60
ABC SPECJALISTY
EDUKACJA W RUCHU
tekst:
Michał Roman
1
Zestaww postaci biurka i krzesła nie wystarczy do
efektywnej nauki. Aby uczniowie chłonęli wiedzę, muszą
– oprócz własnych chęci– mieć zapewnioną odpowiednią
dawkę ruchu podczas rozwiązywania szkolnych zadań.
O aktywnym nauczaniu będzie jednak można mówić
dopiero wtedy, gdy aranżacje przestrzeni edukacyjnych
zostaną poddane całkowitej przemianie.
Nauka przez ciało i umysł stała się obecnie najważniejszym
trendemw szkolnictwie. Przekłada się on na potrzebę adekwatnego
wyposażenia placówek edukacyjnych w elementy, które będą
sprzyjać aktywności fizycznej uczniów i łatwemu aranżowaniu
dodatkowych stref. Meble edukacyjne powinny być ergonomiczne,
zapewniać dobrą akustykę i kreować elastyczną przestrzeń, opartą na
założeniach
activity-based working
– koncepcji zachęcającej dzieci do
wyboru miejsca najlepiej odpowiadającego zadaniu, które aktualnie
wykonują. Takie wyposażenie umożliwia też płynne przechodzenie
między formami zajęć – z angażujących całą klasę, przez te wmałych
grupach, aż po zadania indywidualne. Zmiany w podejściu do nauczania
znajdują odzwierciedlenie w ofercie producentówmebli. Firma
Kinnarps, wspólnie z ekspertami z krajów skandynawskich i Finlandii,
przyjrzała się wpływowi przestrzeni na proces uczenia się, a wyniki
analiz i badań opublikowała w formie raportu poświęconego trendom
w sektorze edukacji. Wśród dominujących tendencji wskazano
koncepcję aktywnego przyswajania wiedzy Learn BNB (
Learn with
Brain and Body
). Podstawą wyposażenia sprzyjających temu podejściu
przestrzeni są meble, które dopasowują się do wieku i wzrostu
dziecka oraz wspomagają przyjmowanie odpowiedniej pozycji ciała.
Ważne są też różnego rodzaju strefy nieformalne, pozwalające na
chwilę odpoczynku, zabawy czy wyciszenia. Przykładem aranżacji
zrealizowanej zgodnie z koncepcją Learn BNB jest szkoła Sjölunda
w szwedzkim Lidköping. Projektanci wykorzystali tu m.in. biurka
i stoliki z kolekcji Origo z pięcioma wariantami wysokości oraz krzesła
Xpect z regulowaną głębokością siedziska, dostępne też wwersji
z regulowanym oparciem. Aby zachęcać uczniów do wspomagającego
naukę ruchu, szkołę wyposażono w stołki Plint, które pozwalają na
zmienne przyjmowanie pozycji siedzącej i stojącej, a do aranżacji części
wypoczynkowej wykorzystano m.in. sofyWilson i fotele Invito.
Przestrzenie sprzyjające aktywnej nauce czerpią również z rozwiązań
przewidzianych dla biur. Są wśród nich stoły z elektrycznie regulowaną
wysokością blatu, umożliwiające pracę w różnych pozycjach. Modele
z dużym zakresem regulacji świetnie sprawdzą się wmiejscach,
z których korzystają zarówno uczniowie klas podstawowych, jak
i licealiści. Dodatkową funkcją jest sterowanie stołem z komputera lub
smartfonu dzięki aplikacji pozwalającej na kontrolę zmiany pozycji,
a nawet prowadzenie statystyk aktywności. Elektryczna regulacja nie
musi generować większych wydatków – technologia zastosowana
np. w dwustanowiskowym Flow z oferty firmy MDD ogranicza
o połowę zużycie prądu w trybie
stand by
. Z kolei stoły Flex-R marki
Wuteh mają regulację skokową w zakresie aż 84 cm. A funkcjonalność
mobilizujących do ruchu biurek z systemu Balma Plus została