski,
takimi jak Wrocław, Toruń, Gdańsk, czy Poznań. Z drugiej strony to także konkurencyjne
koszty najmu powierzchni biurowych oraz dostęp do dobrze wykształconych pracowni-
ków – a to tylko niektóre z czynników, które wyróżniają miasto na tle innych. Nie można
zapomnieć o tym, że Łódź jest prężnie działającym ośrodkiem akademickim z ponad
20
uczelniami publicznymi i prywatnymi. Wśród ostatnich dużych inwestycji w naszym
mieście warto wymienić m.in. otwarcie biura Airbus Helicopters, nowej siedziby firmy
Ericpol we własnym biurowcu, ale także centrum usług wspólnych McCormick czy ogło-
szenie stworzenia nowych miejsc pracy przez firmę SouthWestern BPS Poland. Oceniamy,
że w ciągu najbliższego roku możliwe jest stworzenie nawet 1300 nowych miejsc pracy
w sektorze BPO/IT/SSC.
Obecnie realizowany jest w mieście program Nowego Centrum Łodzi.
Nowe Centrum Łodzi to projekt rewitalizacyjny mający na celu ożywienie łódzkiego śród-
mieścia i stworzenie centrum, które będzie silne, mające związek z historią, ale jednocze-
śnie nowoczesne i stwarzające mieszkańcom oraz innym zainteresowanym bezpieczną
oraz estetyczną przestrzeń do życia, pracy i spędzania wolnego czasu. Obecnie kon-
sekwentnie realizujemy kolejne etapy koncepcji NCŁ – uchwaliliśmy dla tego obszaru
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, dzięki czemu rewitalizacja serca
miasta będzie prowadzona w sposób zaplanowany i kompleksowy. W kwietniu 2015 r.
ogłoszono natomiast tzw. masterplan realizacji programu NCŁ przygotowany przez firmę
doradczą Deloitte, który jest dokumentem strategicznym mającym na celu usystematyzo-
wanie wizji ścisłego centrum miasta, a także nadanie tej wizji ustalonego rytmu w posta-
ci konkretnych etapów i terminów ich realizacji. Ważna w tym kontekście jest również
sprzedaż miejskich terenów inwestycyjnych, m.in. działki pod „Bramę Miasta”, która już
została wystawiona na sprzedaż. Już sama ta inwestycja będzie mogła wygenerować ok.
35
tys. m kw. powierzchni biurowej.
Jakie szanse da miastu realizacja tego projektu?
Chcemy, aby obszar 100 ha, które obejmuje Nowe Centrum Łodzi, był miejscem tętniącym
życiem 24 godziny na dobę, a osiągniemy to poprzez ulokowanie na tym terenie obiektów typu
mixed-use. Połączymy tam funkcje zarówno biurowe, mieszkaniowe, hotelowe, usługowe, jak
i kulturalno-artystyczne. Chcemy, aby było to miejsce przyjazne dla mieszkańców Łodzi oraz
przyjezdnych, którzy będą korzystali z nowego podziemnego multimodalnego dworca Łódź
Fabryczna. Najlepszym dowodem na atrakcyjność tego projektu jest zainteresowanie coraz
większej liczby deweloperów, którzy już zainwestowali w zakup terenów na obszarze NCŁ
lub rozważają taką możliwość.
Z jakimi wyzwaniami w najbliższym czasie będzie musiało zmierzyć się miasto w kontekście
przyciągania inwestorów?
Największym wyzwaniem jest obecnie niewystarczająca dostępność powierzchni biuro-
wej najwyższej klasy. Związane jest to z dużym zainteresowaniem najemców przy jed-
noczesnej niskiej podaży. Obecnie wskaźnik pustostanów powierzchni biurowej w Łodzi
kształtuje się na poziomie kilku procent. Mamy nadzieję, że prowadzone rozmowy z de-
weloperami powierzchni biurowej już w najbliższym czasie przyniosą efekty w postaci
nowych inwestycji.
Kto jest głównym najemcą powierzchni w łódzkich biurowcach?
Obecnie w Łodzi mamy ok. 290 tys. m kw. powierzchni biurowej klasy A i B, którą za-
interesowane są głównie firmy z sektora BPO/IT. Warto podkreślić, że nie są to tylko
nowi inwestorzy, ale także firmy, które są od dawna obecne w Łodzi i cały czas rozwijają
zakres działalności, zwiększając tym samym powierzchnię najmu. Obserwujemy także
rosnące zainteresowanie firm ulokowanych w Warszawie, które po otwarciu autostrady
oraz nowego podziemnego Dworca Łódź Fabryczna będą w stanie szybko dotrzeć z cen-
trum stolicy do centrum Łodzi, gdzie będą mogły wynająć biura w cenie niedostępnej
w najlepszych warszawskich lokalizacjach. Zauważają to powoli deweloperzy biurowi,
którzy w najbliższych latach planują wybudować w Łodzi ok. 160 tys. m kw. powierzchni
biurowej najwyższej klasy.
Ożywić centrum miasta
Prezydent Hanna Zdanowska odpowiada na pytania o Łodzi jako lokalizacji nowych inwestycji biurowych
Hanna Zdanowska
Prezydent Miasta Łodzi
-
A R T Y K U Ł S P O N S O R O W A N Y -