P
ierwszy z nich to powrót do przeszłości. Przez
ostatnie 50 lat wymyśliliśmy tak dużo, że nie
sposób jest proponować jeszcze więcej nowości,
stąd wiele firm zaczyna sięgać do swojego archiwum.
Mogę śmiało stwierdzić, że tegoroczne targi były
wielkim spektaklem klasyków designu. Stało się tak
za sprawą powolnego wygaszania patentów z tzw. „ery
przemysłowej”. Klasyki są pewnego rodzaju „pewnia-
kami” w niestabilnym ekonomicznie okresie, w którym
przyszło nam żyć. Niemały wpływ na to mają rów-
nież filmy np. Wielki Gatsby (2013) – nowa ekranizacja
powieści F. S. Fitzgeralda tym razem w 3D z Leonardo
DiCaprio w roli tytułowej, gdzie pokazano detale mody
i wnętrz z okresu amerykańskiej prosperity gospodar-
czej początku lat 20. XX wieku. Serial Mad Men swoją
fabułą, scenografią i kostiumami także pobił wszelkie
rekordy popularności. Jego akcja toczy się na początku
lat 60. XX w., kiedy to powstawały wielkie koncerny
i światowe marki. Kolejny okres bumu ekonomicznego.
A może to nasza (pod)świadomość stara się dziś zatrzeć
codzienne sprawy, aby przenieść nas w czasy stabilnej
ekonomi i dobrobytu?
Drugi kierunek to świadomość procesu produkcji i kre-
atywnego myślenia. Przez przyspieszenie tempa życia,
rozwój technologii i komercjalizację, najczęściej nie
mamy pojęcia, jakie procesy kryją się za danym pro-
duktem czy usługą. Niekiedy manipulowani przez topowe
marki, podążamy za głosem ich reklam. Tymczasem od
nas, konsumentów, naszej znajomości produkcji, wytwa-
rzania czy kultywowania zależy bardzo wiele.
Poniżej 10 najciekawszych zagadnień trafnie charakte-
ryzujących tegoroczne mediolańskie spotkania.
Rok 2013 ukazuje nam dwa bardzo ciekawe kierunki
rozwoju świadomości w projektowaniu, produkcji
a także przyszłym stylu życia.
Tydzień Designu
w Mediolanie 2013
1
Kolekcja Bikini island,
projekt Werner Aisslinger
(Moroso)
TEKST:
Zuzanna skalska
2013/2014
32
inspiracje
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...242